کد خبر: ۸۲۳۵۳۶
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳
تحریم‌های سوریه به کمک‌رسانی آسیب می‌زند

زلزله ترکیه و سوریه / شمار جانباختگان از ۱۶ هزار نفر گذشت

سه روز پس از زلزله مرگبار در ترکیه و سوریه، شمار کشته‌شدگان از مرز ۱۶ هزار نفر گذشت. نیرو‌های امداد در هردو کشور تلاش دارند تا کسانی را که هنوز احتمال زنده بودن‌شان هست از زیر آوار نجات دهند، اما گفته می‌شود با توجه به سرمای هوا و گذشت بیش از ۷۲ ساعت از زمان وقوع زلزله، این احتمال بسیار کم است و انتظار می‌رود آمار کشته‌شدگان در هر دو کشور بالاتر رود.
زلزله ترکیه و سوریه / شمار جانباختگان از ۱۶ هزار نفر گذشت
آفتاب‌‌نیوز :

خبرگزاری فرانسه با تاکید بر شمار قربانیان زلزله ترکیه و سوریه، خبر داد که اتحادیه اروپا به زودی میزبان نشستی برای ارسال کمک‌های مالی برای کمک به زلزله‌زدگان در سوریه و ترکیه خواهد بود.

بنابر اعلام دویچه وله، در مناطق زلزله‌زده در جنوب ترکیه ۱۲ هزار و ۸۷۳ نفر جان‌شان را از دست داده‌اند و در سوریه نیز تاکنون ۳۱۶۲ نفر جان باخته‌اند. تا کنون حدود ۶۲ هزار و ۹۳۷ نفر در اثر این زلزله مصدوم و مجروح شده‌اند.

دویچه وله همچنین اعلام کرد که بر اساس تخمین‌های سازمان بهداشت جهانی تا ۲۳ میلیون نفر می‌توانند قربانی این زلزله شده باشند.

از سوی دیگر رویترز با اشاره به خشم واعتراض مردم در مناطقی، از ورود کند تیم‌های امدادی برای انجام عملیات امداد و نجات، گزارش داد و در همین راستا رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز چهارشنبه گفت که در واکنش اولیه دولتش به زلزله ویرانگر در جنوب این کشور مشکلاتی وجود دارد.

اردوغان در جریان بازدید از مناطق زلزله‌زده گفت که عملیات امدادرسانی در حال حاضر در جریان است و به مردم قول داد که هیچ‌کس بی‌خانمان و بدون سکونت‌گاه نخواهد ماند.

در همین حال آفاد، مرکز مدیریت اضطراری ترکیه، اعلام کرد که تاکنون بیش از ۹۰ هزار چادر برای سکونت اضطراری مردم زلزله‌زده به ۱۰ استان این کشور ارسال شده که از این تعداد بیش از ۵۰ هزار و ۸۰۰ چادر در میان مردم توزیع شده یا به شکل اردوگاهی برپا شده است.

در دو روز نخست پس از زلزله، بسیاری از مردم در منطقه زلزله‌زده ترکیه در خودرو‌ها یا در محوطه مدارس و مساجد سپری کرده‌اند و از بازگشت به ساختمان‌هایی که بر اثر زلزله آسیب دیده‌اند، واهمه دارند. این زمین‌لرزه مرگبارترین زلزله ترکیه از سال ۱۹۹۹ تاکنون بوده است.

زلزله‌ای به بزرگی ۷.۸ ساعت ۴ و ۱۷ دقیقه دوشنبه ۱۸ بهمن ماه بخش‌های گسترده‌ای از جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند. در پی این زلزله که هزاران ساختمان را تخریب کرد، هزاران نفر نیز در ۱۰ استان ترکیه و همچنین مناطقی وسیعی از شمال سوریه زیر آوار ماندند که تعدادی از آن‌ها از زیر آوار نجات داده شده‌اند.

از زمان وقوع زلزله اول تاکنون نزدیک به ۸۰۰ زلزله دیگر که بزرگی چند مورد از آن‌ها نزدیک به زلزله اول بود نیز جنوب و مرکز ترکیه را لرزانده است.

در همین حال ده‌ها کشور برای کمک به ترکیه اعلام آمادگی کرده‌اند و مقام‌های دولت ترکیه و از جمله معاون رئیس جمهور ترکیه، روز چهارشنبه اعلام کردند که تا سومین روز پس از زلزله، ۲۱ هزار نیروی امدادی از دیگر کشور‌ها وارد ترکیه شده‌اند. در مجموع تاکنون ۶۰ کشور تیم‌های امدادی خود را برای شرکت در عملیات امدادونجات و توزیع کمک‌های اضطراری به ترکیه اعزام کرده‌اند.

ترکیه اجازه امدادرسانی به شمال غرب سوریه را صادر کرد

در حالی که منابعی گفتند که از زمان وقوع زلزله ویرانگر، هیچ کمکی وارد شمال غرب سوریه نشده است، کمیته مذاکرات سوریه، تأیید کرد که دولت ترکیه اجازه ارسال کمک‌ها را از گذرگاه‌های مرزی به شمال غرب سوریه صادر کرده است.

«بدر جاموس»، رئیس کمیته مذاکره کننده سوریه اظهار کرد: «پس از تماس‌های مستمر با دولت ترکیه اجازه ورود کمک‌ها از گذرگاه «باب السلامه و الراعی و باب الهوی که گذرگاه اصلی است، صادر شد.»

وی با درخواست کمک فوری از کشور‌ها و مجامع بین المللی برای امدادرسانی در حومه ادلب، عنوان کرد: سازمان ملل به دلیل مسدود بودن گذرگاه باب الهوی کمک رسانی را به حالت تعلیق درآورد و امروز ترکیه اجازه داد گذرگاه‌ها برای کمک رسانی سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی باز شود.

امدادگران ایرانی ۳ نفر را از زیر آوار زلزله ترکیه نجات دادند

سرپرست تیم‌های اعزامی هلال احمر ایران به ترکیه، گفت: با تلاش امدادگران ایرانی سه نفر از زیر آوار زلزله در جنوب ترکیه نجات یافتند.

بنابر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر؛ در جریان دومین روز عملیات جست‌وجو و نجات برای خارج کردن محبوس شدگان زیر آوار ناشی از زمین لرزه در ترکیه، نیرو‌های امدادی هلال احمر ایران روز گذشته موفق شدند سه نفر را زنده از زیر آوار خارج کنند. هفت نفر دیگر نیز از زیر آوار خارج شدند که جان خود را از دست داده بودند.

سازمان ملل: نباید مساله انسانی را سیاسی کرد تحریم‌های سوریه به کمک‌رسانی آسیب می‌زند

در حالیکه شمار کشته شدگان زلزله در سوریه از ۳۱۰۰ تن فراتر رفته است، سازمان ملل تحریم‌ها را مانعی در فعالیت‌های بشردوستانه به این کشور دانست.

بنابر اعلام المیادین، المصطفی بن الملیح، هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در سوریه اعلام کرد که تحریم‌های اعمال شده علیه سوریه به فعالیت انسانی در این کشور آسیب می‌رساند. وضعیت در حال حاضر بسیار دشوار است و نیاز‌ها به دلیل زلزله گسترده است و نباید مساله انسانی را سیاسی کرد.

رئیس‌جمهور تایوان و معاونش حقوق یک ماه خود را به زلزله‌زدگان ترکیه بخشیدند

دفتر ریاست‌جمهوری تایوان روز پنجشنبه اعلام کرد، رئیس‌جمهور تایوان و معاونش حقوق یک ماه خود را برای کمک به زلزله‌زدگان ترکیه اهدا می‌کنند.

بنابر اعلام رویترز، دفتر ریاست جمهوری تایوان در بیانیه‌ای اعلام کرد که تسای اینگ ون، رئیس‌جمهور و ویلیام لای، معاون رئیس‌جمهور که به طور گسترده انتظار می‌رود در انتخابات سال آینده برای ریاست جمهوری نامزد شوند، "امیدوارند تا سهم خود را برای کمک به ترکیه در بازسازی سرزمین خود در اسرع وقت انجام دهند. "

اعزام بیش از ۵۰۰۰ کارمند و داوطلب صلیب سرخ به مناطق زلزله‌زده ترکیه و سوریه

فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر از اعزام بیش از ۵۰۰۰ کارمند و داوطلب به مناطق زلزله‌زده ترکیه و سوریه خبر داده و اعلام کرده است که تیم‌های امداد و نجات و تجهیزات، مواردی هستند که ترکیه و سوریه پس از زلزله‌های ویرانگر بیشترین نیاز را دارند.

بنابر اعلام اسپوتنیک، بر اساس برآورد‌های اولیه، صلیب سرخ برای ارائه کمک به ترکیه و سوریه به ۲۱۷ میلیون دلار نیاز دارد.

مشاور اسد: کمک‌ها را به شرط سیاسی نشدن قبول می‌کنیم/ غرب فقط به مناطق شورشیان کمک می‌فرستد

بنابر اعلام شبکه خبری روسیا الیوم، بثینه شعبان، مشاور ویژه ریاست جمهوری سوریه اعلام کرد، سوریه بعد از چند ساعت از وقوع زلزله از کشور‌های عضو سازمان ملل و آژانس‌های این سازمان و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و دیگر شرکای نهاد‌های بین‌المللی خواست از تلاش‌های این کشور برای مقابله با این فاجعه براساس معیار‌های فعالیت بشردوستانه با هماهنگی و همکاری دولت سوریه حمایت و به این کشور کمک کنند. این نشان می‌دهد که ما از تمام کشور‌ها کمک را قبول می‌کنیم، اما به شرط اینکه آن را سیاسی نکنند.

وی بر لزوم لغو تمام تحریم‌های اقتصادی غرب در سوریه که موجب رنج و مشکلات برای ملت این کشور شده است و مانع عملکرد مناسب نهاد‌های دولتی برای مقابله با پیامد‌های زلزله می‌شود تأکید کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین