کد خبر: ۷۹۸۸۹۸
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴
اتحادیه اروپا در صورت اقدامی نسنجیده، منتظر اقدام متقابل ایران باشد

امیرعبداللهیان: از مواضع برخی مقامات اروپا در وقایع اخیر ناخرسندیم

در تماس تلفنی ورزای خارحه ایران و ایتالیا، آخرین تحولات مناسبات دوجانبه، مذاکره برای لغو تحریم ها، حوادث اخیر در کشورمان و سوء استفاده آشوبگران و اغتشاش‌گران و مداخلات خارجی در تحولات داخلی کشورمان مورد رایزنی قرار گرفت.
امیرعبداللهیان: از مواضع برخی مقامات اروپا در وقایع اخیر ناخرسندیم
آفتاب‌‌نیوز :

در تماس تلفنی روز جاری لوئیجی دی مایو وزیر امور خارجه ایتالیا و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان آخرین تحولات مناسبات دوجانبه، مذاکرات احیای برجام، حوادث اخیر در کشورمان و مداخلات خارجی در تحولات داخلی مورد رایزنی قرار گرفت.

امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی تاکید کرد: در توافقات اخیر صورت گرفته در سفر اینجانب به رم توانستیم نقشه راه جدید روابط بین تهران و رم را به خوبی تبیین کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر این‌که «اجرای توافقات فیمابین به خوبی در حال انجام است»، خاطر نشان کرد: ما نیز برای توسعه مناسبات تاریخی و دوستانه با ایتالیا اهمیت قائل هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد عملی به دموکراسی، همواره به مطالبات مسالمت آمیز مردم توجه کرده است. در وقایع اخیر مداخله‌گران خارجی، عوامل سازماندهی شده و تروریست ها به ویژه در زاهدان و غرب کشور ایران، مسیر اجتماعات مسالمت آمیز مردم را به سمت خشونت، آشوب و کشتار مردم بی‌گناه و پلیس و حافظان امنیت سوق دادند.

امیرعبداللهیان افزود: بار دیگر مردم بزرگ ایران با برخورداری از بصیرت سیاسی اجازه تعرض خارجی و خدشه سیاسی به استقلال سیاسی، تمامیت ارضی و حاکمیت کشور را ندادند. ما بر اساس قوانین محکم خود نسبت به درگذشت یکی از فرزندان مان متعهدیم و رسیدگی دقیق و عادلانه به آن با جدیت ادامه دارد. در عین‌ حال از مواضع و مداخلات برخی مقامات اروپا در وقایع اخیر ناخرسندیم و اگر اتحادیه اروپا بخواهد با رفتاری دوگانه، اقدامی شتابزده و نسنجیده انجام دهد، باید منتظر اقدام موثر و متقابل جنهوری اسلام ایران باشد.

لوئیجی دی مایو وزیر امور خارجه ایتالیا نیز در این گفت‌وگوی تلفنی به همتای ایرانی خود تاکید کرد: ما برای رابطه با جمهوری اسلامی اهمیت قائل هستیم و از تلاش های ایران در رسیدن به توافق پایدار در برجام قویا حمایت می کنیم.  معتقدیم این تلاش های جمعی باید به نتیجه ای مثبت منجر شود و همه طرف ها به تعهدات خود در برجام بازگردند.  ایتالیا به اقدامات خود برای رسیدن به توافق آن هم در کوتاه ترین زمان ادامه می دهد.

وزیر امور خارجه ایتالیا حسن نیت تهران در اجازه خروج به تبعه ایرانی- آمریکایی، باقر نمازی و اعلام آمادگی مجدد تهران برای تبادل زندانیان ایرانی- آمریکایی را بخشی از پیشرفت در مذاکرات غیرمستقیم اخیر شما در نیویورک و نشانه خوبی دانست.

وزیر امور خارجه ایتالیا همچنین خاطر نشان کرد: ما به حاکمیت و قوانین جمهوری اسلامی ایران احترام می گذاریم و با شما هم عقیده ایم که حساب پاسخ به مطالبات مسالمت آمیز مردم، از آشوب و تروریسم جداست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین