کد خبر: ۷۹۹۹۰۳
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۴
در کمیسیون بهداشت مجلس مطرح شد؛

بودجه بیماران خاص و صعب‌العلاج نشان‌دار شود

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت که در جلسه امروز (یکشنبه، ۱۷ مهر) این کمیسیون، نمایندگان تاکید داشتند که بودجه بیماران خاص و صعب‌العلاج باید نشان‌دار شده و به‌صورت کامل برای این بیماران هزینه شود.
بودجه بیماران خاص و صعب‌العلاج نشان‌دار شود
آفتاب‌‌نیوز :

زهرا شیخی در توضیح جلسه امروز کمیسیون بهداشت و درمان گفت: این جلسه با حضور مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران و معاون درمان وزارت بهداشت برای بررسی نحوه اجرا شدن بند (ن) تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ تشکیل شد و گزارشی ارائه کردند.

وی با اشاره به گزارش مدیرعامل بیمه سلامت از تشکیل صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، گفت: خبرهای خوبی برای حمایت بیماران خاص و صعب‌العلاج در راه است، البته مجلس در تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال به صورت صددرصدی و همچنین ۲۰ هزار میلیارد ریال از محل تسهیلات قرض‌الحسنه تبصره ۱۶ برای پرداخت به جامعه هدف یعنی بیماران خاص و صعب‌العلاج پیش‌بینی کرده است. طبق تکالیف صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج باید تامین مالی مطلوب بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج صورت گرفته که تعهدات صندوق مازاد بر تعهدات بیمه پایه و تکمیلی است. همچنین فهرست بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج توسط وزارت بهداشت اعلام شود که این کار انجام شده است.

سخنگوی کیمسیون بهداشت و درمان مجلس، ارکان صندوق را ارکان سازمان بیمه سلامت خواند و گفت که برقراری پوشش بیمه پایه افراد فاقد بیمه بر اساس ماده ۷۰ قانون برنامه ششم توسعه بوده و ۵ درصد از اعتبارات مصوب این صندوق برای محافظت مالی مناسب‌تر در اختیار مدیرعامل قرار می‌گیرد. برای سازماندهی این صندوق شورای سیاستگذاری در وزارت بهداشت، کارگروه کشوری و استانی و دبیرخانه دائمی بیماران خاص و صعب‌العلاج در بیمه سلامت تشکیل شده است.

وی ادامه داد: طبق گزارش ارائه شده فهرست بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج شامل ۲۷ بیماری یعنی تالاسمی، هموفیلی، ام‌اس، همودیالیز، دیالیز صفاقی، سیستیک فیبروزیس، پال پروانه‌ای، ام‌اس تیپ ۱، ۲ و ۳، اوتیسم، سرطان، پرفشاری شریان ریوی، سکته مغزی، مزمن روانی، پیوند سلول‌های بنیاد خون‌ساز، پیوند کلیه، قلب، کبد، ریه، روده و پانکراس، صرع مقاوم به درمان، کاشت حلزون، پارکینسون و رتینوپاتی دیابت است. بسیاری از این بیماران با مشکلات زیادی در پرداخت هزینه‌ها مواجه هستند که اقدامات اجرایی این موضوع تبیین و به کمیسیون ارائه شد.

وی افزود: با توجه به این‌که برخی بیماران نیازمند درمان‌های ویژه دارویی و کمکی از قبیل فیزیوتراپی، طب تسکینی یا توانبخشی هستند، امیدواریم با استفاده از منابع در قانون بودجه ۱۴۰۱ و صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج بتوان پوشش بیمه‌ای خوبی به بیماران ارائه کرد. نمایندگان تاکید کردند که بودجه بیماران خاص و صعب‌العلاج باید نشان‌دار شده و به‌صورت کامل برای این بیماران هزینه شود و هدررفت منابع به هیچ وجه جایز نیست.

به گفته شیخی، در این جلسه نماینده‌ای از دیوان محاسبات و هیات امنای ارزی گزارشی از عملکرد هیات امنا در معالجه بیماران ارائه کرد. اعضای کمیسیون معتقد بودند گزارش‌ها جامع و دقیق نیست و باید گزارش‌های کامل‌تری ارائه شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین