کد خبر: ۸۳۹۸۱۶
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹
سخنگوی نمایشگاه کتاب اعلام کرد

از برخی ناشران به‌خاطر حجاب تعهد گرفته شد

سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران با ارائه آماری از میزان فروش نمایشگاه، از ناشرانی گفت که به دلیل رعایت نکردن حجاب از آن‌ها تعهد گرفته شده است.
از برخی ناشران به‌خاطر حجاب تعهد گرفته شد
آفتاب‌‌نیوز :

علی رمضانی، قائم‌مقام و سخنگوی سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در سومین نشست از نمایشگاه که شنبه ۲۳ اردیبهشت در مصلی ‌برگزار شد با بیان این‌که "اولین جمعه نمایشگاه، شلوغ‌ترین اولین جمعه ادوار گذشته بوده است" گفت: روز گذشته به جمعه اول نمی‌ماند و شبیه جمعه دوم بود. از مردم عزیز به دلیل نقایص احتمالی همچون کمبود پارکینگ و گرمای سالن پوزش می‌طلبیم. این نهایت چیزی است که مسئولان مصلی در اختیار ما گذاشته‌اند.

او سپس درباره تهویه شبستان،  غرفه‌های مشاوره و برنامه‌هایی همچون در گوشه نقد، کوشک کتاب و سراها توضیحاتی ارائه داد.
 
سخنگوی نمایشگاه کتاب از مردم خواست با وسایل حمل و نقل عمومی به نمایشگاه مراجعه کنند زیرا پارکینگ‌ها هرچقدر هم افزایش باید، جوابگوی نیاز مراجعه‌کنندگان نیست.

علی رمضانی سپس درباره آمار بخش حضوری گفت: تا ساعت ۲۱ روز گذشته، یعنی روز سوم از نمایشگاه کتاب، دستگاه‌های کارت‌خوان ۳۵ میلیارد تومان برای فروش حضوری در نمایشگاه ثبت کردند؛ البته با توجه به خرید نقدی، کارت به کارت و دستگاه غیر از بانک عامل که ممکن است باشد، یک‌سوم به این مبلغ اضافه می‌کنیم و نمایشگاه ۴۵ میلیارد تومان فروش به خود دیده است.

او درباره میزان فروش در بخش مجازی نیز گفت: در بخش مجازی تا ساعت ۲۱ روز گذشته، مجموعا ۲۵ میلیارد تومان کتاب به فروش رفت که   ۱۸ میلیارد تومان آن برای ناشران و ۷ میلیارد تومان هم مربوط به کتابفروشان است. در مجموع ۲۲۰ هزار نسخه کتاب فروش رفته است. در مجموع میزان فروش کتاب در بخش مجازی و حقیقی حدود ۷۰ میلیارد تومان را ثبت کرده است.
به گفته او، ۲۱۰ کتابفروش در بخش مجازی هستند که ۴۳ کتابفروشی از تهران و  ۱۶۷  کتابفروش غیر از تهران هستند.

رمضانی در ادامه ارائه آمار گفت: مجموعه سفارش‌های تحویل داده‌شده به مردم ۱۰۰۰ سفارش بوده است. همچنین ۱۱۷۵ دقیقه برنامه در  نیم‌طبقه شبستان برای تلویزیون ساخته شده است و در مجموع ۱۸ ارتباط استانی داشتیم.

سخنگوی نمایشگاه کتاب درباره تخلفات نمایشگاه نیز گفت:  آرای صادرشده مربوط به روز اول این است که یکی از ناشران آثار بدون مجوز عرضه می‌کرد که مطابق با ضوابط ابلاغی و مطابق بند ۳ و ۶ و ۹ دستورالعمل ابلاغی، غرفه‌شان به مدت سه روز تعطیل شده و یک دوره از نمایشگاه مجازی و استانی محروم شدند. یکی از ناشران به دلیل عدم رعایت پوشش اسلامی،  مطابق آیین‌نامه تذکر دریافت کرد و  برای این موضوع پرونده تشکیل شد.  همچنین در جلسه دوم هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران برای دو ناشر نسبت به عدم رعایت پوشش مناسب، حکم صادر شد که از آن‌ها برای رعایت مقررات و عدم تکرار آن، تعهد کتبی دریافت  شد و در پرونده‌شان درج شد.
 
رمضانی درباره مدیریت و ادامه‌دار بودن دیوارنوشت‌های حجاب و بحث‌هایی که گاه در آن‌جا شکل می‌گیرد، با بیان اینکه "رویکرد نمایشگاه به حجاب رویکرد فرهنگی بوده است" خاطرنشان کرد: گفت‌وگو درباره مسائل فرهنگی در بستر نمایشگاه بهترین روش است و این دیوارنوشت‌ها همچنان ادامه‌دار خواهند بود. البته  افرادی هم طبعا نظرات ضد و نقیض دارند که درباره آن‌ها گفت‌وگو می‌شود. البته مدیر بحث هم در آن‌جا حضور دارد و طبعا از تنش کنترل‌نشده و خشونت احتمالی که ممکن است گفت‌وگو  را مسیر خود خارج کند، جلوگیری می‌کند. رویکرد فرهنگی نمایشگاه همین است و استمرار موضوع را خواهیم داشت.

او در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نقد کردن بن‌کارت‌ها نیز گفت:  فرآیند خرید از بن‌کارت‌ها به صورت مجازی است و دریافت کتاب به صورت حضوری است. این‌که شما خرید مجازی انجام دهید و ناشر مبلغی را به شما در ازای بن‌کارت پرداخت کند، بعد خودش صبر کند تا ما پولش را پرداخت کنیم، کمی نشدنی است.

او درباره این‌که در جست‌وجوی کتاب در بخش مجازی، ناشران کتاب‌ساز ابتدا می‌آیند، گفت: نمایشگاه دخالتی در الگوریتم ندارد. تفکیکی بین کتاب‌ساز و غیر کتاب‌ساز نداریم و مطابق قانون، هر ناشری مجوز نشر و عرضه کتاب داشته باشد، در جست‌وجوها دیده می‌شود در غیر این صورت دیده نمی‌شود.

سخنگوی نمایشگاه درباره حاشیه بنرهای حجاب شامل جمله‌هایی با رویکرد حجاب و عفت که به نویسندگان بزرگ جهان از جمله لئو تولستوی و ویکتور هوگو منتسب شده است نیز گفت: جالب است که در میان زیبایی‌های نمایشگاه این  موضوع مورد توجه قرار گرفت‌؛ همه این‌ها منابعی دارد. البته ممکن است در  ترجمه‌ای کلمه حجاب نباشد و یا مترجمی از پوشش استفاده نکرده باشد. در روزهای آتی به این موضوع پاسخ می‌دهیم، البته اصراری نداریم و اگر خطایی صورت گرفته، اصلاح خواهد کرد.  اما این که در فرایند کاری نمایشگاه، سر رسانه‌ها به این بخش از موضوع حجاب گرم شده، شاید سری در آن نهفته است.

او درباره آمار تخلفات در بخش مجازی نیز گفت: تخلفات این بخش در آیین‌نامه دیده شده و همچنین تخلفات بخش کتابفروشان نیز به آن اضافه شده است. هنوز گزارشی از تخلفات در بخش مجازی ارسال نشده، در صورت وصول تخلفات اعلام خواهیم کرد.

او با اشاره به محرومیت ناشری از بخش مجازی و حضوری نمایشگاه گفت: سال گذشته این ناشر  در بخش مجازی، مردم را ناکام گذاشته و کتاب‌ها را ارسال نکرده بود. اگر پشتیبانی بخش مجازی نمایشگاه ببیند حجم بسته ارسال‌نشده ناشر از محدوده خطر عبور کرده، مجاز است برای چند ساعت، پنل دسترسی و سفارش ناشر را ببندد تا ناشر بتواند از پس درخواست مردم بربیاید. حتی دو کتابفرش از ما خواستند به مدت دو روز پنل‌شان بسته شود تا سفارش مردم را برسانند.

سخنگوی نمایشگاه کتاب درباره چندنرخی بودن کتاب در بخش مجازی هم توضیح داد:  در جست‌وجوی کتاب‌ها، اول کتاب ناشر و سپس کتابفروشی ارائه می‌شود. این موضوع به مخاطب کمک می‌کند تا کتاب را با قیمت مناسب‌تری دریافت کند.  حضور کتابفروشان در بخش مجازی کمکی به آن‌هاست تا  نبض پرفروش‌ها را به دست بیاورند و سمت سفارش کتاب بروند. از کارشناسان می‌خواهیم از تحلیل زودهنگام  بخش جدید (اضافه شدن کتابفروشان به بخش مجازی)،  دوری کنند زیرا این موضوع در نهایت به نفع ناشران است.

علی رمضانی درباره این‌که آیا ایرانیان خارج از کشور می‌توانند از بخش  مجازی نمایشگاه کتاب خرید کنند گفت: اگر امکان پرداخت داشته باشند، این بستر برای‌شان فراهم است و شرکت ملی پست کتاب‌ها را ارسال خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین