کد خبر: ۱۰۰۴۶۵
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۸
به دنبال شعار بیکاری بیکاری کارگران در خرمشهر؛

سفرهای استانی رییس جمهوري در انتظار کارگران

حتي با قبول آمارهاي رسمي نيز بايد براي بيكاري چاره‏اي انديشيد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- فروزان آصف نخعی: دیروز بیکاران خرمشهری و فردا بیکاران لرستانی و ... در دوره سوم سفرهای استانی دولت حضور خواهند داشت. اکنون لشکر بیکاران به حرکت درآمده‌ و از این پس رییس جمهوری مانند سفر خرمشهر باید در انتظار شعار " بیکاری بیکاری" بیکاران در دیگر سفرهای استانی خود باشد.

" بیکاری بیکاری" این شعار تعدادی از بیکاران شهر خرمشهر بود که از رییس جمهوری می‌خواستند به مطالباتشان توجه کند. این شعار از زبان کسانی در آمد که در زیر خورشید تموز و تند جنوب کشور طعم تلخ جنگ 8 ساله را نیز کشیده‌اند و اکنون با شعاررییس جمهوری مبنی بر آوردن پول نفت بر سر سفره مردم انتظار دارند به جای پول نفت ، شغلی با دستمزد آبرومندانه برای خریداری نان و پنیری بر سر سفره‌هایشان یافت شود تا شرمنده کودکان و همسر خود نباشند.

دکتر احمدی نژاد که به مناسبت سالگرد آزادسازی خرمشهر از اشغال نیروهای عراقی روز دوشنبه 3 خرداد به این شهر سفر کرده بود در برابر این خواسته مردم خرمشهر، گفت: دولت در خدمت شماست و ان‌شاءالله با برنامه‌ریزی گسترده با همت جوانان خرمشهر و خوزستان ریشه‌ بیکاری در خوزستان از بین خواهد رفت.

این سخنان درحالی از سوی رییس جمهوری مطرح می‌شود که داریوش قنبری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی مهمترین دلیل وجود 40 میلیون نفر در خط فقر در کشور را عدم سرمایه ‌گذاری در بخش اشتغال، واردات بی‌رویه و تضعیف تولید در کشور ذکر کرد و گفت: مسئولان دولتی باید بگویند در طول این 5 سال که بالاترین درآمد نفتی را در کشور پس از انقلاب داشته‌ایم در چه راهی مصرف شده است. عدم مدیریت صحیح و کاردان در استفاده بهینه از منابع مالی موجب شده تا نوعی نابسامانی در بخش تولید همراه شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: اگر برای موضوع خط فقر چاره اساسی نشود باید در انتظار این باشیم که در یکی، دو سال آینده 60 تا 65 میلیون نفر از جمعیت کشور در زمره خط فقر قرار گیرند.

علاوه بر این کارشناسان اقتصادی رشد اقتصادی نیم درصدی در سال گذشته که عنوان شده در سال جاری منفی خواهد شد را یکی از عوامل اصلی بیکاری‌های گسترده تلقی می‌کنند.

از نظر این کارشناسان این امکان ندارد که رشد اقتصادی کشور تا این اندازه کاهش یافته باشد ولی از طرف دیگر در حوزه اشتغال دچار رکود بی سابقه‌ای نشویم ضمن آن که تاثیر این امر خود را در حوزه فقر نیز نمایان خواهد کرد.

شاید نوع مدیریت اقصادی دولت به ریاست آقای احمدی نژاد در باره مهمترین معضلات کشور باعث شده تا نمایندگان مجلس رییس جمهوری را به کمیسیون اصل 90 دعوت کرده و از وی در باره مسایل مختلف توضیح بخواهند و آن گونه که وی انتظار دارد به مثابه یک رییس جمهور کارآمد و متقدر به او ننگرند.

از این رو اختلاف نظر میان رییس جمهوری و مجلس منجر به آن شده که آقای احمدی نژاد در کمیسیون اصل نود ‌بگوید:" كسی كه با 6 هزار رأی نماینده شده خود را مصون و مبرا و نماینده مردم می‌داند اما خود این فرد، رئیس‌جمهور را با بیش از 24 میلیون رأی نماینده ملت نمی‌داند."

البته این احتمال نیز وجود دارد که این شیوه برخورد نمایندگان ناشی از ناکارآمدی دولتی باشد که ازجمله رییس مرکز آمار آن از وجود 40 میلیون نفر در خط فقر مطلق و خط فقر نسبی یاد می کند.

‌رئیس مرکز آمار کشور و استاد دانشگاه تربیت مدرس عادل آذر در 7 خرداد 89 گفت که 10 میلیون ایرانی زیر خط فقر مطلق و 30 میلیون نفر زیر خط فقر نسبی قراردارند.

او درهمین سخنان تاکید کرد که تحریم اقتصادی از جانب آمریکا وضعیت اقتصادی ایران را نابسامان کرد. این سخنان در حالی مطرح می‌شد که رییس جمهوری ایران پیش از این خطاب به شورای امنیت سازمان ملل گفته بود آن قدر قطعنامه صادر کنید که قطعنامه دانتان پاره شود. وی در خلال این سخنان قطعنامه‌های سازمان ملل را نه تنها بی اثر که باعث تقویت ایران ذکر کرده بود.

ایلنا در خبری دیگر طبق اعلام مراجع معتبر جهانی به تاریخ 22 اردیبهشت 1389 اعلام کرد که در سال 2009 میلادی رتبه‌کسب ‌وکار ایران 143 از میان 180 کشور است.به گزارش ایلنا مسعودکاراندیش‏، کارآفرین بخش کشاورزی تاکید دارد " در کشور ما حمایت دولت از کارآفرینان کم است که باید مورد تجدید نظر مسوولان قرار گیرد."

وی اقتصادکشور را تقریبا دولتی عنوان کرد و اظهار داشت: در کشورهای توسعه یافته که میزان بیکاری در آنها بسیار پایین است اقتصاد در دستان بخش خصوصی است و کارآفرینان بخش کشاورزی با مشکلات بیشتری نسبت به کارآفرینان بخش صنعت مواجه هستند.

این کار آفرین با اشاره به بیکاری 80هزار فارغ‌التحصیل بخش کشاورزی درکشور گفت: دولت می‌تواند با ترویج فرهنگ کاردر میان مسوولان میانی دولت موجبات اشتغال‌زایی کارآفرینان را فراهم آورد.

عباس وطن پور نماینده اسبق ایران در اجلاس جهانی کار به خبرگزاری مهرگفت که با توجه به این‌که بیش از 70 درصد جمعیت کشور از جوانان زیر 35 سال سن تشکیل شده ، آمارها از نرخ بیکاری 21.8 درصدی این گروه سنی حکایت دارد.

او همچنین تاکید کرد که در برخی از استان‌ها نرخ بیکاری به بیش از 45 درصد می‌رسد. به گزارش خبرگزاری مهر مرکز آمار ایران نیز اعلام کرد که بر اساس بررسی‌های انجام شده نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله نشان می‌دهد که در سال 88 حدود 24.7 درصد از فعالان این گروه سنی بیکار بودند.

اما انصاری ی دبیر کمیته سیاسی فراکسیون خط امام(ره)مجلس نیز حتی نرخ رسمی اعلام شده یعنی 12 را برای کشور خطرناک می‌داند و می‌گوید: "باید توجه داشت که نرخ بیکاری، در مقایسه با جمعیت فعال کشور بیان می‌شود. طبق آمار از جمعیت 75 میلیونی، 30 میلیون نفر در کشور فعال هستند. و بیکاری 12درصدی به این معناست که ما حدود 3 تا 3.5 میلیون نفر بیکار داریم، که خود نرخ نگران‌کننده‌ای است."
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین