کد خبر: ۱۰۱۴۰۴
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۹

کواکبیان: برخی دست‌های بی‌تقوا بین افراد متقی اختلاف‌افكنی می‌كنند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: كواكبیان با اشاره به این‌كه «برخی دست‌های بی‌تقوا بین افراد متقی اختلاف‌افكنی می‌كنند»، تاكید كرد كه مسوولان باید اختلافات را با ریاضت نفسانی حل كنند.

این عضو كمیسیون امنیت ملی‌وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم‌چنین قانون پذیری را یكی از نشانه‌های ‌تقوایی سیاسی دانست.

مصطفی كواكبیان افزود: افرادی كه قانون را دورزده و به اسم سرعت كار و تشخیص فردی، آن را نادیده می‌گیرند؛ ولو این كه از لحاظ ساده‌زیستی و عدم دست‌اندازی به بیت‌المال خود را حفظ كرده باشند، تقوای سیاسی را رعایت نكرده‌اند، این‌گونه افراد ممكن است كه خیلی ساده هم زندگی كنند اما وقتی به رعایت قانون می‌رسند پایشان می‌لغزد و این طور توجیه می‌كنند كه قوانین پیش پا افتاده است، در كنار این برخی افرادی كه مدعی حزب‌اللهی بودن هستند اما قانون را نمی‌پذیرند نیز بدانند كه از تقوای سیاسی بی‌بهره‌اند، چراكه هركس حزب‌اللهی‌تر است قطعا قانون‌پذیرترهم خواهد بود.

وی با تاكید برضرورت وجود تقوای سیاسی در یک جامعه اسلامی عنوان كرد: تقوا، خویشتن‌داری و پرهیز از آلودگی‌ها راه را برای انسان روشن می‌كند و مسیر برون رفت از مشكلات را نشان می‌دهد.

این استاد دانشگاه رابطه بین تقوای سیاسی و عمل به قانون را مورد بررسی قرار داد و گفت: هر چقدر كه میزان تقوای سیاسی بالاتر باشد قانون‌پذیری در افراد قوی‌تر خواهد شد، چراكه اساسا تقوا به مفهوم رعایت قوانین و دستورات الهی است و رعایت قوانینی كه در صحنه اجتماع براساس میثاق ملی و قانون اساسی و یا دستور شریعت مطرح می‌شود بیانگر تقوای سیاسی در افراد است.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس، بحث تضییع حقوق افراد را از دیگر تجلیات بی‌تقوایی سیاسی عنوان كرد و گفت:‌ گاهی برخی افراد به دلیل عدم احاطه علمی به موضوعات دچار بی‌تقوایی‌های سیاسی می‌شوند یعنی ممكن است خود را با تقوا جلوه دهند اما در عمل بی‌تقوایی كنند. گاهی برخی دست‌های بی‌تقوا بین افراد متقی اختلاف‌افكنی می‌كنند و افراد باتقوا را هم به بی‌تقوایی می‌كشند، چه بسا افراد خوبی كه با نشست و برخاست با افراد بی‌تقوا به بی‌تقوایی كشیده می‌شوند، لذا از رابطه افراد با یكدیگر هم می‌توان خطوط و مواضع سیاسی افراد را شناخت.

وی در این رابطه با ذكر مثالی از عملكرد برخی نمایندگان مجلس، به میزان وقت گذاشتن آنها برای حضور در كمیسیون‌ها و صحن علنی مجلس و رسیدگی به مشكلات مردم اشاره كرد و گفت: در بین همكاران ما در مجلس برخی نمایندگانی هستند كه به ندرت در جلسات از ابتدا تا انتها حضور دارند و غیبت‌های فراوانی از حضور در كمیسیون‌ها و صحن علنی دارند، كه این بی‌نظمی‌ها هم از نشانه‌های بی‌تقوایی است.

نماینده سمنان در مجلس اضافه كرد، حتی از بین افرادی كه در جلسات مجلس هم حضور دارند گاهی احساس می‌شود كه برخی در رای‌گیری‌ها مشاركت ندارند كه این موضوع را هم می‌توان از تجلیات بی‌تقوایی قلمداد كرد.

این عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس با یادآوری این فرموده حضرت امام(ره) كه اگر 124 هزار پیامبر با یكدیگر اجتماع كنند چون هواهای نفسانی در آنها وجود ندارد هیچ گاه هیچ اختلافی با یكدیگر پیدا نخواهند كرد، گفت: این سخن می‌تواند به ما رهنمود دهد كه اگر بین برخی مسوولان اختلافی افتاد می‌توانند این اختلافات را آ‌ن‌طور كه امام(ره) فرمودند با ریاضت نفسانی حل كنند.

كواكبیان بسیاری از بیماری‌های مربوط به بی‌تقوایی سیاسی را ریشه در بی‌تقوایی فردی و تربیت‌های خانوادگی دانست و خاطرنشان كرد دركل می‌توان گفت كه هر چه افراد قانون پذیرتر باشند باتقواترند و درمقابل، قانون‌ناپذیری بزرگترین نشانه بی‌تقوایی سیاسی است.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش با برشمردن دو وجه تقوا عنوان كرد: دو نوع تقوای اجتماعی (تقوای ستیز) و تقوای فردی ( تقوا پرهیز) را می‌توان برشمرد؛ به این معنا كه با وجود تقوای پرهیز فرد خود را از آلودگی‌ها و پلشتی‌های دور كننده از مسیر الهی جدا می‌كند، و این نوع تقوا بیشتر در مبارزه با هوای نفسانی، خواهش‌ها و وسوسه‌های شیطانی معنا پیدا می‌كند.

نماینده سمنان در مجلس با اظهار این مطلب كه رعایت این تقوا معمولا سخت است اما نه به سختی تقوای ستیز، ادامه داد: در مقابل تقوای ستیز به این معناست كه انسان درون اجتماع، فردی متقی باشد و بتواند در جامعه خود را حفظ كند و در وسط معركه تابع هواهای نفسانی خود نشود.

دبیركل حزب مردم‌سالاری یكی از فلسفه‌های روزه‌داری را رسیدن به تقوا عنوان كرد و گفت: البته روزه گرفتن صرفا تمرین تقوای پرهیز نیست، چرا كه خداوند می‌فرماید روزه را بر شما واجب كردیم تا شاید به تقوا برسید كه این تقوا، جنبه اجتماعی هم دارد.

كواكبیان تعبیر دیگر تقوای سیاسی را تقوای ستیز دانست و گفت: این كه فردی عابد و زاهد گوشه‌نشین محبوس در خانه باشد و به بیت‌المال دسترسی نداشته باشد و بعد هم ادعا كند كه خودم را حفظ كردم چندان هنر نیست. هنر آن است كه با وجود دسترسی به بیت‌المال تقوا پیشه شود و عدالت رعایت گردد.

نماینده سمنان در مجلس مساله‌ی صداقت با مردم را مهم‌ترین و اساسی‌ترین و مبنایی‌ترین محور تقوای سیاسی عنوان كرد و با استناد به توصیه‌های امام(ره) در این زمینه خاطرنشان كرد: ‌امام راحل بارها به مسوولان فرمودند جوری عمل كنید كه در مقابل ملت بتوانید پاسخگو باشید، و در این زمینه از مردم خجالت نكشید.

كواكبیان بحث صداقت با مردم را در صحنه اجتماع بسیار مهم توصیف كرد و افزود: اگر به این عنصر توجه شود شاید بسیاری از بی‌اعتمادی‌هایی كه گاهی در عرصه اجتماع وجود دارد را دیگر شاهد نباشیم. در موضوع صداقت با مردم این موضوع بسیار مهم است كه اگر قرار است از بیت‌المال حراست و حفاظت كنیم نهایت دقت و تلاش را داشته باشیم، به شرط آن كه بیت‌المال تبدیل به مال‌البیت نشود.

رییس فراكسیون دانشگاهیان مجلس ادامه داد: مردم به خوبی متوجه هستند كه افراد پیش از مسوولیت و بعد از مسولیت‌شان چه میزان به اموال‌شان اضافه شده است. بسیاری از اشخاص تصور می‌كنند كه اگر سندهای اتومبیل‌ها و زمین‌هایشان را به نام همسر و فرزندان‌شان ثبت كنند در نهایت دست‌شان رو نمی‌شود؛ اما واقعیت این است كه اگر با مردم صادقانه برخورد نكنیم بزرگترین بی‌تقوایی سیاسی را به خرج داده‌ایم كه در این راستا بحث دست‌اندازی به بیت‌المال ریشه در همین بی‌تقوایی‌ها دارد و عدم صداقت با مردم حاصل این بی‌تقوایی‌ها است.

عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه گفت‌وگو با ایسنا وعده‌های دروغ دادن به مردم را یكی دیگر از جنبه‌های بی‌تقوایی عنوان كرد و گفت: كسی كه می‌داند از عهده یك كاری برنمی‌آید چرا باید به خاطر خوش نشستن در دل مردم به آنها وعده بیهوده دهد؟ البته، گاهی وعده‌های عملی داده می‌شود اما اشخاص به آن عمل نمی‌كنند كه این هم نشانه‌ای از بی‌تقوایی سیاسی است.

كواكبیان، زد‌و بندهای سیاسی و سركوب جناح سیاسی مقابل و منزوی كردن آن با انواع و اقسام دروغ‌ها، تهمت‌ها، افترا بستن‌ها و هتک حرمت‌ها و بی‌حیثیت كردن‌ها و بزرگ نمایی كردن مسائل خصوصی را از دیگر نشانه‌های بی‌تقوایی سیاسی برشمرد و افزود: برای تقویت تقوای سیاسی باید تقوای فردی را تقویت كرد، به این معنا كه كسی كه صیانت نفس نداشته باشد و نتواند خود را در عرصه‌های مبارزه با گناهان فردی حفظ كند قطعا صلاحیت ظهور در عرصه‌های اجتماعی را هم ندارد.

این نماینده مجلس مقدمه‌ی تقوای سیاسی را تقوای فردی دانست و در عین حال گفت:‌ البته نمی‌شود هر كس كه دارای تقوای فردی است را صاحب تقوای سیاسی دانست؛ چه بسا در عرصه‌ی تقوای فردی، شخصی اهل نافله شب هم باشد اما پایش در تقوای اجتماعی بلرزد. البته شخصی كه صاحب تقوای سیاسی و اجتماعی است در تقوای فردی معمولا مشكل چندانی ندارد، چون كسی كه درعرصه اجتماع خود را ساخته باشد، به طریق اولی در مسائل فردی خود را ساخته است
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین