کد خبر: ۱۰۱۹۲۳
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۷

بانک مرکزی اسامی‌متخلفان پولی را اعلام کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حسین توکلی، مدیر عامل تعاونی اعتبار ثامن‌الائمه (علیه‌السلام) در گفت‌وگویی با موج، ضمن انتقاد از رویه بانک‌مرکزی در رسانه‌ای کردن بحث تخلف برخی موسسات اعتباری، گسترش فضای ناسالم رقابتی و عدم رعایت اخلاق حرفه‌ای را از سوی رقبا عامـل اصلـی برخـی گمانـه‌زنی‌ها پیرامـون تعطیلـی موسسات با سـابقـه و قـانـونـی مانـنـد ثامن‌الائمه (علیه‌السلام) دانست. مدیر عامل تعاونی اعتبار ثامن‌الائمه (علیه‌السلام) با بیان اینکه «متاسفانه موفقیت یک تشکیلات و متعهد دانستن خود به پاسخگویی مناسب به مشتریان، حساسیت دیگران را به همراه دارد»، گفت: رقبای ما به دلیل ناتوانی در ارتقای کمی‌و کیفی خدمات خود به مردم، سعی می‌کنند دیگران را تضعیف و تخریب کنند و با انجام رقابت‌های غیر حرفه ای رقیب را از صحنه بیرون کنند، در حالی که خود را تضعیف می‌كنند. 

اعلام اسامی‌موسسات متخلف
توکلی، پاسخگویی مناسب به مشتری را بهترین تبلیغات دانست و یادآور شد: اگر بهترین تبلیغات را در کشور داشته باشیم؛ اما عملکرد خوبی از خود نشان ندهیم، تبلیغات ما موثر نخواهد بود. 

وی خاطر نشان كرد: مجموعه نظام بانکی و مالی اعتباری در خدمت مردم هستند و اگر اعتماد مردم نسبت به یکی از بانک‌ها و موسسات کم شود، مطمئنا دامنه تبعات منفی آن عمومیت می‌یابد و دامنگیر سایر بانک‌ها و موسسات نیز خواهد شد، بنابراین عملیات مجموعه در بخش اعتماد و اطمینان عمومی ‌نوعی تعهد تضامنی است. وی ریشه اصلی این رفتارها را وجود رقابت‌های غیرحرفه‌ای و غیرمتعهدانه عنوان کرد و گفت: اعلام اسامی ‌موسسات متخلف از سوی بانک‌مرکزی به رفع فضای غبار آلود فعلی که در آن همه یکدیگر را به تخلف متهم می‌کنند، کمک خواهد کرد. 

بیشتر موسسات، بزرگ و دارای نفوذ هستند
مدیر عامل تعاونی اعتبار ثامن الائمه (علیه السلام) به شكل شبهه‌برانگیز اطلاع‌رسانی بانک مرکزی در مورد نام موسسات متخلف اشاره کرد و اظهار داشت: اکثر تعاونی‌ها و موسسات اعتباری فعال در کشور مصداق صفت «بزرگ» هستند و قطعا از حمایت‌هایی نیز برخوردارند، از این رو با نگاهی بدبینانه امکان این که هر یک از این موسسات از نظر افکار عمومی ‌یکی از همان دو موسسه بزرگ متخلف مورد نظر بانک مرکزی باشند، وجود دارد. وی گفت: ناگفته پیدا است که گسترش و دامن زدن به چنین فضایی که در آن نظام بانکی کشور بیش از هر زمان دیگری به آرامش و اعتماد عمومی‌نیاز دارد، پیامدهای نامطلوبی برای اقتصاد کشور به دنبال خواهد داشت. این مدیر باسابقه بانکی در مقام تشریح اقدامات منطقی در قبال متخلفان گفت: اقداماتی همچون تذکر، توصیه و دعوت حضوری از موسسات متخلف، بسیار کم‌هزینه‌تر و مثمر‌ثمرتر بوده و تبعات منفی آن بر ایجاد و گسترش جو عدم اعتماد و اطمینان عمومی‌شهروندان کاهش خواهد یافت. وی گفت: بانک مرکزی باید به صورت شفاف اسامی ‌موسسات متخلف را در صورتی که قبلا به صورت محرمانه تذکرات لازم را داده اند، جهت تنویر افکار عمومی‌اعلام کند تا امکان سوء‌استفاده متخلفان واقعی از بین رفته و سایر موسسات نیز مجبور نباشند بخش عمده‌ای از انرژی و وقت خود را صرف رفع سوء‌تفاهم ایجاد شده و تزریق اعتماد و اطمینان مجدد به جامعه کنند، اگرچه تجربه ما در این مدت نشان داده که این اتفاقات هر چند تاثیر زیادی از حیث عملیاتی برای مجموعه ما نداشته است؛ اما از نظر معنوی تبعات نامناسبی دارد، چرا که با آبروی یک تشکیلات بازی می‌شود. 

