حنیف سروری، یکی از تهیهکنندگان «پیرپسر» با یادآوری این که جنگ تحمیلی ۱۲ روزه به همه لطمه زد، گفت: روز اول اکران فیلم چهارشنبه ۲۱ خرداد بود و شنبه ۲۳ خرداد جنگ شروع شد. تا چهارشنبه هفته قبل یعنی ۴ تیر عملا در تهران اکران نداشتیم. ولی در شهرستانها مردم به سینما میرفتند.
رکورد پیشفروش فیلمهای اجتماعی و کمدی را زدیم
وی با اعلام این خبر که فروش «پیرپسر» در چهار روز نخست با توجه به تعطیلی ۲۴ خرداد به رقم حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیارد تومان رسید، بیان کرد: سه روز نخست با این فروش رکورد پیشفروش فیلمهای اجتماعی و کمدی را زدیم. قبلا رکورد سه روز نخست در دست فیلم «هفتادسی» با ۹ میلیارد تومان بود. ولی به خاطر حمله دشمن به خاک کشورمان بلیتهای «پیرپسر» برگشت خورد و مردم به سینما نرفتند.
سروری با گلایه از تعداد سالنهای در اختیار فیلم گفت: مدت زمان فیلم طولانی است و به همین دلیل سینماداران سانسها و ساعتهای خوب را به ما اختصاص نمیدهند. بیشتر سانسهایی که به ما میدهند ۲ و ۵ بعداز ظهر هستند. در حالی که مردم بیشتر شبها به سینما میروند. هر بلای آسمانی که فکر کنید سر فیلم ما آمده است.
وی با تاکید بر اینکه خودمان نخواستیم قیمت بلیت دو برابر بشود، بیان کرد: اگر بخواهید با بلیت ۲ برابر گیشه فیلم را محاسبه کنید، فروش میتوانست حدود ۳۰ میلیارد تومان باشد. خودمان نخواستیم در این شرایط معیشتی و اقتصادی مردم بلیت را دوبرابر کنیم و ما اهرمی برای فشار به مردم در مورد گران کردن بلیت سینماها نشویم و شاید همین کوچکترین دلخوشی اهل فرهنگ و سینما را از آنها سلب کنیم.
سروری با بیان این که متاسفانه جنگ تحمیلی ما را عقب انداخت، گفت: اکران این فیلم اسما از ۲۱ خرداد شروع شد. ولی عملا تاریخ شروع اکران را باید چهارشنبه هفته پیش، ۴ تیر بعد از پایان جنگ تحمیلی بدانیم. هفته بعد هم سینماها سه روز تعطیل عمومی هستند و با توجه به آخر هفته بودن مردم به سفرهای خارج شهر میروند که حداقل مدت این تعطیلات، خوش بینانه ۵ روز است. ۱۵ روز عقب هستیم و این ۵ روز تعطیلات ایام سوگواری هم به این ۱۵ روز اضافه میشود.
این تهیهکننده ادامه داد: شنیدم شورای صنفی نمایش میخواهد فیلم جدید وارد چرخه اکران کند. این کار واقعا اجحاف در حق فیلمهای روی پرده است. مردم این مدت دل و دماغ فیلم دیدن نداشتند و سینماها باز نبود. دو هفته گذشته که کشور درگیر جنگ با دشمن بود نباید برای فیلمها روی پرده محاسبه شود. الان ۱۵ روز از اکران عقب هستیم که باید جبران شود.
وی افزود: ما یک فیلم سخت با زمان بالا ساختیم و سانسهای نامرغوب را گرفتیم. در کل در چند روز اول۸۰ سالن سینما داشتیم؛ در حالی که بقیه فیلمها بالای ۳۰۰ سالن داشتند. با این حال رکورد زدیم.
سروری ضمن اظهار رضایت از اکران فیلم توضیح داد: رضایت ما از این جهت است که فیلم اکران شده و مردم دارند آن را میبینند. چهار سال درگیر پروانه نمایش بودیم و در نهایت با لطف و درایت مدیران جدید سازمان سینمایی مثل آقای فریدزاده این فیلم رنگ پرده را دید. چند فیلم دیگر هم توقیف بودند و این دوستان باعث شدند فیلمها به چرخه اکران برگردند. تهیه کننده و کارگردان و صاحبان اثر منتهای آروزی شان این است که فیلمشان دیده شود. بحث فروش بحث بعدی است.
این تهیه کننده با اشاره به موفقیت فیلم «پیرپسر» در جشنوارههای جهانی گفت: به جشنوارههای مختلف دنیا رفتیم که همه استقبال کردند و گفتند کاش فیلم در کشور خودتان هم اکران شود. ما به این نکته رسیدیم که اگر اجازه اکران ندادند در یوتیوب آن را پخش کنیم. ولی به لطف خدا و با توسل به حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) فیلم وارد چرخه اکران شد.
تهیه کننده فیلم «پیرپسر» با اشاره به لطمه جنگ تحمیلی ۱۲ روزه به فروش فیلمش، عنوان کرد: کمدیها بیشتر در شهرستان و فیلمهای اجتماعی بیشتر در تهران فروش دارند. در این ۱۲ روز شهر تهران خیلی خلوت بود و مردم در شهر نبودند که بخواهند فیلم تماشا کنند. معمولا مردم شبها به سینما میروند؛ ولی در این ایام شب در خانه بودند. عمده فروش فیلم مربوط به سه روز بعد از آتشبس و پایان جنگ است که مردم به صورت نیم بها بلیت خریدهاند.
سروری با تاکید بر اینکه توانستیم بخش خاموش فیلمبین کشور را جذب کنیم، گفت: خیلیها میگفتند ما از دهه ۷۰ و ۸۰ فیلم ندیدهایم. ولی فیلم «پیرپسر» را دیدهایم. باید بسیار قدردان مردم باشیم که به این فیلم توجه کردند.
سینماداران به ما سانسها و ساعتهای خوب نمیدهند
وی با یادآوری فروش فیلمهای قدیمی، افزود: در یک دورهای وقتی جمعیت ۶۰ میلیون نفر بود، ۸ میلیون نفر به سینما میرفتند. الان برای پرفروشترین فیلمها ده درصد مردم به سینما میروند. زمانی که فیلم گنج قارون اکران شد، نصف کشور به تماشای فیلم نشستند. فیلم عقابها حدود ۸ میلیون نفر تماشاچی داشته است.
سروری ادامه داد: اگر شرایط عادی بود ما به تعداد ۶ میلیون نفر مخاطب هم میرسیدیم. امیدوارم به میزان تعداد تماشاچیهای فیلمهای کمدی مخاطب داشته باشیم. برای پرفروشترین فیلمها که اغلب فیلمهای کمدی بودند در سالهای اخیر در نهایت ۶ میلیون نفر به سینما رفتند که آمارها نشان میدهد برخی دوبار فیلم را دیدهاند. «فسیل» و «هفتاد سی» حدود بیش از ۶ میلیون جمعیت را به سینما کشاندند. در شرایط فعلی تبلیغات سینه به سینه میتواند به فروش فیلم ما کمک کند.
فیلم سینمایی «پیرپسر» دومین تجربه کارگردانی اکتای براهنی در عرصه سینماست. فیلمنامه این اثر نیز به قلم خود او نوشته شده و تهیهکنندگی آن را بابک حمیدیان و حنیف سروری بهصورت مشترک بر عهده داشتهاند.
در ترکیب بازیگران اصلی، چهرههای شناختهشدهای همچون لیلا حاتمی، حامد بهداد، محمد ولیزادگان و حسن پورشیرازی حضور دارند. همچنین جمعی دیگر از بازیگران از جمله محمدرضا داوودنژاد، رضا رویگری، فهیمه رحیمنیا، بابک حمیدیان، وحید قاضیزاهدی، علی رحیمی، هژیرسام احمدی، وحید رحمتی، شقایق فریادشیران، آرش آقابیک، مهسا باقری، میثم غنیزاده، مهری کاظمی، آذر محمدی، محمد برنجپور، غلامعلی رضایی و عباس پرنیانی نیز در نقشهای مکمل ایفای نقش کردهاند.
فیلم «پیر پسر» داستان دو برادر میانسال به نامهای علی و رضا را روایت میکند که با پدر زورگو و قلدرشان، غلام، در یک خانه قدیمی زندگی میکنند. آنها تحت فشار اقتصادی شدیدی هستند و درگیریهای خانوادگی و تقابل نسلها به اوج خود میرسد.