کد خبر: ۷۹۷۶۵۹
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۱

واکنش‌ها به الحاق بخشی از اوکراین به روسیه

کشور‌های اروپایی و آمریکا و رژیم صهونیستی در بیانیه‌ای به الحاق چهار منطقه از خاک اوکراین به روسیه واکنش نشان داد.
واکنش‌ها به الحاق بخشی از اوکراین به روسیه
آفتاب‌‌نیوز :

۲۷ کشور عضو شورای اروپا، آمریکا و رژیم صهیونیستی روز جمعه در بیانیه‌ای، الحاق چهار منطقه از خاک اوکراین به روسیه را محکوم کردند.

به نوشته وبگاه اتحادیه اروپا، در این بیانیه آمده است: «الحاق غیرقانونی دونتسک، لوهانسک، زاپوریژیا و خرسون توسط روسیه را قویاً و مشترکاً محکوم می‌کنیم».

اعضای اتحادیه اروپا، الحاق این نواحی از طریق برگزاری همه‌پرسی را ناقض حقوق اساسی اوکراین در داشتن حق حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی، و مغایر با اصول اساسی منشور سازمان ملل متحد دانستند.

آن‌ها در بیانیه خود آورده‌اند که نتیجه همه‌پرسی که در این چهار منطقه از اوکراین برگزار شده به رسمیت نخواهند شناخت و از نهاد‌های بین‌المللی نیز درخواست کردند آن را رد کنند.

این بیانیه با تأکید بر تداوم حمایت اتحادیه اروپا از اوکراین در مقابل روسیه آورده است، اوکراین در حال استفاده از حق مشروع برای دفاع از خود است تا نواحی اشغال شده را مجدد پس بگیرد.

در این بیانیه آمده است، تهدیدات اتمی کرملین، بسیج نیرو‌ها و تلاش برای جا زدن سرزمین‌های اوکراینی به‌عنوان خاک روسیه در عزم اروپا برای کمک به اوکراین تأثیری ندارد.

بیانیه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا دقایقی پس از سخنرانی «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در مراسم امضای اسناد الحاق مناطق جدید به روسیه که در کاخ کرملین منتشر شد.

پوتین در اعلام حمایت از الحاق مناطق جدید به روسیه گفت: «مردم انتخاب خود را انجام داده‌اند. دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا سرنوشت مشترکی با روسیه دارند». وی افزود مردم این مناطق برای همیشه شهروند روسیه می‌شوند.

علاوه بر بیانیه‌ای که از سوی اتحادیه اروپا صادر شده، وزارت امور خارجه هلند، امروز (جمعه) سفیر روسیه در آمستردام را بابت الحاق این چهار منطقه احضار کرد.

«پدرو سانچز» نخست‌وزیر اسپانیا نیز در واکنشی مدعی شد: «همان روزی که پوتین الحاق زاپوریژیا را امضا کرد، روس‌ها در این منطقه دست به کشتار زدند. ما این الحاق را به رسمیت نمی‌شناسیم».

«جورجیا ملونی» رهبر حزب پیروز در انتخابات ایتالیا نیز در بیانیه‌ای نوشت، الحاق این مناطق به روسیه، از دید وی فاقد ارزش است. او ضمن درخواست از غرب برای اتخاذ موضع واحد در برابر اقدامات روسیه، این کشور را تهدیدی برای امنیت اروپا توصیف کرد.

رئیس جمهور مولداوی در همسایگی اوکراین در بیانیه تندی ادعا کرد: «ما اقدام روسیه در الحاق غیر قانونی مناطق اشغالی بعد از رأی‌گیری جعلی به زور اسلحه را قویاً محکوم می‌کنیم».

وزارت امور خارجه لهستان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «جامعه جهانی نمی‌تواند در برابر نقض نظم بین‌المللی توسط روسیه بی‌تفاوت بماند».

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز گفت: «واشنگتن هرگز اعلام الحاق سرزمین‌های اوکراین توسط پوتین را به رسمیت نخواهد شناخت».

دولت آمریکا نیز اعلام کرد تحریم‌هایی را در این زمینه علیه روسیه اعمال می‌کند. «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه گفت: «هر کشوری که حمایت اقتصادی یا سیاسی برای این اقدام روسیه فراهم کند، با همراهی اعضای گروه هفت پاسخگو قرار خواهیم داد. ما محدودیت صدور روادید برای ۹۱۰ پرسنل نظامی روسیه و بلاروس اعمال کرده‌ایم».

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «از جامعه جهانی می‌خواهم الحاق غیر قانونی استان‌های اوکراین را مردود اعلام کنند. روسیه در حال نقض قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل است».

رئیس جمهور آمریکا افزود: «ما به حمایت از تلاش اوکراین برای پس گرفتن کنترل سرزمین‌های خود از طریق تقویت این کشور به لحاظ نظامی و دیپلماتیک ادامه می‌دهیم».

وزارت امور خارجه اتریش نیز در پیامی جداگانه اعلام کرد: «دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا، مانند شبه‌جزیره کریمه بخشی از اوکراین خواهند ماند».

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه انگلیس سفیر روسیه را احضار کرده و نامه اعتراضی دولت این کشور علیه الحاق این نواحی اوکراین را تحویل داد. دولت انگلیس همچنین اعلام کرد تحریم‌هایی را علیه رئیس بانک مرکزی روسیه اعمال کرد.

وزارت امور خارجه دانمارک نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نقض آشکار منشور سازمان ملل نیازمند پاسخی روشن است و ما این الحاق غیر قانونی را هرگز به رسمیت نمی‌شناسیم».

وزارت امور خارجه رژیم جعلی صهیونیستی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اسرائیل از حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین حمایت کرده و الحاق چهار منطقه اوکراین توسط روسیه را به رسمیت نمی‌شناسد».

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که اوکراین تا زمانی که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه است مذاکراتی با این کشور برگزار نخواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین