کد خبر: ۸۰۱۶۸۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳

بررسی تناقضات موجود در پرونده مرگ دانش‌آموز اردبیلی

در میان این همه روایت متناقض مشخص نیست چرا هیچ مقام‌مسوولی به صورت شفاف به این پرسش‌ها پاسخ نمی‌دهد: آیا اسرا دانش آموز بوده یا نه؟ آیا در مدرسه شاهد اردبیل به دلیل اعتراضاتشان برخوردی با دانش آموزان صورت گرفته یا نه؟ مرگ اسرا پناهی به دلیل خودکشی بوده یا حمله قلبی؟
بررسی تناقضات موجود در پرونده مرگ دانش‌آموز اردبیلی
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه اعتماد نوشت: با گذشت بیش از ۷۲ ساعت پس از ماجراهای مرگ دانش‌آموزان اردبیلی، هنوز نه تنها از تناقضات و ابهامات پیرامونی این حادثه کاسته نشده؛ بلکه پیگیری تحلیلی اخبار و رخدادهای روز گذشته بر سرگشتگی این کلاف سردرگم افزود و دامنه تضادها را افزایش داد.

در شرایطی که رسانه‌های اصولگرا طی ۴۸ ساعت گذشته از دل گفت‌وگو با استاندار اردبیل، عموی اسرا، مدیرکل آموزش و پرورش اردبیل و… تلاش می‌کردند تا موضوع مرگ اسرا پناهی دانش‌آموز اردبیلی را به بیماری زمینه‌ای و مشکلات قلبی او مرتبط سازند، روز گذشته خبری به نقل از شهردار اردبیل منتشر شد که در آن ریشه اصلی مرگ اسرا پناهی را نه به دلیل «بیماری‌های زمینه‌ای» و «نارسایی‌های قلبی» بلکه به دلیل «خودکشی با قرص برنج» به دلیل مشکلات خانوادگی عنوان شده بود.

خبری که این پرسش را در میان کاربران و بسیاری از فعالان حوزه رسانه‌ای مطرح ساخت که این همه تناقض و تفاوت در رویکردها آیا نشانه این نیست که در زیر پوست اخبار، حقیقتی وجود دارد که برخی افراد و جریانات در این شهر به دنبال کتمان آن هستند؟ در این میان اظهارنظر علی دایی به عنوان چهره‌ای که با متن جامعه اردبیل ارتباطات تنگاتنگی دارد و مردم بسیاری از اسرار مگوی خود را با شهریارشان در میان می‌گذارند، پرونده اسرا را وارد فاز تازه‌ای کرد.

کنشی که با واکنش تند نماینده نزدیک به جبهه پایداری اردبیل مواجه شد تا کشاکش تازه بر سر این پرونده شکل بگیرد. در واکنش به این ابهامات علی دایی آقای گل جهان و یکی از اسطوره‌های برخاسته از شهر اردبیل، در نخستین ساعات بامداد روز گذشته پیامی را منتشر کرد که برآمده از اطلاعات خاصی بود که شهریار فوتبال ایران از رخدادهای اخیر این شهر داشت.

علی دایی نوشت: «سکوت ناشی از هتک حرمت به دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف که پایه‌های علمی و معرفتی خود را در این نهاد پرورش داده‌ام، امروز منجر به برخورد با دانش‌آموزان در یکی از مدارس در زادگاهم شده، سکوتی که تاوان مرگ دارد و هر روز داغی دیگر بر دل جای جای ایرانم می‌نشاند. من عضو هیچ گروهی نیستم، من جزو کوچکی از این مردم شریف هستم که دغدغه‌های‌شان دغدغه من است.» اظهارنظری که بلافاصله با واکنش تند کاظم موسوی، نماینده اردبیل در مجلس یازدهم در جلسه علنی دیروز مجلس مواجه شد.

موسوی در واکنش به موضع‌گیری علی دایی، درباره مرگ دختر دانش‌آموزی در دبیرستان شاهد اظهار داشت: «تاسف می‌خورم که برخی چهره‌های شاخص کشور و اسطوره‌ها به این مسائل می‌پردازند. امنیت کشور باعث شد که عده‌ای اسطوره شوند. با پول محرومان ورزشگاه ساختیم تا عده‌ای دیده شوند اما امروز از اغتشاشگران حمایت می‌کنند. حرف بنده به این افراد این است که احترام خود را حفظ کرده و در رفتار خود تجدیدنظر کنند.» اما در شرایطی که همچنان پرسش‌های بدون پاسخ فراوانی درخصوص رخدادهای شهر اردبیل وجود دارد، شهردار این شهر گفت‌وگویی را انجام داد که در آن سناریوی تازه‌ای متفاوت با داستان‌های قبلی مطرح شده است.

روایت شهردار اردبیل از دلیل مرگ اسرا

محمود صفری درخصوص ماجرای مرگ اسرا پناهی، می‌گوید که برای او چند وقت قبل یک مشکل خانوادگی پیش آمده بود و با قرص برنج خودکشی کرد.

او همچنین تاکید می‌کند: «روز جمعه در زمان تحویل جنازه، عمویش هم بود و تمامی مدارک و اینکه علت مرگ، خودکشی با قرص برنج بوده است را تایید کرد و جنازه هم با نظارت خانواده تحویل داده شد. علت مرگ ایشان خودکشی بوده است اما یکسری از شبکه‌های معاند شروع به شانتاژ خبری کردند.» شهردار اردبیل که با «انتخاب» گفت‌وگو می‌کرد درخصوص علت مرگ اسرا پناهی ادامه داد: «گویا مادر اسرا طلاق گرفته و پدرش هم یک ماه قبل به دلیل قتل اعدام شده بود. اسرا پناهی هم با قرص برنج خودکشی کرده است. بیمارستان و پزشک قانونی هم اعلام کردند و روز جمعه هم جنازه‌اش را تحویل خانواده‌اش دادند.» شهردار اردبیل درمورد جزییات اتفاق مدرسه شاهد اردبیل اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: «من شهردار هستم و قضیه دبیرستان را اطلاعی ندارم.» صفری همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در جریان اعتراضات دانش‌آموزی هم بازداشت شده است یا خیر، بیان کرد: «اینها به من ارتباطی ندارد. من همان قسمتی که می‌دانستم را توضیح دادم.»

روایت استانداری بر ابهامات می‌افزاید؟

خبرنگار ما برای آگاهی از کم و کیف موضوع ارتباطی را با سید حامد عاملی، استاندار اردبیل برقرار ساخت تا کمی از ابهامات کاسته شود، اما این گفت‌وگو نیز باعث افزایش ابهامات پرونده شد. عاملی در پاسخ به این پرسش که آیا برخوردی با دانش‌آموزان شاهد در اردبیل صورت گرفته؟ گفت: «هیچ برخوردی با دانش‌آموزی صورت نگرفته است. اساسا اسرا پناهی دانش‌آموز نبوده است. فوت این فرد به دلیل بیماری قلبی بوده و مرگ او هیچ ارتباطی با وارد آمدن ضربه به سر او نداشته است.»

استاندار اردبیل در ادامه می‌گوید: «در رابطه با مدارس اردبیل هیچ مشکل خاصی وجود ندارد و برخوردی هم با دانش‌آموزی صورت نگرفته است. اسرا به دلیل مشکلات زمینه‌ای دچار مشکل قلبی می‌شود، اورژانس به مدرسه می‌آید و بلافاصله به بیمارستان اعزام می‌شود. برخی افراد از این صحنه فیلم گرفتند و اعلام کردند که به دلیل برخورد با اسراست که او به بیمارستان اعزام شده است.»

استاندار اردبیل در شرایطی از اعزام اسرا به بیمارستان خبر می‌دهد که در فراز قبلی گفت‌وگو اعلام می‌کند، اسرا ارتباطی با مدرسه نداشته و دانش‌آموز نبوده است.

عاملی درخصوص اعتراض برخی خانواده‌های مدرسه شاهد در اردبیل نسبت به حضور فرزندان‌شان در یک مراسم تبلیغاتی می‌گوید: «در این مراسم گروهی از دانش‌آموزان را بدون کسب اجازه والدین به یک مراسم خاص برده بودند که این رفتار اشتباه است و نباید بدون کسب اجازه والدین دانش‌آموزان به مراسمات اعزام شوند. در این خصوص پیگیری‌های لازم انجام و تذکرات مقتضی داده شد.»

در میان این همه روایت متناقض مشخص نیست چرا هیچ مقام‌مسوولی به صورت شفاف به این پرسش‌ها پاسخ نمی‌دهد: ۱)آیا اسرا دانش آموز بوده یا نه؟ ۲)آیا در مدرسه شاهد اردبیل به دلیل اعتراضاتشان برخوردی با دانش آموزان صورت گرفته یا نه؟ ۳)مرگ اسرا پناهی به دلیل خودکشی بوده یا حمله قلبی؟ ۴)مرگ اسرا در مدرسه رخ داده یا منزل؟ ۵)دانش آموزی که به دلیل تشنج به اورژانس بیمارستان فاطمی اردبیل اعزام شده کیست؟ و ابهامات دیگری که معلوم نیست چرا پاسخی شفاف به آن‌ها داده نمی‌شود؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
1
33
امام صادق عليه السلام

تَركُ الحُقوقِ مَذَلَّةٌ وَ إِنَّ الرَّجُلَ يَحتاجُ إِلى أَن يَتَعَرَّضَ فيها لِلكَذِبِ؛

ندادن حقوق (ديگران) ذلّت مى آورد و انسان در اين باره مجبور به دروغ گفتن مى شود.

تحف العقول ص ۳۶۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
1
45
یه کم کمتر دروغ بگید شاید مردم حرفتون رو باور کنن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
1
33
دقیقا این خانم چطور تو مدرسه شاهد بوده با این همه سخت گیری مدارس شاهد یه جای کار می لنگد شفاف نیستید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
54
3
واقعا جای بسی تعجب است از این همه فتنه گری آفتاب نیوز!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
0
43
پاسخ را همه می دانند!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین