کد خبر: ۹۹۲۴۵۳
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۳:۵۸

منوچهر همایون‌پور خواننده‌ای شعرشناس بود / استادی که شجریان او را تحسین می‌کرد

حسین علیشاپور: منوچهر همایون‌پور شعرشناس بود، خواننده اوج خوان نبود و اصطلاحا دو دانگ صدا داشت، اما خوانندگان بسیاری مانند ایرج و نادر گلچین از لحن و روش همایون‌پور خصوصا در تکنیک‌ها تاثیر پذیرفتند.
منوچهر همایون‌پور خواننده‌ای شعرشناس بود / استادی که شجریان او را تحسین می‌کرد
آفتاب‌‌نیوز :

منوچهر همایون پور ۱۱ خرداد سال ۱۳۰۳ خورشیدی در بروجرد متولد شد و در سنین نوجوانی به تهران آمد و ضمن اشتغال در ادارات دولتی، خوانندگی را به عنوان کاری ذوقی و هنری انتخاب کرد و ادامه داد. منوچهر همایون‌پور ضمن بهره‌گیری از شیوه آوازی چهره‌های نامی موسیقی آوازی ایران، چون ادیب خوانساری و تاج اصفهانی، نزد کسانی، چون ابوالحسن صبا و حسین یاحقی و غلامحسین بنان نیز آموزش دید.

از بین نوازندگان و خوانندگانی که از محضر وی بهره‌مند شدند می‌توان به ایرج خجندی، رسول رهو، فرامرز ملکی، رضا موسوی‌زاده، ارژنگ سیفی‌زاده، شهرام آقایی‌پور، مهدی مبتقا و حسین علیشاپور اشاره کرد. منوچهر همایونپور در تاریخ هفتم فروردین ماه ۱۳۸۵ چشم از جهان فرو بست.

حسین علیشاپور خواننده و مدرس آواز و از شاگردان زنده یاد منوچهر همایون‌پور درباره ویژگی‌های این استاد آواز ایرانی گفت: اگر بخواهیم از منظر آوازشناسی سراغ منوچهر همایون‌پور برویم، باید بگویم در آوازخوانی متاثر از دیدگاه ادیب خوانساری به شعر و متاثر از لحن اجرایی تاج اصفهانی بود. اما خودش ابداعاتی را علاوه بر بهره‌مندی از این دو شیوه ارائه و اضافه کرد.

این خواننده موسیقی کلاسیک ایرانی گفت: او خواننده اوج‌خوان نبود و اصطلاحا دو دانگ صدا داشت و گرم‌خوان بود. اِلِمان‌هایی که او به آواز اضافه کرد از نگاه دراماتیک‌اش به کلام سرچشمه می‌گرفت که در شاگردانش هم این تاثیر وجود دارد. 

او افزود: همچنین بهره‌مندی ازامکانات تحریر، استفاده از صدادهی‌های گوناگون از ویژگی‌هایی بود که منوچهر همایون‌پور در آن سرآمد بود و دیدم که استاد محمدرضا شجریان هم در چند سخنرانی به این ویژگی‌ها اشاره کردند. مجموع این ویژگی‌ها، سبک و سیاق خاصی را برای استاد همایون‌پور ساخته بود.

علیشاپور افزود: منوچهر همایون‌پور از حافظه شعری بسیار قوی برخوردار بود و شعرشناس بود. شعرخوانی او سلیس، بدون تحریر‌های اضافه و مبتنی بر نیوشاندن و شناساندن شعر به گوش مخاطب بود. در همین راستا در کنار استفاده از اشعار شعرای قدیم و معاصر به سعدی و حافظ عشق می‌ورزید.

این خواننده و مدرس آواز گفت: اگر نگاه روش‌شناسانه به آوازخوان‌های سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۶۰ داشته باشیم، می‌بینیم خوانندگانی از لحن و روش همایون‌پور خصوصا در تکنیک‌هایی مثل «غنه» و در برخی تکیه‌ها و اکسان‌گذاری‌های شعری بهره‌مند بودند. داریوش رفیعی علاوه بر بهره‌مندی از محضر سیدجواد بدیع‌زاده، در سبک و سیاق کاملا از همایون‌پور تاثیر پذیرفه بود. استادان آوازی همچون ایرج، جمال وفایی، محمودی خوانساری و نادر گلچین هم از روش ایشان تاثیر گرفتند.

حسین علیشاپور در پایان گفت: منوچهر همایون پور با آنکه کمتر برای مردم شناخته شده بود، اما خواننده‌ای بسیار اثرگذار بود. این اثرگذاری از طریق خوانندگانی که بیشتر در رادیو و دیگر صحنه‌ها اجرا‌ی بیشتر داشتند به نسل‌های بعدی هم رسید. اخلاق خاص و اختلاف سلیقه‌اش باعث شد هیچ‌وقت در برنامه‌ی «گل‌ها» آواز نخواند به همین خاطر آثار بسیار معدوی از ایشان به جای مانده و تنها اثری که به‌طور رسمی از ایشان منتشر شده آلبوم «دیروزی‌ها» ست که سال‌ها پیش توسط نشر ماهور منتشر شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین