کد خبر: ۸۰۲۵۳۳
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۷
دیپلماسی بهترین راه حل در قبال ایران است

بلینکن: هیچ چشم‌اندازی برای توافق با ایران وجود ندارد

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با بیان این ادعا که دیپلماسی بهترین راه حل در قبال برنامه هسته‌ای ایران است، گفت که توافق قریب الوقوع نیست.
بلینکن: هیچ چشم‌اندازی برای توافق با ایران وجود ندارد
آفتاب‌‌نیوز :

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی مدعی شد که همچنان معتقدیم دیپلماسی بهترین راه در قبال برنامه هسته‌ای ایران است.

وزیر خارجه آمریکا در حالیکه کشورش تمرکز خود را بر روی ناآرامی‌ها در ایران گذاشته است ادامه داد، در حال حاضر هیچ چشم‌اندازی برای دستیابی به توافق وجود ندارد.

بلینکن مدعی شد: توافق قریب الوقوع نیست زیرا ایرانیان همچنان خواسته‌های فرعی خود را مطرح می‌کنند.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد آمریکا با توافق یا بدون توافق، اقدامات لازم را برای مقابله با فعالیت‌های ایران در خاورمیانه و فراتر از آن منطقه به کار خواهد گرفت.

بلینکن همچنین مدعی شد: حملات متعددی در روزهای گذشته با استفاده از پهپادهای ساخت ایران انجام شده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا همچینن اضافه کرد ما روسیه را از عواقب استفاده از سلاح‌های هسته‌ای مطلع کرده‌ایم.

وی ادعا کرد همه راه‌ها را برای پیشبرد دیپلماسی با روسیه در نظر خواهیم گرفت و هیچ نشانه‌ای از عزم مسکو برای پایان دادن به این جنگ ندیده‌ایم.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت: نیروهای روسی از پهپاد برای هدف قراردادن تاسیسات غیر نظامی در اوکراین استفاده می‌کنند.

بلینکن با بیان این ادعا که نیروهای ایرانی در صحنه جنگ اوکراین به روس‌ها کمک می‌کنند، گفت که سخنان پوتین درباره استفاده از سلاح هسته‌ای را با دقت زیرنظر و جدی می‌گیریم.

وزیر خارجه آمریکا همچنان در تداوم حمایت از ناآرامی‌ها در ایران مدعی شد گام‌های زیادی برای حمایت از حق ایرانیان در آزادی بیان برداشتیم و مقامات ایران را تحریم کردیم.

پیش از این نیز ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه منظور از اینکه ایالات متحده بر مذاکرات متمرکز نیست، چیست؟ گفت که توافق در آینده نزدیک با ایران را محتمل نمی‌دانیم.

این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود که بر کسی پوشیده نیست که دستیابی به توافق با ایران در حال حاضر محتمل به نظر نمی‌رسد.

پیش از این، جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا نیز روز پنجشنبه به وقت محلی به صراحت به خبرنگاران اعلام کرد: آمریکا در حال حاضر اساسا تلاش برای مذاکره با ایران را به دلیل عرضه پهپاد به روسیه کنار گذاشته است. ما در حال حاضر روی دیپلماسی متمرکز نیستیم.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید ادامه داد: بازگشت به برجام بسیار دور به نظر می‌رسد.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در تداوم کارزار رسانه‌ای ضد ایرانی غرب مدعی حضور نیروهای ایران در کریمه برای آموزش به نیروهای روسی و نیز دریافت بیشتر پهپادها از سوی روسیه شد.

ادعاهای پهپادی علیه ایران در حالی است که است که امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از وی خواست از سوء استفاده از قطعنامه ۲۲۳۱ در خصوص جنگ اوکراین و ادعاهای بی اساس در مورد ایران جلوگیری کند.

ایروانی تاکید کرد محدودیت‌های ذکر شده در پاراگراف ۶ ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در اکتبر ۲۰۲۰ پایان یافته و از آن زمان هیچکدام از اقدامات ایران در جهت تامین، فروش یا انتقال سلاح یا مواد مرتبط به آن به دیگر کشورها تحت قطعنامه ۲۲۳۱ نبوده است.

سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل همچنین ادعای اوکراین در مورد پاراگراف ۴ ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ را نیز یک تفسیر نادرست و خودسرانه از قطعنامه و روح این پاراگراف دانست.

وی تاکید کرد: پاراگراف ۴ ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ بطور روشن به محدودیت‌های اقلام، مواد تجهیزات، کالا و تکنولوژی در ارتباط با توسعه سیستم موشک‌های دارای سلاح هسته‌ای اشاره می‌کند.

ایروانی در نامه‌ای، پیشنهاد اوکراین مبنی دیدار کارشناسان سازمان ملل از این کشور برای بازرسی از قطعات پهپادهای سقوط کرده و مرتبط ساختن آن با اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ در مورد توافق هسته‌ای ایران را فاقد هرگونه پایه حقوقی در چارچوب قطعنامه مذکور دانست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین