کد خبر: ۷۸۸۱۷۵
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۱

آنکارا توافق دوباره برای خرید سامانه ضدهوایی از روسیه را تکذیب کرد

در حالی که یک خبرگزاری دولتی روسیه روز سه شنبه از دستیابی این کشور با آنکارا به پیمان تازه‌ای برای تحویل دومین محموله سامانه‌های دفاع هوایی اس - ۴۰۰ به ترکیه خبر داده، اما یک مقام دفاعی این کشور بلافاصله در باره آن ابراز تردید کرده است.
آنکارا توافق دوباره برای خرید سامانه ضدهوایی از روسیه را تکذیب کرد
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش خبرگزاری تاس، قراردادی برای تحویل یک آتشبار تازه از سامانه اس - ۴۰۰ به ترکیه امضا شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تصمیم ترکیه به عنوان عضو ناتو در سال ۲۰۲۰ برای خرید یک سامانه اس - ۴۰۰ از روسیه، موجب خشم واشنگتن شد و به تلافی تحریم هایی بر آنکارا اعمال کرد.

یک مقام دفاعی ترکیه روز سه شنبه گفت که توافقنامه جدیدی در این باره امضا نشده است. این مقام که نام او برده نشده، افزود: قرارداد اولیه امضا شده با روسیه شامل ۲ آتشبار اس ۴۰۰ بوده و توافقنامه تازه امضا نشده است.

پیمان تازه دفاعی میان روسیه و ترکیه موجب نگرانی جدی واشنگتن هنگامی خواهد شد که در پی حمله روسیه به اوکراین برای منزوی سازی این کشور هم زمان با حفظ یکپارچکی ناتو تلاش می کند.

پیمان نخست آنکارا و مسکو در دسامبر ۲۰۱۷ برای تحویل آتشبارهای موشک سطح به هوای اس - ۴۰۰ ساخت روسیه به ارزش نزدیک به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار امضا شد و ترکیه نخستین محموله را در ژوئیه ۲۰۱۹ تحویل گرفت.

واشینگتن در واکنشی در دسامبر ۲۰۲۰ تحریم هایی بر صنایع دفاعی ترکیه اعمال و این کشور را از برنامه جت جنگنده نامرئی اف - ۳۵ اخراج کرد که افزون بر خرید در ساخت آن نیز مشارکت داشت.

آنکارا نه تنها به تحریم های غرب بر روسیه نپیوسته، بلکه از هنگام آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) در تلاش های میانجی گرانه فعال بوده و در امضای توافقنامه ماه گذشته (ژوئیه) برای ازسرگیری صادرات غلات اوکراین، همکاری کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین