کد خبر: ۸۱۸۶۰۸
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰

وضعیت بد اقتصادی، کمر مردم را شکست

گرانی بیداد می‌کند و قیمت‌ها سر به فلک کشیده‌اند، گوشت قرمز از سفره مردم پر کشیده و عدم نظارت جدی دولت، صدای مردم را درآورده است.
وضعیت بد اقتصادی، کمر مردم را شکست
آفتاب‌‌نیوز :

افزایش قیمت نهاده‌های دامی، کسری نهاده و همچنین حذف ارز ترجیحی باعث افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار و نارضایتی همدانی‌ها شده تا آنجا که برخی حذف این ماده پروتئینی از سبدغذایی را ترجیح داده‌اند.

اردیبهشت‌ماه گذشته با اجرای طرح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت نهاده‌های دامی واقعی شد تا از رانت و فساد در واردات نهاده‌های دام و طیور جلوگیری و کمبود نهاده دولتی نیز رفع شود، اما آنچه مشهود است اینکه حذف ارز ترجیحی باعث سرعت بیشتر در افزایش قیمت بسیاری از مایحتاج ضروری و حیاتی زندگی مردم شد.

متاسفانه به دلیل عدم مدیریت و همچنین به دلیل رویکرد و رابطه نامتوازن و عدم توافقی که بین اقتصاد دستوری و اقتصاد باز صورت گرفته، حذف ارز ترجیحی بجای اینکه اثربخشی مطلوب و گستردگی نفوذ اقتصادی پویا را به دنبال داشته باشد به سمتی غیرباورانه پیش رفته و در این میان اقشار آسیب‌پذیر فقیرتر و به افزایش تعداد خانوار‌های فقیر منجر شده است.

کافی است پای درد و دل اقشار مختلف جامعه بنشینیم؛ با یک یا دو کلام که بر زبان جاری می‌کنند کاملاً متوجه عمق مسئله گرانی و تورم می‌شویم و کاملاً قابل‌درک است که بیشتر اقشار مختلف جامعه چگونه در برآوردن صفرتا ۱۰۰ مایحتاج و ضروریات زندگی در فقر و سختی بسر می‌برند.

همچنین بر اساس این گزارش مقدار تولید گوشت در آبان ۱۴۰۱ نسبت به آبان سال قبل، برای گوسفند و بره هفت درصد و برای بز و بزغاله سه درصد افزایش داشته، اما بر اساس داده‌ها تولید گاو و گوساله در این بازه زمانی کاهش ۱۱ درصدی داشته است.

گرانی گوشت در همدان و نبود نظارت و مدیریت صحیح در این بخش وضعیت عرضه و قیمت گوشت باعث نگرانی مردم شده است.

یک شهروند همدانی در گفتگو با ایلنا در باره گرانی گوشت با خنده تلخی ابراز داشت: اصلاً گوشت قرمز مصرف نمی‌کنم و به‌جای آن از گوشت مرغ در برنامه و سبد غذایی خود استفاده می‌کنم که آن‌هم اگر زیاد گران باشد برایمان صرف ندارد.

وی بابیان اینکه گوشت قرمز از بس گران شده ما نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم، عنوان کرد: واقعاً گرانی بیداد می‌کند و، چون درآمد چندانی نداریم، مجبوریم با این قیمت‌های سرسام‌آور برخی ضروریات زندگی را از سبد خانوار حذف کنیم.

شهروند خانم دیگری در خصوص خریداری گوشت قرمز گفت: گرانی و وضعیت بد اقتصادی کمر مردم را شکسته است، قیمت اجناس در بازار به‌خصوص بازار خوراکی‌ها بشدت بالا است و کسی هم مسئولیت نمی‌پذیرد.

وی با ابراز اینکه چیزی که شاهد هستیم این‌که گرانی در بیشتر اقلام وجود دارد و فقط گرانی مختص گوشت نیست، اضافه کرد: گرانی‌ها به حدی است که حقوق یک ماه یک کارگر برابر خرید یک گوسفند است و همین یک جمله کافی است تا بدانیم اوضاع و شرایط زندگی چقدر سخت و طاقت‌فرسا شده است.

شهروند دیگری با ابراز اینکه گرانی در همه اجناس و کالا‌های بازار مطرح است، گفت: متأسفانه امروز اگر از گرانی‌ها گلایه داشته باشیم هم ترتیب اثری داده نمی‌شود و حتی فردا قیمت‌ها بازهم گران‌تر می‌شود.

طبق بررسی‌ها با افزایش قیمت نهاده‌های دامی، کسری نهاده و همچنین حذف ارز ترجیحی، افزایش قیمت گوشت در بازار رقم خورده شده و این در حالی است که قیمت‌های سرسام‌آور گوشت در بازار واقعی و منطقی نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین