کد خبر: ۸۳۱۱۷۷
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵

طرح انگلیس برای ارسال تسلیحات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین/ پوتین هشدار داد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه طرح انگلیس را برای ارسال مهمات تانک به اوکراین که حاوی اورانیوم ضعیف شده است، محکوم کرد و گفت که مسکو پاسخ متناسبی به آن خواهد داد.
طرح انگلیس برای ارسال تسلیحات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین/ پوتین هشدار داد
آفتاب‌‌نیوز :

پوتین سه‌شنبه در نشستی با حضور شی جین پینگ رئیس جمهوری چین در مسکو گفت: اگر چنین اتفاقی رخ دهد روسیه پاسخ متناسبی خواهد داد، خصوصا اینکه مجموعه غرب در حال شروع استفاده از تسلیحاتی با اجزای هسته‌ای است.

به گزارش رویترز، آنابل گلدی وزیر دفاع انگلیس دوشنبه گفت که بخشی از مهمات تانک‌های چلنجر ۲ که قرار است لندن به اوکراین بفرستد حاوی اورانیوم ضعیف‌شده است.

به گفته وزیر دفاع انگلیس، اورانیوم ضعیف‌شده می‌تواند با سهولت بیشتری به تانک‌ها و خودرو‌های زرهی نفوذ کند.

علاوه بر این، غبار ناشی از شلیک این تسلیحات می‌تواند تاثیرات مخربی بر سلامت انسان‌ها خصوصا بر ریه‌ها و ارگان‌های حیاتی داشته باشد.

سیاستمداران و مفسران روسیه از آغاز جنگ اوکراین تاکنون بار‌ها هشدار داده‌اند که اگر لازم باشد زرداخانه هسته‌ای را مستقر خواهند کرد.

به نوشته ایرنا، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز پیشتر درباره اجرای «سناریوی یوگسلاوی» در مورد اوکراین هشدار داده و گفته بود که مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده می‌تواند موجب سرطان و آلودگی محیط زیست شود.

در همین حال، پوتین و شی سه‌شنبه در بیانیه مشترکی تاکید کردند: قدرت‌های هسته‌ای نباید سلاح‌های هسته‌ای خود را فراتر از سرزمین‌های ملی خود مستقر کنند و باید تمام سلاح‌های هسته‌ای مستقر در خارج را به کشور خود بازگردانند.

پنتاگون: ما گلوله‌های اورانیوم ضعیف شده را در اختیار اوکراین قرار نمی‌دهیم

وزارت دفاع آمریکا نیز اعلام کرد که ایالات متحده تسلیحات و گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده را به اوکراین ارائه نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، «پاتریک رایدر» سخنگوی پنتاگون روز سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به این سوال که آیا واشنگتن این موشک‌ها را ارائه می‌کند یا خیر، گفت: «تا آنجا که من می‌دانم، نه».

سخنگوی پنتاگون این اظهارات را در شرایطی عنوان کرده که «آنابل گلدی» معاون وزیر دفاع انگلیس روز سه‌شنبه اعلام کرد که لندن گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین می‌دهد.

سفارت روسیه در لندن نیز این اقدام را محکوم کرد و هشدار داد که این می‌تواند منجر به تشدید درگیری شود و استفاده از این نوع تسلیحات و گلوله‌ها بر سلامت مردم محلی تأثیر منفی خواهد گذاشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین