کد خبر: ۸۱۰۸۰۱
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰

کالا‌های تولید تهران بیشتر به کجا صادر می‌شوند؟

آمارها نشان می‌دهد در هفت ماهه امسال عمده کشورهای هدف صادرات کالاهای استان تهران، ۱۷ کشور بوده که ترکیه، عراق، افغانستان، پاکستان، امارات، ترکمنستان، هند، روسیه و قزاقستان جزو کشورهای اصلی هدف صادرات هستند و بیشترین صادرات در حوزه صنعت، بخش کشاورزی و صنایع غذایی، فرش دست بافت، معدن و پتروشیمی بوده است.
کالا‌های تولید تهران بیشتر به کجا صادر می‌شوند؟
آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس گزارش عملکرد تجاری استان تهران در هفت ماهه امسال، ۴۳۳ هزار تن کالا به ارزش ۶۹۸ میلیون دلار از گمرک امام و غرب تهران صادر شده است. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی دو و از نظر ارزشی ۲۳ درصد رشد کرده است. صادرات غیرنفتی تهران در هفت ماهه سال قبل حدود ۴۲۶ هزار تن به ارزش ۵۶۷ میلیون دلار بوده است.

همچنین بر اساس این آمار تا پایان مهر امسال ۲۸۸ هزار تن کالای به ازش حدود شش میلیارد و ۷۱ میلیون دلار وارد شده است. عمده واردات در بخش صنعت (مواد اولیه و ماشین آلات)، کشاورزی، صنایع غذایی، معدن و صنایع معدنی، پتروشیمی و پایه نفتی بوده است. در زمان مشابه سال گذشته ۲۶۹ هزار تن واردات با ارزش شش میلیارد و ۴۵۶ میلیون دلار انجام شده است. بیشترین واردات از کشورهای امارات، چین، ترکیه، آلمان‌ و سوئیس انجام می‌شود.

سهم صادرات غیرنفتی تهران از کل کشور

البته این آمار فقط صادراتی بود که از گمرکات استان تهران صادر شده است. بررسی آمار کالاهای تولیدی در تهران که از گمرکات تهران و سایر استان‌ها صادر شده نشان می‌دهد در مجموع در هفت ماهه امسال کالاهای تولیدی استان تهران که از نقاط مختلف صادر شده معادل دو میلیارد و ۷۵۵ میلیون دلار بوده است‌.

بر این اساس با در نظر گرفتن وضعیت گمرکات تهران، این استان حدود دو درصد از سهم صادرات کل کشور را به خود اختصاص داده، اما اگر بخواهیم با آمار فیلد تولید مبدأ یا به عبارتی مقایسه صادرات تولیدات استان تهران از گمرکات همه استان‌های دیگر، عدد را مطرح کنیم، باید گفت سهم صادرات استان تهران حدود ۱۰ درصد کل کشور بوده است. سهم واردات استان تهران نسبت به کل کشور نیز حدود ۱۹ درصد است.

مقاصد صادرات کالاهای تهران

در این میان عمده کشورهای هدف ۱۷ کشور بوده که ترکیه، عراق، افعانستان، پاکستان، امارات، ترکمنستان، هند، روسیه و قزاقستان جزو کشورهای اصلی هدف صادرات هستند.

همچنین عمده صادرات کالاهای استان تهران در حوزه صنعت، بخش کشاورزی و صنایع غذایی، فرش دست بافت، معدن و پتروشیمی است. در بخش صنعت حدود ۲۹۷ میلیون دلار صادرات از دو کمرگ استان تهران انجام شده و در بخش کشاورزی و صنایع غذایی این عدد به ۱۶۷ میلیون دلار می‌رسد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین