کد خبر: ۹۹۱۴۱۰
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۴:۵۰
پرداخت خسارت به مالکان خودرو‌های بدون بیمه

علت دقیق انفجار بندر شهیدرجایی چه بود؟

رئیس کل دادگستری هرمزگان گفت: در ۷۲ ساعت ابتدایی، دیه جان‌باختگان به خانواده‌های آنان پرداخت شد و مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به حساب ۵۸ خانواده واریز شد.
علت دقیق انفجار بندر شهیدرجایی چه بود؟
آفتاب‌‌نیوز :

مجتبی قهرمانی در نشست خبری امروز (سه‌شنبه، ششم خرداد) با بیان اینکه پس از وقوع حادثه، تیم‌های قضایی و امدادی با حضور مستمر و مدیریت بحران در محل حاضر شدند، بیان کرد: این عملیات حدود ۷۲ ساعت به طول انجامید و نجات جان افراد، رسیدگی به وضعیت متوفیان و خانواده‌های آنها، مدیریت بحران و همچنین شناسایی جان‌باختگان به طور مستمر پیگیری شد.

وی اظهار کرد: برای احراز هویت جان‌باختگان، نمونه‌برداری‌های ژنتیکی و آزمایش‌های لازم انجام و هویت ۱۷ نفر از جان‌باختگان شناسایی شد و تعداد کل جان‌باختگان به ۵۸ نفر رسید.

او همچنین گفت: پس از ارزیابی حدود ۱۵۰۰ خودرو، میزان خسارت‌ها در بازه زمانی ۷ تا ۸ روز حدود ۲۱۰ میلیارد تومان برآورد و در سامانه ایرانیان ثبت شد. برای جبران خسارت خودرو‌های فاقد بیمه، با همکاری انجمن کشتیرانی و پویش «جان ایران» تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان جمع‌آوری و بنا شده است با تامین مبلغ ۱۱۰ میلیارد تومان دیگر، تمام خسارت‌ها پوشش داده شود.

وی افزود: پرداخت به مالکان خودرو‌های فاقد بیمه آغاز شده و تاکنون حدود ۲۰۰ شماره حساب جمع‌آوری شده است. همچنین برای آسیب‌دیدگان و مصدومان، روند پرداخت دیه پس از تایید پزشکی قانونی آغاز شده است و افرادی که نیاز به معاینه مجدد دارند، می‌توانند به دادسرای بندرعباس مراجعه کنند.

او بیان کرد: ۲۵۷۳ کانتینر آسیب‌دیده ارزیابی شدند و تقریبا تمامی کالا‌های تحت پوشش بیمه، خسارت خود را دریافت می‌کنند. پیگیری پرداخت خسارات خودرو‌هایی با کارت طلایی یا بدون پوشش بیمه بدنه نیز ادامه دارد.

وی همچنین درباره علت حادثه و اقدامات دستگاه قضا خاطرنشان کرد: تاکنون مقصر یا علل دقیق حادثه به صورت رسمی اعلام نشده، اما دستگاه قضایی از ابتدای وقوع حادثه دستور رسیدگی دقیق، بدون پیش داوری و براساس استاندارد‌های کارشناسی را صادر کرده است. نتایج بررسی‌ها متعاقباً اعلام خواهد شد. همه دستگاه‌ها و شرکت‌های ذی‌ربط موظف به همکاری در فرآیند رسیدگی و جبران خسارت هستند. تلاش می‌شود تا خسارت‌ها بدون مراجعه حضوری و طرح شکایت به شهروندان پرداخت شود.

استفاده از هوش مصنوعی در مبارزه با قاچاق سوخت در بندر کلاهی

رئیس کل دادگستری هرمزگان از اجرای طرحی نوین در بندر کلاهی خبر داد که با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، قاچاق سوخت را در منطقه به‌طور مؤثری تحت کنترل قرار داده است. در این طرح، در سه روز، عملیات جمع‌آوری و معدوم‌سازی مخازن و لوله‌های قاچاق انجام شد و فعالیت باند‌های متخلف مختل شد.

قهرمانی از اجرای طرحی به‌منظور پیشگیری و مقابله با قاچاق سوخت در بندر کلاهی خبر داد که برای نخستین بار از فناوری هوش مصنوعی بهره می‌برد. این طرح با هدف شناسایی و نقشه‌برداری دقیق مخازن سوخت و واحد‌های انباشت طراحی شده و عملیات جمع‌آوری و معدوم‌سازی مخازن و لوله‌های قاچاق طی سه روز به کمک نیرو‌های پلیس و تجهیزات سنگین به انجام رسید. 
 
وی با بیان اینکه این اقدامات منجر به مختل شدن فعالیت باند‌های قاچاق و از بین رفتن زیرساخت‌های مربوطه شد، گفت: در این عملیات، از تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین برای برش و نابودی لوله‌ها و مخازن قاچاق استفاده شد و پرونده‌های متعددی شامل مستندسازی، احضار و پیگیری اموال نامشروع در داخل و خارج کشور تشکیل شد. 
 
او همچنین به اهمیت آگاه‌سازی افکار عمومی اشاره کرد و گفت: شکایات مرزنشینان و صیادان از سوءاستفاده‌های شبکه‌های معاند به‌دقت پیگیری می‌شود. 
 
قهرمانی افزود: قبل از اجرای این طرح، اقداماتی برای جمع‌آوری تجهیزات غیرمجاز و دستگیری اتباع غیرمجاز صورت گرفت و برای ۲۰۰ نفر پرونده اختلال در نظام اقتصادی تشکیل شده است. 
 
وی اظهار کرد: در حوزه انرژی، مسدودسازی خطوط لوله غیرمجاز، نوسازی قرارداد‌های پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها و اتصال خطوط انتقال سوخت به نیروگاه‌ها انجام شده است که به کاهش هزینه‌ها و آلودگی ترافیکی کمک کرده است.

قهرمانی همچنین اعلام کرد: با نصب سامانه‌های هوشمند پایش و مانیتورینگ، نظارت بر خطوط لوله به‌طور مستمر انجام می‌شود تا هرگونه تعرض یا خرابی به سرعت شناسایی و رفع شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین