کد خبر: ۷۸۶۶۴۰
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵

در صورتی که ایران پاسخی معتبر بدهد، شورای حکام پرونده تحقیقات را می‌بندد

به گفته یکی از مقامات ارشد غربی، در صورتی که تهران در مورد منشأ آثار اورانیوم پاسخی دهد که از سوی آژانس معتبر تلقی شود، شورای حکام ۳۵ عضوی آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای مبنی بر بسته شدن تحقیقات را تصویب می‌کند.
در صورتی که ایران پاسخی معتبر بدهد، شورای حکام پرونده تحقیقات را می‌بندد
آفتاب‌‌نیوز :

مقامات غربی روز دوشنبه به پولتیکو گفتند که مذاکره درباره مسائل فنی را که در متن پیش‌نویس نهایی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در 21 ژوئیه باز مانده بود، به پایان رسانده‌اند.

در ادامه این مطلب آمده است: با وجود نهایی شدن پیش نویس توافق توسط مذاکره کنندگان اتحادیه اروپا، هنوز یک نقطه اختلاف بزرگ وجود دارد که مانع از پیشرفت در مذاکرات می شود.

ایران از آژانس خواسته است که تحقیقات درباره منشأ آثار چندین مواد هسته‌ای را که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سایت‌های مختلف ایران در چند سال گذشته یافته‌اند، ببندد. تهران اصرار دارد که توافق تنها در صورتی امکان پذیر است که این تحقیقات توسط آژانس یک بار برای همیشه بسته شود.

دیپلمات‌های غربی درگیر در مذاکرات وین گفتند که طی پنج روز گذشته، طرف‌ها بر سر یک توافق سیاسی جداگانه با ایران مذاکره کردند که می‌تواند به بسته شدن این تحقیقات کمک کند - مشروط بر اینکه ایران همکاری کند.

به گفته یکی از مقامات ارشد غربی، در صورتی که تهران در مورد منشأ آثار اورانیوم پاسخی دهد که از سوی آژانس معتبر تلقی شود، شورای حکام 35 عضوی آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه ای مبنی بر بسته شدن تحقیقات را تصویب می کند.

این توافق اساساً نسخه به روز شده توافق مشابهی است که با ایران بسته شده بود و بریتانیا، فرانسه و آلمان در ماه مارس با آن مذاکره کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین