کد خبر: ۸۲۰۶۱۳
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵

لباس جدید سربازان و آتش‌نشان‌ها، ویروس‌ها را هم نابود می‌کند!

محققین دانشگاه آلبرتای کانادا موفق به ساخت نوعی لباس جدید برای سربازان و آتش‌نشانان شده‌اند که به محض برخورد با ویروس ها آن‌ها را نابود می‌کند!
لباس جدید سربازان و آتش‌نشان‌ها، ویروس‌ها را هم نابود می‌کند!
آفتاب‌‌نیوز :

آیا می‌دانستید به تازگی لباس‌هایی ساخته شده که قادر به از بین بردن ویروس ها به محض تماس با آن‌هاست؟ این لباس‌ها قرار است برای پوشش سربازان و آتش نشان‌ها به کار رود. با این وجود تعبیه لایه محافظ ضد ویروس بر روی لباس آن‌ها چالشی بزرگ به شمار می‌رود.

در همین راستا به‌تازگی محققین دانشگاه آلبرتا در کانادا اعلام کرده‌اند که مشغول کار بر روی ساخت الیاف ویروس کش هستند و در این زمینه به موفقیت‌های چشم‌گیری هم رسیده‌اند. این الیاف می‌توانند در ساخت لباس های فرم سربازان و آتش نشان‌ها مورد استفاده قرار گرفته و آن‌ها را در برابر ویروس‌ها و باکتری ها محافظت کنند.

پاتریشیا دولز، محقق حوزه نساجی در بخش کشاورزی و علوم محیطی دانشگاه آلبرتا مدتی پیش در یک مصاحبه اعلام کرد که تیم تحقیقاتی فعال بر روی این لباس جدید ضد ویروس و باکتری امیدوار است که در آینده نزدیک این لباس را از آزمایشگاه به صنعت انتقال دهد؛ به‌طوری که شاهد عرضه صنعتی این محصولات به بازار باشیم.

پروژه آغاز شده توسط دولز و همکارانش یک ساله بوده و با هدف بهبود کیفیت کوتاه‌مدت و بلندمدت این الیاف ضد ویروس در حال انجام است. بودجه اختصاص داده شده به این پروژه حدودا یک میلیون دلار است.

هدف نهایی این پروژه تولید انبوه و صنعتی این لباس های ضد ویروس برای سربازان و آتش نشان‌ها با پایین‌ترین هزینه ممکن است.

الیاف مورد بحث از ان‌-هالامین ها استفاده می‌کنند که قادرند ویروس‌ها و باکتری‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن و به‌طور کامل از بین ببرند. این ترکیب همچنین قادر است به‌راحتی در تار و پود الیاف تعبیه شود.

لباس‌های تولید شده با این الیاف می‌توانند برای افراد با مشاغل مختلف نظیر سربازان، کارمندان بیمارستان، آتش نشان‌ها و اورژانس‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

مسئول این پروژه همچنین معتقد است که این الیاف قابلیت استفاده در هرگونه پوشش بازدارنده مانند ماسک‌ها را نیز داشته و می‌تواند کاربردهایی بسیار بیشتر از صرفا یونیفرم آتش نشان‌ها و سربازان داشته باشد.

محققان همچنین از سوی دیگر در حال توسعه یک سیستم به منظور فعال‌سازی مجدد این الیاف هم هستند. برای شارژ مجدد لایه محافظه ان-هالومین به‌صورت تئوری لازم است که لباس را در ترکیبات حاوی کلر فرو کرد!

ضرورت ساخت دستگاه‌ها شارژ سیار برای سربازان

به دلیل آن که سربازان ممکن است بنا به شرایط محیطی محل خدمتشان از امکاناتی مانند آب یا ماشین لباس‌شویی بی‌بهره باشند؛ نیاز است روشی ساده برای شارژ کردن پوشش ضد ویروس لباس آن‌ها طراحی شود.

این سیستم باید ساده، جمع و جور و بدون نیاز به هیچ‌گونه ادوات و دستگاه‌های خارجی باشد. علاوه بر این، استفاده از آن باید در سریع‌ترین زمان امکان‌پذیر باشد.

برای انجام این کار، محققین پروژه با کمپانی کانادایی Logistik Unicorp که در حوزه ساخت تجهیزات نظامی و امنیتی برای برخی دولت‌ها و کمپانی‌های خصوصی دنیا فعالیت دارد، همکاری کرده‌اند.‌ هدف این همکاری، یافتن بهترین روش تعبیه تکنولوژی ضد ویروس در لباس سربازان است.

این همکاری هنوز به‌طور خاص نتیجه‌ای در بر نداشته، اما محققین امیدوارند که در آینده بتوانند بهترین فرآیند تولید برای پوشش‌های ایمنی خود را پیدا کرده و در نهایت به مرحله تولید صنعتی برسند.

بد نیست بدانید که در ماه می سال ۲۰۲۰ محققین دو دانشگاه ادعای تولید ماسکی الکتریکی با قابلیت از بین بردن ویروس کرونا را داشتند. آن‌ها همچنین از نمونه‌ای الیاف الکتریکی رونمایی کردند که قادر بود به محض تماس با ویروس کرونا آن را از بین ببرد.

گجت‌نیوز

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین