کد خبر: ۷۹۹۱۲۵
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۱

ایستگاه فضایی بین‌المللی میزبان ۴ مسافر جدید می‌شود

اسپیس ایکس ماموریت کرو-۵ به ایستگاه فضایی بین‌المللی که برای اولین بار به رهبری یک زن انجام شده را آغاز کرده است و یک فضانورد روس نیز در این فضاپیمای آمریکایی حضور دارد.
ایستگاه فضایی بین‌المللی میزبان ۴ مسافر جدید می‌شود
آفتاب‌‌نیوز :

شرکت فضایی اسپیس ایکس در روز چهارشنبه با موفقیت ماموریت کرو-۵(Crew-۵) به ایستگاه فضایی بین المللی را به فضا پرتاب کرد که در آن یک فضانورد روس نیز حضور داشت. او اولین فضانورد روسی است که از سال ۲۰۰۲ تاکنون سوار بر یک فضاپیمای آمریکایی به فضا می‌رود.

به گزارش دیلی‌میل، طبق قرارداد ناسا و روسکاسموس در ماه ژوئیه، آنا کیکینا(Anna Kikina) از روسیه جای خود را با یک فضانورد ناسا که ماه گذشته سوار بر فضاپیمای روسی سایوز به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفت، عوض کرد.

موشک فالکون ۹ در ساعت ۱۲:۰۱ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۹:۳۰ به وقت ایران) موتورهای خود را روشن کرد و به فضا پرتاب شد.

مرحله بالایی موشک، کپسول دراگون را به مدار اولیه رساند و تقویت کننده مرحله پایینی که قابل استفاده مجدد است، به زمین بازگشت و بر روی شناور "فقط دستورالعمل‌ها را بخوان"(Just Read the Instructions) در اقیانوس اطلس فرود آمد.

این ماموریت اولین ماموریتی است که یک فرمانده زن به نام نیکول آوناپو مان(Nicole Aunapu Mann) در آن حضور دارد.

جاش کاسادا(Josh Kasada) از ناسا و کویچی واکاتا(Koichi Wakata) از آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن نیز به این دو ملحق شدند. خدمه این ماموریت قرار است بامداد روز جمعه به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شوند و ماموریت علمی ۱۵۰ روزه خود را آغاز کنند.

درست مانند ماموریت‌های قبلی، خدمه ماموریت کرو-۵ یک عروسک مخمل برای تعیین زمان ورود به جاذبه صفر با خود به همراه بردند. آن‌ها یک عروسک آلبرت اینشتین مخملی را انتخاب کردند که در داخل کپسول شناور شد.

کیکینا پنجمین زن روسی است که به فضا می‌رود.

آوناپو مان دومین آمریکایی بومی است که به فضا می‌رود. پیش از او تنها آمریکایی بومی که به مدار سفر کرده بود، جان هرینگتون بود که در سال ۲۰۰۲ به فضا رفت.

خدمه ماموریت کرو-۵ در طول اقامت خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی، بیش از ۲۰۰ آزمایش علمی از جمله بررسی چاپ اعضای بدن انسان در فضا و درک بهتر بیماری‌های قلبی را انجام خواهند داد.

آن‌ها توسط هفت خدمه حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین