کد خبر: ۷۸۴۷۹۸
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۷

اعظمی: آفت پروانه برگ‌خوار با برگ‌ریزان از بین می‌رود

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی توضیحاتی درباره علت هجوم آفت پروانه برگ‌خوار در جنگل‌های زاگرس و اقدامات انجام شده در این زمینه از سوی کمیسیون کشاورزی پس از صدور دستور رسیدگی به موضوع از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.
اعظمی: آفت پروانه برگ‌خوار با برگ‌ریزان از بین می‌رود
آفتاب‌‌نیوز :

ذبیح الله اعظمی با اشاره به پیشینه هجوم آفت پروانه برگ‌خوار در جنگل‌های بلوط خاطرنشان کرد: برای نخستین مرتبه در سال ۱۹۵۳ میلادی توسط کارشناسان خارجی مشاهده آفت درختان بلوط در کشور گزارش شد. با توجه به پراکندگی درختان بلوط در ۱۱ استان کشور، آفت پروانه برگ‌خوار تقریباً بومی شده است و هر ۱۲ الی ۲۰ سال یک مرتبه طغیان و از کردستان تا استان فارس که جنگل‌های بلوط قرار دارد را درگیر می‌کند.

وی افزود: آفتی که به جان جنگل‌های زاگرس افتاده است، یک پروانه شب پرواز است که خود هیچ خسارتی ندارد بلکه خسارات آن مربوط به لاروها یا کرم‌های این پروانه است که چهار دوره جلد (پوست) می‌اندازند و و مکرراً برگ‌ها را می‌خورند و معمولا نیز چند نسل دارند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: آفت پروانه برگ‌خوار از بهار و تقریباً تا زمانی که درختان بلوط برگ دارند، حضور خواهد داشت؛ بیشترین خسارت آن در بهار و تابستان است و سپس در پاییز میزان خسارات کاهش یافته و با برگ‌ریزان از بین می‌رود.

اعظمی با بیان اینکه در حال حاضر در استان کهگیلویه و بویراحمد و بویژه شهرستان‌های باشت و یاسوج و همچنین بخش‌هایی از استان لرستان بیشترین خسارات ناشی از آفت جنگل‌های بلوط وارد شده است، اظهار کرد: در جریان سفر رئیس مجلس به استان کهگیلویه و بویراحمد، رئیس مجلس و رئیس کمیسیون کشاورزی شخصاً در مناطق آفت زده حاضر شدند و دستوراتی برای پیگیری موضوع صادر کردند که بر اساس آن من و یکی دیگر از همکاران مامور به رسیدگی به موضوع آفت جنگل‌های بلوط شدیم. در جلسه‌ای با حضور استانداران و معاونان برخی استان‌های درگیر آفت پروانه برگ‌خوار و همچنین کارشناسان سازمان جنگل‌ها و مراتع و نیز معاون وزیر کشاورزی موضوع بررسی و مقرر شد که ۵۰ میلیارد تومان از سوی دولت به موضوع اختصاص داده شود.

وی افزود: در این جلسه همه موارد مرتبط با وضعیت جنگل‌های بلوط مورد بحث و بررسی قرار گرفت و قرار شد تا برای مقابله با آفت مذکور، از سموم بیولوژیک که در گذشته نیز در در لرستان مورد استفاده قرار گرفته، استفاده شود.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه سمپاشی آخرین مرحله مقابله با آفت جنگل‌های زاگرس نیست، اظهار کرد: خداوند هرچه در طبیعت خلق کرده، متضاد آنها را نیز آفریده است؛ این آفات دشمنان خوبی در طبیعت دارند ولی با چراهای بی رویه در جنگل‌ها، قطع درختان، خشک‌سالی و کمبود باران این آفات تشدید یافته است؛ از سوی دیگر نیز کارشناسان گیاه‌پزشکی سازمان منابع طبیعی و آب‌خیزداری و جنگ‌ها و مراتع باید دقت بیشتری می‌کردند تا ما با این آفات مواجه نشویم.

اعظمی در ادامه با درخواست از مردم و تشکل‌های مردم نهاد برای فعالیت در زمینه جوان‌سازی جنگل‌های بلوط و تشویق مردم به این موضوع، اظهار کرد: جوان‌سازی جنگل‌های بلوط موضوعی بسیار مهم است چراکه از ۶ میلیون هکتار جنگل‌های بلوط تقریبا ۱.۴ میلیون هکتار آن از بین رفته یا اینکه در حال از بین رفتن است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس خاطر نشان کرد: طی هفته‌های آتی حتماً در قالب یک تیم از کمیسیون کشاورزی برای بررسی بیشتر وضعیت جنگل‌های بلوط به استان‌های درگیر سفر خواهیم کرد و موضوعات را احصا می‌کنیم و گزارش آن را به ریاست مجلس و رسانه‌ها ارائه می‌دهیم. در این سفر تمام جوانب آفات جنگل‌های بلوط را مورد رسیدگی قرار می‌دهیم تا ان شاءالله این ذخیره ژنتیکی کشور از بین نرود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین