کد خبر: ۱۰۰۱۵۸
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۹

روایت وزیر اقتصاد از نقش مراجع امنیتی در واگذاری مخابرات

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر اقتصاد امروز به صحن علنی آمده بود تا پاسخگوی سوال مصطفی کواکبیان نماینده اقلیت سمنان در باره نحوه واگذاری سهام شرکت مخابرات باشد. در این سوال آمده بود: آیا شرایط و ضوابط قانونی در معامله سهام مخابرات رعایت شده و علت رد صلاحیت شرکت‌های رقیب سپاه چه بوده است؟

در ابتدا محمدرضا خباز با اشاره به اینکه اعضای کمیسیون اقتصادی از پاسخ‌های وزیر به این سوال قانع نشدند، گفت: ماهیت اصل 44 بر واگذاری به نهادهای خصوصی بنا نهاده شده است نه شرکت‌های شبه دولتی. چون واگذاری به بخش خصوصی عامل رونق در اقتصاد است. حال آنکه شرکت‌های شبه دولتی همان نقش دولت را می‌یابند و منویات رهبری در اجرای اصل 44 اجرایی نمی‌ِشود.

حسینی: نمی‌توانم مانع حضور شستا در بورس شوم!

شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد رد پاسخ به این سوال، خواستار فرصتی برای ارائه گزارش عملکرد وزارت اقتصاد در اجرای اصل 44 شد و گفت: قانونا من نمی‌توانم مانع از حضور یک شرکت عضو شستا (شرکت‌های تامین منابع مالی سازمان تامین اجتماعی) در سازمان بورس شوم. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های دولتی به شرکت‌های وابسته به بخش‌های دولتی که ثبت خصوصی دارند واگذار شده است و مامنع حقوقی و قانونی برای این کار نداریم.

وی با تاکید بر اینکه شرایط قانونی برای واگذاری مخابرات لحاظ شده است، ادامه داد: مسائل حاکمیتی از مسائل تصدی‌گری در مخابرات از هم تفکیک شد و بعد سهام آن به قیمت 150 هزار تومان فروخته شد. سازمان خصوصی‌سازی هم گزارشی به هیأت واگذاری داد که طی آن پیشنهاد شد که 50 درصد به‌علاوه یک سهام مخابرات در بورس عرضه شود. سپس کارگروهی مجموعه شرایط از جمله قیمت را تعیین کرد. 

وزیر اقتصاد با بیان اینکه فراخوانی برای فروش سهام مخابرات ارائه شد از بررسی اهلیت مالی، فنی و امنیتی شرکت کنندگان خبر داد و گفت: سه شرکت کننده وجود داشت که ما صلاحیت مالی و فنی هر سه را تایید کردیم. اما پس از استعلام از مراجع امنیتی به ما اعلام شد که شرایط امنیتی یکی از این شرکت‌ها تایید نمی‌ِشود.

به گفته وی این مسأله ئر شورای رقابت نیز مطرح گردید و آنها هم مستندات وزارت اقتصاد به استناد گزارش مراجع امنیتی را پذیرفتند و تایید کردند که این معامله غیر رقابتی نبوده است.

حسینی با تاکید بر اینکه از رقابت استقبال می‌کند، ادامه داد که تابع نظر مراجع امنیتی در واگذاری سهام مخابرات بوده‌اند.

کواکبیان با طرح این سوال که آیا واقعا قانون در اعطای سهام مخابرات به سپاره رعایت شده است یا نه از حسینی پرسید: چرا صلاحیت شرکت تعاونی پیشگامان کویر یزد رد شد؟ چرا در اعطای سهام مخابرات این‌قدر عجله شد؟ چرا در دو مرحله واگذاری این سهام کان‌لم‌یکن شد؟ اصلا نامی از شرکت سرمایه‌گذاری کنسرسیوم مهر ایران که وابسته به بسیج است در این دو مرحله نبود و یکباره در مرحله نهایی سر درآورد تا در ظاهر هم شده رقابت با سپاه حفظ شود؟

نماینده سمنان افزود: شرکت توسعه اعتماد و شرکت مهستان و بنیاد تعاون سپاه است و گسترش الکترونیک ایران هم وابسته به ستاد اجرای فرمان امام است و خود وزیر هم تصدیق می‌کند که مدیران این سه شرکت توسط سهامداران خصوصی تعیین نمی‌ِشوند. پس این نوعی واگذاری یک شرکت دولتی به یک شرکت دولتی دیگر و از این جیب به آن جیب است.

وی با اشاره به اینکه شورای عالی رقابت هم این نکات را تایید کرده است، افزود: شرکت پیشگامان کویر یزد صلاحیت مالی و فنی داشته و من از برخی مراکز امنیتی سوال کردم و نگفتند که این شرکت صلاحیت امنیتی ندارد! شاید نظر وزارت اطلاعات چیز دیگری بوده که من از آن بی‌اطلاعم! چگونه است که شرکت خارجی ترکسل چنین صلاحیتی دارد اما یک شرکت داخلی ندارد؟

کواکبیان ادامه داد: اصلا اگر شرکت مخابرات مشکل امنیتی داشت چرا آن را واگذار کردید؟

وی خطاب به برخی گفته بودند می‌دانند چرا جیغ برخی از واگذاری سهام مخابرات درآمده است، گفت: بینی و بین‌الله من هیچ نسبتی با شرکت پیشگامان توسعه یزد ندارم.

وزیر اقتصاد بار دیگر پشت تریبون قرار گرفت تا پاسخگوی سوال کواکبیان باشد. او با اشاره به اینکه جدول واگذاری‌ها پیوست قانون بودجه سال 88 بوده است، واگذاری سهام مخابرات بر اساس قانون بوده است. اگر شرکت‌های وابسته به نهادهای دولتی نباید در این واگذاری‌ها شرکت کنند، خب قانون آن را تصویب کنید. در حال حاضر چنین قانونی نداریم و نمی‌توانم سازمان بورس را مکلف به کار غیرقانونی دارم.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان دائما از روح اصل 44 حرف می‌زنند گفت: لطفا این روح را تبدیل به قانون کنید تا ما هم آن را اجرایی کنیم. بنده نوکر شما هم هستم.

حسینی افزود: مملکت صاحب دارد اگر بنیاد تعاون نهاد دولتی است‏، بروید جلوی آن را بگیرید. این بنیاد همچنان در حال فعالیت اقتصادی است چرا کسی جلوی آن را نمی‌گیرد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه شرکت ترکسل تبدیل به شرکت ایرانسل شد، گفت: بنده صلاحیت ورود به مسائل اطلاعاتی را ندارم. بنده به استناد نظر نهادهای امنیتی این کار را کردم و اگر بخواهید می‌توانید بیایید و نامه آن را نشانتان بدهم.

پاسخ‌های وزیر اقتصاد با فریاد احسنت احسنت نمایندگان همراه شد که کواکبیان در واکنش به آن گفت: کاش کمی گوش می‌دادید و بعد با صدای بلند احسنت احسنت می‌کردید.

وی از وزیر اقتصاد پرسید: تدابیر امنیتی را نهادهای امنیتی چگونه می‌توانند پس از واگذاری سهام مخابرات رعایت کنند؟ مگر نباید حافظ منافع بخش خصوصی می‌بودید؟ در حالی که کمیسیون اصل 44 مجلس و سازمان بازرسی همچنان ایراداتی به واگذاری سهام مخابرات دارند، شما چگونه می‌گویید که همه مسائل قانونی رعایت شده است.

کواکبیان با بیان اینکه به حسن نیت وزیر اقتصاد اعتماد دارد گفت: ایشان می‌فرماید که ضعف قانونی را ما در مجلس رفع کنیم و مسائل امنیتی هم که به ایشان ربطی ندارد. با این حساب از سوالم صرف نظر می‌کنم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین