کد خبر: ۱۰۰۷۷۹
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۲

قطاری که سوت نمی‌کشد؛ یکسال از افتتاح نمایشی قطارشیراز – اصفهان گذشت

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: یکسال پیش و همزمان با سالگرد ملکوتی امام‌خمینی(ره) وزیر راه و ترابری به همراه معاون اول رییس جمهور به شیراز رفت تا عده‌ای از خانواده شهدا را سوار بر قطاری کند که به ظاهر قرار بود به اصفهان و سپس به تهران بیاید و خانواده‌های شهدا را به مرقد امام برساند تا به تصور مسولان وزارت راه آرزوی دیرینه مردم شیراز توسط استاد رییس جمهور محقق شده و وزیر افتخار رساندن خانواده‌های شهدا همزمان با سالگرد رحلت امام خمینی را در کارنامه خود به ثبت رساند. 

راه‌آهن ۵۰۶ کیلومتری اصفهان- شیراز در حالی روز ۱۳ خردادماه افتتاح شد که در همان زمان منابع محلی اعلام کرده بودند هیچ یک از ایستگاه‌های این قطار آماده افتتاح نیست و این راه‌آهن پس از افتتاح توسط مسئولان امر و عبور قطاری حامل زائران شیرازی به سمت تهران برای تکمیل پروژه تعطیل تا عملیات بلاست‌ریزی و تراورس‌ها تکمیل و ارتباطات ایستگاه‌ها برقرار شود و چرا که با وضعیت این راه‌آهن، آماده بهره‌برداری نیست و عبور قطار حادثه آفرین خواهد بود. 

به این جهت قطار نمایشی شیراز- اصفهان در روز۱۳خرداد حامل زائران بود و با سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کرد و تنها از شیراز تا آباده در حدود ۷ ساعت طول کشید تا مسافران جا‌به جا شوند مسیری که باید در حدود ۱۱ ساعت به طور عادی طول می‌کشید تا مسافران به تهران جابه جا شوند، حدود ۱۷ ساعت به طول انجامید و این امر خود به خوبی اذعان از آماده نبودن زیر ساخت‌ها و بالاست‌های مسیر داشت البته قرار بود این قطار با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند که بنا به شواهد این قطار با سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت یعنی یک سوم سرعت قطارهای معمولی که با سرعت۱۲۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند، حرکت کرده است تا در حین حرکت حادثه و در نهایت مشکلی برای مسافران اتفاق نیفتد. 

در آن زمان بنا به گفته مسوولان شیرازی هنوز بالاست‌ریزی در مسیر اقلید تا اصفهان تکمیل نشده بود و از قسمت سعادت‌شهر تا شیراز پیچ‌های تراورس‌های بتنی به ریل نیز کامل سفت نشده‌اند و هر لحظه احتمال وقوع حادثه بود. 

به این جهت این قطار تنها سه روز پس از افتتاح نمایشی‌اش متوقف شد تا مسئولان مجددا مسیر را ریل گذاری و اقدامات زیر سازی لازم و ایستگاه سازی‌ها را انجام دهند. از آنجا که وزارت راه و ترابری برای افتتاح نمایشی این مسیر بسیار هزینه کرده بود بنابراین مردم شیراز هر لحظه به دنبال زمان افتتاح رسمی این طرح در مواجه با مسولین وزارت راه و استانداری شیراز از آنها در مورد زمان قطعی افتتاح این قطار سوال کردند تا این که در نهایت مسولان چندین بار زمان‌های متفاوت چند ماهه را اعلام و سپس زمان اعلامی را تغییر دادند تا همانند سال‌های قبل مردم شیراز را همچنان منتظر شنیدن صدای سوت این قطار بگذارند. 

در آن زمان البته دستغیب نماینده مردم شیراز نیز به این افتتاح نمایشی واکنش نشان داد و از مردم شیراز خواست تا از خرید بلیط این قطار تا زمان افتتاح رسمی این قطار خودداری کنند و حتی این اقدام وزارتخانه را دلیلی برای استیضاح وزیر راه خواند. 

عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس در آن زمان اظهارداشت: «برای احداث تخصصی راه آهن باید چندین مرحله را پشت سر گذاشت. 

مراحلی که کوبیدن خاک ۹۸ درصد، بالاست و تراوس و در نهایت ریل گذاری را شامل می‌شود. این در صورتی است که در زمان احداث راه آهن اصفهان - شیراز علاوه بر این‌که در برخی از مسیرها حتی کوبیدن خاک به زیر ۹۸ درصد می‌رسد. مرحله بالاست نیز در برخی از مسیرها انجام نشده و شاهد هستیم که قطعات بتنی مستقیماً بر روی خاک کوبیده قرارگرفته است». 

وی با اشاره به این‌که مسوولان بارها گفته‌اند که حلاوت و شیرینی این پروژه را با دیدگاه‌های سیاسی نباید تلخ کرد، تاکید کرد: «اگر این راه آهن استاندارد است پس چرا زمان فروش بلیت‌های این قطار را به ۴ ماه دیگر موکول کردند. آیا این امر به این دلیل نیست که در این زمان می‌خواهند به دوباره کاری این پروژه بپردازند»؟ 

نماینده شیراز در مجلس گفت: «در هیچ کجای دنیا تاکنون سابقه نداشته است که اولین سفر یک قطار به حمل مسافر اختصاص یابد، در صورتی که باید تا ماه‌ها از قطار تازه احداث شده در جهت حمل بار استفاده شود تا تمامی ‌ابعاد و شاخصه‌های ایمنی مورد ارزیابی قرار گیرد. اما امروز شاهد هستیم که این روند در کشور ما به گونه‌ای دیگر است». 

بنا به گفته مسولان وقت وزارت راه و ترابری برای انجام این پروژه حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان خرج شده است این در حالی که در گذشته چینی‌ها قرار بود با مبلغی کمتر از این راه‌آهن را اجرا کنند اما کار از دست آنها گرفته شد و به پیمانکاران ایرانی سپرده شد. 

حال پس از گذشت یک سال از افتتاح نمایشی این راه آهن و پس از افتتاح مجدد آن به مناسبت عید نوروز بعد از بارها اعلام زمان افتتاح اما هنوز سوت این قطار با فواصل زمانی بلند شنیده می‌شود چرا که بنا به گفته مردم شیراز پس از ایام نوروز مجدد فروش بلیط برای این قطار متوقف شده است به گونه‌ای که دانشجویان شیراز برای تردد به تهران و حضور در نمایشگاه کتاب با پاسخ " فعلا فروش بلیط نداریم " مواجه شدند تا مسوولان برای چندمین بار در طی یک سال امکانات لازم برای این قطار را فراهم کنند تا شاید روزی برسد که قطار شیراز- اصفهان- تهران به طور متناوب تردد داشته باشد. 

البته روح‌الله احمدزاده استاندارد فارس که گویی از توقف فروش بلیط این قطار اطلاعی ندارد در این باره گفت: تردد مسافر در این خط ادامه داد و متوقف نیست این قطار آرزوی ۷۰ ساله مردم شیراز است که در گیر کمبود بودجه است. 

وی ادامه داد: برای تکمیل این پروژه ۴۵۰میلیارد تومان ریالی و ۱۵۰ میلیون یورو ارزی اختصاص یافت که توانست ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد و چنانچه وزارت راه و ترابری همت کرده و سایر هزینه‌هار ا متقبل شود، می‌توان این عملیات اجرایی این راه آهن را کامل کرد.
استاندار فارس افزود: ۵ درصد باقی مانده مربوط به ایستگاه‌هاست که وزیر در زمان افتتاح این قطار قول مساعد داد که برای اعتبارات آن فکری کند تا پایان سال تکمیل شود و با توجه به گذراندن سه ماه از سال جاری امیدواریم با تخصیص اعتبار ۱۳۰میلیارد تومان دیگر برای تکمیل ایستگاه‌ها بتوانیم این مسیر را کامل کنیم. 

احمدزاده تصریح کرد: هنوز هم تردد مسافرین از ایستگاه صدرا صورت می‌گیرد و این ایستگاه به عنوان ایستگاه موقت راه‌اندازی شده است.
 
به این جهت به نظر می‌رسد با وعده‌های اعلامی از سوی مسوولان وزارت راه و ترابری و نحوه تخصیص اعتبارات به پروژه‌های این وزارت‌خانه هنوز هم نمی‌توان به افتتاح رسمی این پروژه امیدی داشت و باید هر سال افتتاح نمایشی آن را سال شمار کنیم البته وزیر راه و ترابری افتتاح این مسیر را نمایشی نمی‌داند و در مرداد سال گذشته برای این که به خبرنگاران حوزه راه ثابت کند که این مسیر تکمیل شده است و مشکلی وجود ندارد وعده داد تا هفته پایانی مرداد ماه خبرنگاران از این مسیر بازدید کنند که هنوز نه وعده وزیر محقق شده و نه خبری از بازدید خبری از این مسیر وجود دارد که خود نشان دهنده این امراست که این مسیر هنوز آماده نیست و وزارتخانه به جهت آماده‌سازی کامل از حضور خبرنگاران دراین مسیر جلوگیری می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۶
0
0
طرفداراش برن سوار شن بوق بزنن بليطشم مجانيه !! سانديس و كيكم ميدن توش
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین