بزرگترین شبکه ریلی پرسرعت جهان قرار است از ۴۸ هزار کیلومتر فعلی، تا پایان امسال به بیش از ۵۰ هزار کیلومتر برسد.
بر اساس برنامهریزیهای اعلامشده، پکن قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ طول این شبکه را به ۶۰ هزار کیلومتر افزایش دهد.
حداکثر سرعت این شبکه ریلی در حال حاضر ۳۵۰ کیلومتر در ساعت است و راهآهن چین در نظر دارد تا آن را به ۴۰۰ کیلومتر در ساعت افزایش دهد؛ رکوردی که هماکنون نیز سریعترین در جهان به شمار میرود.
شبکه سریعالسیر چین در پایان سال ۲۰۲۴ به ۴۸ هزار کیلومتر رسیده است که ۷۰ درصد خطوط سریعالسیر جهان را شامل میشود.
این شبکه به ۹۷ درصد از شهرهای با جمعیت بیش از ۵۰۰ هزار نفر دسترسی دارد و در حال تکمیل چهار کریدور اصلی شمال-جنوب و شرق-غرب است.
در حال حاضر، بیش از ۱۰ هزار قطار سریعالسیر در چین فعالاند که روزانه ۱۶ میلیون مسافر جابهجا میکنند. همچنین هر روز ۲۶ میلیون بلیت از طریق سامانه توزیع لحظهای به فروش میرسد.
رونمایی از قطار آزمایشی CR۴۵۰AF توسط شرکت CRRC در دسامبر ۲۰۲۴، گامی مهم برای تحقق هدف سرعت ۴۰۰ کیلومتر در ساعت در کریدورهای اصلی محسوب میشود. به گفته یونگکای سان، رئیس CRRC، آزمایشهای اولیه امیدوارکننده بوده و حتی در تستهای میدانی به سرعت ۴۲۰ کیلومتر در ساعت دست یافتهاند.