کد خبر: ۸۱۷۴۸۲
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱

اولیانوف: ادعای پهپادی علیه ایران بهانه‌ای برای متوقف کردن مذاکرات برجامی است

نماینده روسیه در وین در پیامی از رویکرد آمریکا و شرکای اروپایی آن نسبت به حل‌وفصل مسئله هسته‌ای ایران انتقاد کرد.
اولیانوف: ادعای پهپادی علیه ایران بهانه‌ای برای متوقف کردن مذاکرات برجامی است
آفتاب‌‌نیوز :

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توییترش نوشت: ادعا‌ها مبنی بر عرضه پهپاد‌ها [از سوی ایران به روسیه]بهانه‌ای ناشیانه برای متوقف کردن (اگر نگوییم برچیدن) مذاکرات وین درباره برجام است.

اولیانوف ادامه داد: به نظر می‌رسد که آمریکا و تروئیکای اروپا وسوسه‌ی به جریان انداختن «پلان B» [نقشه دوم]را در سر دارند. اشتباه بزرگی است. مشکل می‌توان انتظار داشت که چنین برنامه‌ای یک گزینه باورپذیر باشد. احتمالا فقط یک برنامه از پیش‌شکست‌خورده است.

ادعای غرب مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین با ارائه پهپاد‌های جنگی «شاهد» به آن کشور، از سوی مقامات ایران و روسیه رد شده است.

البته امیرعبدالهیان، وزیر خارجه بعد از بارها تکذیب این مسئله، گفته بود که ایران پیش از جنگ اوکراین تعدادی پهپاد به روسیه ارسال کرده بود.

مقامات روسیه می‌گویند، این کشور از پهپاد‌های ساخت داخل در جنگ اوکراین استفاده می‌کند و اتهامات علیه روابط روسیه و ایران را «بی‌اساس» خوانده‌اند.

در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری این هفته خود، در بخشی از اظهاراتش در این باره گفت: همانطور که بار‌ها از سوی وزارت خارجه ایران اعلام شده است همکاری‌های دفاعی ایران با روسیه مبتنی بر منافع و مسائل مشترک و با رعایت قوانین و مقررات انجام می‌شود و سابقه این همکاری‌ها به پیش از آغاز جنگ بر می‌گردد.

اشاره اولیانوف به تمایل آمریکا و کشور‌های اروپایی عضو توافق هسته‌ای برای به کار بستن «پلان B» علیه ایران، به رویکردی قهری شامل تحریم‌های اقتصادی، فشار‌های دیپلماتیک و حتی گزینه نظامی جهت حل‌وفصل مسئله هسته‌ای ایران اشاره دارد که نخست در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا و با حمایت تندرو‌های داخل آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح شد. ترامپ در سال ۲۰۱۸ با تشویق نتانیاهو که از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای بود، آمریکا را از این توافق خارج کرد.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین که از مارس ۲۰۲۱ و با روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا آغاز شد، به دلیل برخی مسائل باقی‌مانده نتایج ملموسی به دنبال نداشته و با وقفه روبرو شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین