ویزای تمکن مالی اسپانیا نوعی برنامه اقامتی است که به شهروندان غیر اتحادیه اروپا اجازه میدهد به طور قانونی و برای طولانی مدت در اسپانیا اقامت داشته باشند. این ویزا مخصوص بازنشستگان و به طور کلی افرادی است که توانایی مالی کافی برای تامین هزینههای زندگی را دارند و در واقع نیازی به کار ندارند. تفاوت اساسی این ویزا با ویزای دیجیتال نومد اسپانیا در این است که دارندگان ویزای دیجیتال نومد میتوانند از راه دور مشغول به کار شوند و کسب درآمد کنند. این در حالیست که دارندگان ویزای تمکن مالی اجازه کار در اسپانیا را نخواهند داشت و نمیتوانند به طور قانونی مشغول به کار شوند. در این مقاله مزایا و معایب اقامت تمکن مالی اسپانیا به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است.
ویزای تمکن مالی که با عنوان ویزای بازنشستگی هم شناخته میشود، یک برنامه اقامتی مخصوص افرادی است که قصد فعالیت کاری در اسپانیا را ندارند. این ویزا یک مجوز اقامتی است که به شهروندان غیراتحادیه اروپا اجازه میدهد برای طولانی مدت در اسپانیا اقامت داشته باشند؛ مشروط بر اینکه ایشان درآمد غیرفعال یا پسانداز کافی داشته باشند.
به نقل از سایت سام مهاجر، " در این برنامه ابتدا اقامت ۱ ساله اسپانیا به متقاضی اعطا خواهد شد که قابلیت تمدید دارد و هر ساله میتواند برای تمدید آن اقدام نماید. در نظر داشته باشید، متقاضیان به منظور تمدید اقامت تمکن مالی اسپانیا باید ۶ ماه در سال در اسپانیا حضور داشته باشند. " در ادامه، مزایا و معایب اقامت تمکن مالی اسپانیا را برمیشماریم.
برخی از مزایای اقامت تمکن مالی اسپانیا به شرح زیر میباشند.
در ادامه مطلب، معایب اقامت تمکن مالی اسپانیا فهرست شدهاند.

به منظور اثبات تمکن مالی مورد نیاز برای دریافت ویزای تمکن مالی اسپانیا، متقاضی باید ۳۵ هزار یورو در حساب بانکی داشته باشد. به ازای همسر ۲۵ درصد و به ازای هر فرزند، ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ یورو به این مبلغ اضافه خواهد شد.
علاوهبراین، متقاضی باید ثابت کند درآمد کافی برای زندگی در اسپانیا را بدون نیاز به کار کردن خواهد داشت. برای سال ۲۰۲۵ درآمد کافی تقریبا ۲۴۰۰ یورو ماهانه در نظر گرفته شده است که به ازای هر عضو خانواده ۶۰۰ یورو ماهانه هم به این عدد اضافه خواهد شد. به منظور اثبات تمکن مالی، میتوانید از طریق یکی از روشهای زیر اقدام کنید.

فرایند درخواست ویزای تمکن مالی اسپانیا شامل چندین مرحله کلیدی است که در ادامه به طور کامل مورد بررسی قرار گرفتهاند.
مرحله اول: در مرحله اول باید ببینید آیا شرایط لازم برای دریافت این ویزا را دارید یا خیر. به همین منظور، بهتر است از یک مشاور کاربلد و حرفهای کمک بگیرید.
مرحله دوم: چنانچه شرایط لازم را دارا باشید، میتوانید برای آمادهسازی مدارک لازم اقدام نمایید.
مرحله سوم: در این مرحله باید به منظور تحویل مدارک و انگشتنگاری، به مرکز BLS اسپانیا مراجعه کنید. شما باید در موعد مقرر در این مرکز حضور داشته باشید و پروسه احراز هویت بایومتریک را به انجام برسانید. علاوهبراین، باید هزینه درخواست ویزا را هم در این مرکز پرداخت کنید.
مرحله چهارم: پس از انگشتنگاری، فرایند بررسی درخواست آغاز خواهد شد. چنانچه شرایط لازم را دارا باشید و نقصی در مدارک ارائهشده وجود نداشته باشد، ویزای شما صادر شده و میتوانید به اسپانیا سفر کنید. توجه داشته باشید، پس از ورود به اسپانیا باید ظرف مدت ۳۰ روز برای مجوز اقامت اسپانیا درخواست بدهید.