توافقات چهار موسسه بزرگ پولی
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به توافق سال گذشته چهار موسسه اعتباری مهر، انصار، قوامین و تعاونی اعتبار ثامن‌الائمه (علیه‌السلام) برای تقلیل نرخ سود بانکی اشاره کرد و گفت: این توافق با هدف اثبات حسن نیت و آمادگی ما برای تطبیق با ضوابط بانک مرکزی و همچنین اثرگذاری بر اصلاح روند عملیاتی سایر موسسات و تعاونی‌های فعال در کشور صورت گرفت، اما متاسفانه پس از گذشت چندماه و به‌رغم تعهد و پایبندی کامل چهار موسسه به توافق انجام شده، اصرار برخی موسسات بر ادامه تخلف و اعلام نرخ‌های سود بسیار بالا باعث شد تا توافق چهار موسسه بزرگ را تحت‌شعاع قرار دهند و عملا، اهداف مورد انتظار بانک مرکزی تحقق نیابد. 

زودتر به وضعیت ما رسیدگی شود
وی با بیان اینکه «عملکرد تعاونی اعتبار ثامن‌الائمه (علیه‌السلام) مورد تایید بانک مرکزی است»، گفت: ما زودتر از موسسات دیگر تقاضای تبدیل شدن به بانک را داشتیم و بیش از هرکس دیگری نیز برای بانک شدن عجله داریم. نشانه این مدعی هم واریز یک هزار میلیارد ریال سپرده قانونی نزد بانک مرکزی حسب اعلام آن بانک، اقدامات صورت پذیرفته و در دست انجام به منظور تطبیق عملیات اجرایی جاریه با مقررات بانک مرکزی است. وی تصریح کرد: ما حتی برای جا‌به‌جایی شعب خود نیز با بانک مرکزی مکاتبه می‌کنیم و همه ماهه ضمن هماهنگی، اطلاعات و آمار عملکرد را به بانک محترم مرکزی اعلام می‌كنیم و در ازای این همه همکاری و حسن‌رفتار تنها توقع تعاونی اعتبار ثامن‌الائمه (علیه‌السلام) از بانک مرکزی این است که به خواسته‌های این مجموعه قدیمی، باسابقه و خوشنام، مانند سایر موسسات توجه و زودتر به وضعیت ما رسیدگی کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۰
0
0
تعاونی اعتبار ثامن الایمه در شهرستان فسا اختلاس میلیاردی داشته است ودر دادگستری این شهرستان دارای پرونده است روزنامه خبر جنوب مورخه 21/6/88 بخوانید ودر سایت تابناک وایرنا والبرز وروزنامه جمهوری اسلامی جا به جایی میلیاردی پول توسط یک موسسه مالی واعتباری ......چطور این تعاونی می خواهد به بانک تبدیل شود نظارتی برشعبه ها ندارد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین