کد خبر: ۸۳۲۰۱۷
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۷

عضو خبرگان: کشف حجاب جرم است نسبت به آن بی‌تفاوت نباشید

آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، عضو مجلس خبرگان رهبری، ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم امامزاده ابراهیم دولت آباد، با اشاره به آیات ۱۰۳ تا ۱۰۵ سوره آل عمران، گفت: آیه ۱۰۳ آیه اعتصام به حبل الله است، قرآن کریم دستور می‌دهد که همه چنگ بزنند به ریسمان پروردگار و متفرق نشوند.
عضو خبرگان: کشف حجاب جرم است نسبت به آن بی‌تفاوت نباشید
آفتاب‌‌نیوز :

وی در ادامه افزود: ما اتحاد لازم داریم اما اتحاد روی مطلوب، گاهی ممکن است افراد روی کار قبیح اتحاد داشته باشند اما ما اتحاد روی صدق را لازم داریم. قرآن کریم می‌فرماید همه به ریسمان الهی چنگ بزنید و ریسمانی که بین ما و پروردگار است همان ولایت است.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه متأسفانه برخی افراد در مسأله ولایت کوتاهی دارند، اظهار کرد: آیه ۱۰۴ سوره آل عمران آیه امر به معروف و نهی از منکر است. آیه ۱۰۵ نهی از تفرقه است، اگر توجه کنیم آیه وسط آیه امر به معروف است آیه اول راجع به اتحاد و آیه بعد نهی از تفرقه است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم مناسبت این سه آیه را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که اگر جامعه متحد روی امر خیر می‌خواهیم ضمانت اجرایی آن امر به معروف و نهی از منکر است. امر به معروف و نهی از منکر از واجبات دین است و ضامن اجرایی شدن واجبات همین فریضه است.

عضو مجلس خبرگان رهبری امر به معروف و نهی از منکر را دارای حالات و روش‌های مختلف عنوان کرد و گفت: گاهی می‌توان به صورت کتبی شخصی را امر به معروف و نهی از منکر کرد، باید توجه کنیم در تذکر کتبی خوبی‌ها و محاسن شخص را هم بنویسیم و در نهایت در حق آن شخص دعا کنیم.

آیت الله مهدوی اهدای کتاب را از دیگر راه‌های امر به معروف و نهی از منکر برمشرد و تصریح کرد: گاهی با یک کتاب می‌توان یک موضوعی را به درستی و به خوبی تشریح کرد، راهکار دیگر برای امر به معروف و نهی از منکر استفاده از ابزارهایی نظیر تلفن و فضای مجازی و رسانه‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از واسطه‌ برای اثرگذاری بر شخص نیز دیگر راهکاری است که برای امر به معروف و نهی از منکر می‌توان از آن استفاده کرد، گاهی ممکن است تذکر مستقیم ما روی شخصی اثرگذاری نداشته باشد اما به واسطه اشخاص دیگر بتوانیم اثرگذاری داشته باشیم و اینجاست که از واسطه استفاده خواهیم کرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه اظهار کرد: وقتی کسی منکری را مرتکب می‌شود باید بدانیم که آن را تکرار خواهد کرد، ولی اگر می‌دانیم نادم و پشیمان است و دیگر آن را انجام نخواهد داد نباید به او تذکر بدهیم، همچنین باید مطمئن باشیم کاری که شخص انجام داده است منکر است، اگر منکر نباشد یا شک داریم فعل منکر است اجازه تذکر دادن نداریم.

آیت الله مهدوی حفظ امنیت و احتمال تأثیر را از دیگر شرایط امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و گفت: در زمینه احتمال تأثیر باید بدانیم که تذکر زبانی همیشه اثر خود را دارد اما این اثر دائما به حد کامل نیست، استمرار داشتن و تکرار شدن تذکر زبانی توسط افراد مختلف می‌تواند اثر کامل داشته باشد، امروزه برخی افراد جرم مرتکب می‌شوند و کشف حجاب می‌کنند، وظیفه همه است که به آنها تذکر بدهند و نسبت به این موضوع بی تفاوت نباشند.

منبع: دیده‌بان ایران

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین