کد خبر: ۸۱۲۶۳۲
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴

آماری رسمی و هولناک از اماکن تاریخی تخریب شده به دست داعش در عراق

«احمد فکاک البدرانی»، وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق در سخنانی به بیان آمار اماکن باستانی و عبادتگاه‌های تخریب شده به دست گروه تروریستی داعش پرداخت.
آماری رسمی و هولناک از اماکن تاریخی تخریب شده به دست داعش در عراق
آفتاب‌‌نیوز :

البدرانی طی سخنانی در بیست و سومین کنفرانس وزرای فرهنگ و آثار باستانی کشور‌های عربی در ریاض گفت: عراق شاهد وحشی‌ترین و سهمگین‌ترین حملات تروریستی در مساحتی در امتداد چهار استان شمالی و غربی خود بود.

به گزارش بغداد الیوم، وی گفت: شهر‌هایی که تروریسم در آن دست به تخریب و فساد زد، از شهر‌های مملو از آثار فرهنگی و علمی و تاریخی عراق به شمار می‌رود، اما تروریسم همه اماکن فرهنگی و تاریخی و عبادتگاه‌ها را مورد تخریب و ویرانی قرار داد.

وزیر فرهنگ و آثار باستانی عراق تصریح کرد: تروریسم داعشی بیش از ۵ هزار ساختمان را تخریب و یا از حیز انتفاع خارج کرد از جمله ۱۰۸ مسجد، ۱۵ ضریح دینی، ۱۹ کلیسا، ۳۷ مدرسه، ۱ معبد، ۱۳ بازار، ۱۳ گرمابه، ۴۳۱ منزل تاریخی را در کنار موزه‌ها و اماکن باستانی دیگر ویران کرد.

البدرانی در پایان ضمن تقدیر از نقش‌آفرینی امارات در بازسازی مسجد النوری در موصل و تلاش‌های یونسکو برای احیای موصل قدیم، از همه کشور‌ها و سازمان‌های حاضر در این کنفرانس خواست در بازسازی و ترمیم شهر‌های تخریب ایفای نقش کنند.

مسجد جامع النوری در ۲۱ ژوئن ۲۰۱۷ میلادی در پی نبرد موصل و در حالی که در کنترل داعش بود، منهدم شد.

«ابوبکر البغدادی»، سرکرده گروه تروریستی داعش در سال ۲۰۱۴ میلادی در این مسجد اعلام خلافت کرد، اما تروریست‌های داعش پس از سه سال هنگام نزدیک شدن نیرو‌های عراقی به این مسجد، آن را تخریب کردند.

این مسجد دارای مناره خمیده‌ای است که قدیمی‌ترین مناره عراق محسوب می‌شود، این مناره نیز در جریان حملات داعش منهدم شد.

مسجد تاریخی موصل به دست «نورالدین زنگی»، از فرمانروایان محلی که علیه صلیبیون اولیه می‌جنگید، ساخته شده بود.

نورالدین زنگی، حاکم ولایت سوریه در امپراتوری سلجوقی بود. سال ساخت این مسجد ۱۱۷۲ یا ۱۱۷۳ میلادی یعنی کمی پس از مرگ نورالدین زنگی به پایان رسید و در آغاز یک مدرسه اسلامی در آن جای گرفت.

منبع: شفقنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین