کد خبر: ۸۰۵۶۲۱
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷

بانک‌ها در البرز با پول‌های مردم چه کرده‌اند؟

طبق قانون، بانک‌های خصوصی باید حداقل ۵۰ درصد سپرده‌های دریافتی را به صورت تسهیلات در اختیار مردم همان استان قرار دهند. اما بانک‌های خصوصی در البرز به طور میانگین فقط ۱۳ درصد منابع را در استان تسهیلات داده‌اند و مابقی را به خارج از استان هدایت کرده‌اند.
بانک‌ها در البرز با پول‌های مردم چه کرده‌اند؟
آفتاب‌‌نیوز :

اخیراً در جلسه شورای برنامه‌ریزی و شورای اداری استان البرز آماری اعلام شد که از عملکرد اسفناک بانک‌های استان در ارائه تسهیلات حکایت داشت. طبق این آمار، بانک‌ها در استان البرز طی ۱۱ سال گذشته ۱۱۷ هزار میلیارد تومان سپرده از مردم دریافت کرده‌اند و کمتر از نصف آن را وام داده‌اند و ۵۱ هزار میلیارد تومان از این سپرده‌ها هم از استان خارج و به سمت اقتصاد رانتی و بنگاه داری رفته و تبدیل به تورم شده است.

این آمار چکیده عملکرد بانک‌ها در استان البرز است؛ استانی که همواره از آن به عنوان یکی از استان‌های پر از فرصت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی، صنعتی و تجاری یاد شده است؛ فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی که به خاطر عملکرد همین بانک‌ها در دور باطل نبود سرمایه گرفتار شده و بالفعل نشده است.

این عملکرد باعث شده بانک‌های البرز در ارائه خدمات بانکی و تأمین مالی در بین استان‌های کشور و مناطق آزاد در جایگاه سی و یکم قرار بگیرند!

رقم دیگری که عملکرد ضعیف بانک‌های البرز را نشان می‌دهد پرداخت تسهیلات نسبت به منابع است؛ میانگین کشوری تسهیلات به منابع ۸۱ درصد است اما بانک‌های البرز ۵۱ درصد منابع را به صورت تسهیلات در اختیار مردم قرار داده‌اند.

بانک‌های خصوصی البرز هم به طور میانگین فقط ۱۳ درصد سپرده‌هایی که در اختیار داشته‌اند را تسهیلات داده‌اند که در مقایسه با میانگین کشوری (۸۱ درصد) فاجعه است! مثلاً در استان البرز بانکی وجود دارد که فقط سه دهم درصد از منابع دریافتی از مردم را تسهیلات داده و بیش از ۹۹ درصد منابع را به خارج از استان هدایت کرده‌اند.

بانک‌های دیگری هم هستند که فقط دو درصد، ۴.۹ درصد و پنج درصد منابع را تسهیلات داده‌اند. این در حالی است که طبق قانون و اخطار بانک مرکزی، بانک‌های خصوصی باید حداقل ۵۰ درصد منابع دریافتی استان‌ها را در داخل استان خرج کنند.

حال جای سوال دارد که چرا دستگاه‌های نظارتی مانع این عملکرد فاجعه‌بار و مغایر با قانون بانک‌های خصوصی در استان البرز نشده‌اند.

یکی دیگر از آثار عملکرد بانک‌های البرز را می‌توان در رتبه استان در محیط کسب و کار جست و جو کرد. اگرچه این شاخص فقط به عملکرد بانک‌ها محدود نیست و به طور کلی تحت تأثیر سیاست‌ها و اقدامات دستگاه‌های دولتی است اما در هر حال بانک‌ها در آن نقش تعیین کننده‌ای دارند. البرز از نظر محیط کسب و کار در رتبه ۲۶ کشور قرار دارد یعنی فقط چند پله مانده به آخر!

در پایان لازم به ذکر است که برای رسیدن به رشد ۷.۴ درصدی، حل معضلات اقتصادی بنگاه‌های اقتصادی، تقویت بخش‌های پیشران اقتصاد، کاهش نرخ بیکاری و ... منابع مالی بانک‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند به شرط آنکه اراده‌ای بر ایفای نقش و وظیفه حرفه‌ای و اخلاقی خود داشته باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین