کد خبر: ۸۳۹۶۱۶
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹

طرح ناتو برای افتتاح دفتری در ژاپن، باعث نگرانی بزرگی است

سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (جمعه) گفت، طرح‌های ناتو جهت افتتاح دفتری در توکیو مایه نگرانی بزرگی برای جامعه بین الملل و به ویژه کشور‌های آسیا-پاسیفیک است.
طرح ناتو برای افتتاح دفتری در ژاپن، باعث نگرانی بزرگی است
آفتاب‌‌نیوز :

اوایل مه سال جاری میلادی ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اعلام کرد که این ائتلاف قصد دارد دفتری را در توکیو، پایتخت ژاپن افتتاح کند.

روز چهارشنبه نیز یوشیماسا هایاشی، وزیر خارجه ژاپن اطلاعات درباره گشایش این دفتر را تایید کرده و گفت، توکیو در این باره با ناتو در حال گفت‌وگو است.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: در نهایت تمایلات ناتو چیست؟ این مساله نگرانی بزرگی را برای جامعه بین الملل به ویژه کشورهای منطقه آسیا-پاسیفیک ایجاد کرده است.

اگرچه ناتو چندین بار اعلام کرده که منطقه مذکور خارج از مرزهای جغرافیایی این ائتلاف است، اما با این حال به سرعت به سمت منطقه آسیا-پاسیفیک پیش می‌رود، در امور منطقه‌ای مداخله کرده و دست به تحریک می‌زند.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین ابراز امیدواری کرد که طرف‌های دخیل در این مساله صلح و ثبات منطقه‌ای را تضعیف نکنند، فقط به دنبال منافع ژئوپلتیکی خود باشند و این را هم گفت که منطقه آسیا-پاسیفیک نباید به عرصه رقابت‌های ژئوپلیتیکی تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این تحولات نشان دهنده تغییر دیگری در عرصه سیاست امنیتی و دفاعی ژاپن است، به طوری که توکیو اصول صلح طلبانه خود را که در قانون اساسی این کشور پس از جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۷ ذکر شده بود، مبنی بر اینکه اجازه نمی‌دهد به بلوک های نظامی بپیوندد و تسلیحات تهاجمی تولید کند، نادیده گرفت.

در دسامبر ۲۰۲۲، ژاپن بزرگترین طرح خود را برای تقویت پتانسیل نظامی از زمان پایان جنگ جهانی دوم اعلام کرد. نخست وزیر این کشور در نظر دارد بودجه دفاعی ژاپن را پس از ایالات متحده و چین به سومین بودجه بزرگ جهان تبدیل کند.

در استراتژی امنیت ملی جدید توکیو که در دسامبر ۲۰۲۲ نیز منتشر شد، چین به عنوان چالش اصلی بین المللی معرفی شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین