کد خبر: ۸۱۰۸۴۲
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۳

بانک‌ها با بحران نقدینگی مواجه شده‌اند؟

روزنامه فرهیختگان نوشت: اگر تنها عده کمی از سپرد‌گذاران به هر دلیلی (افزایش نااطمینانی‌ها و ریسک‌ها امنیتی) برای دریافت پول از حساب خود به صورت همزمان به بانک‌ها مراجعه کنند، سیستم بانکی با یک بحران و مشکل جدی روبه‌رو خواهد بود.
بانک‌ها با بحران نقدینگی مواجه شده‌اند؟
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه اصولگرای فرهیختگان نسبت به بحران نقدینگی بانک‌ها هشدار داده است.

به گزارش فرهیختگان، بررسی آخرین صورت‌های مالی 25 بانک مهم و بزرگ کشور نشان می‌دهد که تنها 8 درصد از تمامی دارایی این بانک‌ها به صورت نقد نگهداری شده و مابقی به شکل‌های دیگر دارایی مانند وام‌های پرداختی (وام‌هایی که یک بانک دریافت می‌کند به‌عنوان دارایی آن بانک ثبت و محاسبه می‌شود)، ملک، طلا، ارز و... موجود است و این موضوع یعنی اگر تنها عده‌ کمی از سپرد‌گذاران به هر دلیلی (افزایش نااطمینانی‌ها و ریسک‌ها امنیتی) برای دریافت پول از حساب خود به صورت همزمان به بانک‌ها مراجعه کنند، سیستم بانکی با یک بحران و مشکل جدی روبه‌رو خواهد بود. در پنج بانک ایران زمین، آینده، سرمایه، ملل و بانک کشاورزی نسبت دارایی‌های نقد به کل دارایی‌ها حتی کمتر از 1 درصد هم بوده و در 3 بانک صنعت، معدن و تجارت؛ گردشگری و بانک تجارت نیز این نسبت کمتر از 3 درصد است.

در ادامه این گزارش هشدار داده شده است: آیا این یک بحران است؟ خیر. اما می‌تواند مقدمه یا پتانسیل شکل‌گیری یک بحران به نام «بحران نقدینگی بانک‌ها» باشد...در اقتصاد کشور هرچند نظام بانکی امن و امان به نظر می‌آید و تصاویری که از لبنان مخابره شد در ایران بسیار بعید است اما در هر حال با توجه به نقدینگی موجود در نظام بانکی و همچنین تمامیت اقتصاد کشور باید مراقب بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین