کد خبر: ۱۰۱۹۵۹
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۱

مرتضی نبوی: احمدی‌نژاد هم اكنون كار تشكيلاتی انجام می‌دهد

جمع شدن جلوی مجلس به صورت یک عرف جریان دارد
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: مرتضی نبوی در حاشیه نهمین کنگره جامعه اسلامی مهندسین در گفت‌وگو با خبرنگاران و در پاسخ به سوالی در مورد بحث اساسنامه دانشگاه آزاد و وقایع مجلس، اظهار داشت: مجلس تدبیر کرد که به مسائلی که شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم می‌گیرد، وارد نشود و همین تدبیر درستی بود که انجام شد. 

وی افزود: در زمان حضرت امام و همچنین مقام معظم رهبری برای شورای عالی انقلاب فرهنگی در بعد فرهنگی جایگاهی تعریف شده و وقتی در این زمینه سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری می‌کند، قانونی است و اگر نمایندگان مجلس ایراداتی داشته باشند، از همان سازوکار قانونی باید مساله را تدبیر و حل کنند. 

نبوی در پاسخ به سوال دیگری در مورد جایگاه احزاب در ایران گفت: به تدریج که از پیروزی انقلاب اسلامی ما جلو آمده‌ایم، نقش و جایگاه احزاب ارتقا پیدا کرده است. زمانی که حزب جمهوری اسلامی تاسیس شد، خیلی از کسانی که آن روز به حزب جمهوری اسلامی حمله می‌کردند و آن را تابلویی برای تیراندازی به سمت آن پیدا کرده بودند، امروز طرفداران پروپا قرص تشکیل حزب شدند و این خود تحول و تغییر رویکرد است. همه جریان‌های سیاسی به ضرورت حزب رسیده‌اند و این‌که فعالیت‌ها در قالب تحزب و تشکل منسجم شود. البته ما تا رسیدن به این جایگاه کاملا مشخص و نهادینه شده فاصله داریم و باید همه تلاش کنیم که این مسیر را هموار کنیم و تعامل مثبت و راحتی بین احزاب رقیب نیز وجود داشته باشد که در این زمینه تجربیاتی را در چند سال گذشته داشته‌ایم. 

وی ابراز عقیده کرد: به نظر می‌آید همین طور که جلو می‌آییم موقعیت کار تشکیلاتی در جمهوری اسلامی ارتقا پیدا کند. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که نقش احزاب به نظر وی در ناکام کردن فتنه چه بوده است؟ با بیان اینکه این نقش متفاوت است و برخی از تشکل‌ها نقش منفی داشته‌اند و برخی هم نقش مثبت، تصریح کرد: ثقل این قضیه در خنثی کردن فتنه، ایجاد بصیرت از سوی مقام معظم رهبری و شخصیت‌هایی بود که که این مساله را خوب درک و تبیین کردند. برخی از شخصیت‌های روحانی، دانشمند و جوان ما و برخی از شخصیت‌های فرهیخته علمی ما با روشنگری خود توانستند آن‌چنان آگاهی در بین مردم ایجاد کنند که با حضور مردم در 9 دی و 22 بهمن 88 ، ختم فتنه اعلام شد. 

وی در پاسخ به سوالی در مورد رویکرد احمدی‌نژاد به احزاب گفت: من معتقدم که احمدی‌نژاد خود به کار تشکیلاتی معتقد است و کار تشکیلاتی می‌کنند و از طریق کار تشکیلاتی نیز به ریاست جمهوری رسیدند. البته ممکن است نسبت به احزاب موجود نقدهای جدی داشته باشند که در قالب صحبت‌هایی که بیان می‌کنند هویدا می‌کنند. 

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به این سوال که پس به نظر شما احمدی‌نژاد بعد از خاتمه ریاست جمهوری‌شان دست به تشکیل حزب خواهند زد یا خیر؟ گفت: من این مساله را نمی‌دانم، ولی فکر می‌کنم که وی هم اکنون کار تشکیلاتی انجام می‌دهد. 

وی در پاسخ به این سوال که احمدی‌نژاد گفته است احزاب در امور اجرایی دخالتی نداشته باشند؟ گفت: در حقیقت باید بگوییم امور اجرایی بر عهده قوه مجریه و دولت است و به این معنا که مجلس و قوه قضاییه نیز نباید در اجرا دخالت کنند و این مفهوم می‌تواند مفهوم درستی باشد، لیکن احزاب جایگاه خود را دارند؛ چه احزاب رقیب، چه موافق و مخالف می‌توانند نظرات خود را نسبت به عملکرد دولت و مسوولیت‌های اجرایی در قالب نقد و تایید بیان کنند و این اصلا به معنای دخالت در اجرا نیست و فکر نمی‌کنم مساله احزاب هم بیش از این ساختار باشد. احزاب از طریق بلندگو و رسانه‌هایشان نقدها و دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کنند و این به معنای دخالت در اجرا نیست. 

نبوی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد بعد از انتخابات هزینه فعالیت‌های حزبی بالا رفته است، گفت: به نظر می‌آید هم ما به عنوان تشکل و احزابی که فعالیت می‌کنیم و هم مسوولان نظام، در این جا تعامل و تاثیرگذاری متقابل. وجود دارد.
وی افزود: اگر قرار باشد که فردی از احزاب از چارچوب قانونی خارج شود و در جهت ساختارشکنی حرکت کند، طبعا با یک سری محدودیت‌هایی روبه‌رو می‌شود اما اگر احزاب مختلف در چارچوب حرکت کنند، حتی آن‌ها می‌توانند با نقد خود در جهت ارتقای فعالیت‌های نظام در زمینه‌های مختلف کمک کنند و این موضوع برمی‌گردد به بحث تعامل. 

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین تاکید کرد: هرگاه ما دچار افراط و تفریط می‌شویم طبعا یک سری محدودیت‌هایی پدید می‌آید که باید در حقیقت خودمان را سرزنش کنیم. 

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با تعریف جرم سیاسی و این‌که اگر جرم سیاسی تعریف شود، احزاب می‌دانند که چار چوب فعالیت‌شان باید چگونه باشد، گفت: از شما می‌پرسم که آیا شما به راحتی می‌توانید جرم سیاسی را تعریف کنید؟ تعریف این موضوع کار پیچیده‌ای است و اقدامات قانونی نیز در این زمینه انجام شد و آن طور که یادم هست، در زمان آقای شاهرودی قوه قضاییه لایحه‌ای تنظیم کرد و الان در مجلس است، ولی این‌که در چه مرحله‌ای است حضور ذهن ندارم. ولی به عنوان کسی که مقداری دستم در کار است، اذعان دارم که این کاری پیچیده، سخت و دقیق است، ولی باید انجام شود. 

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد وجود جریان‌های افراطی در جریان اصول‌گرا گفت: این موضوع هیچ وقت فقط اختصاص به جریان اصول‌گرا نداشته است. در کشور ما یک عده معتدل و یک عده افراطی هستند و به نوعی می‌شود گفت که تمامیت‌خواه هستند و در واقع هر گروه و جریان افراطی حق حیات سیاسی را بر دیگران قائل نیستند و فکر می‌کنند که حق مطلقند و هرچه می‌گویند درست است و همه باید تبعیت کنند. ما در طول این 3 دهه پیروزی انقلاب اسلامی گرفتار جریان افراط و تفریط به این معنا بوده‌ایم. تطبیق این بحث‌های افراطی برای برخی از اشخاص و شخصیت‌ها نیاز به کار تفصیلی دارد و من در مقام قضاوت نیستم که بخواهم بگویم چه کسی و چه گروهی افراطی و یا تفریطی است. 

نبوی در پاسخ به سوالی در مورد تجمع دانشجویان در برابر مجلس شورای اسلامی و این‌که این تجمع مجوز قانونی نداشته و با آن برخوردی نشده، ولی با برخی از تجمعات که مجوز قانونی ندارند، با همین استدلال با این تجمعات برخورد می‌شود، گفت: هر تجمعی نیاز به مجوز دارد و نباید در این ارتباط تبعیض قائل شد. منتها مشاهدات ما نشان می‌دهد که جمع شدن جلوی مجلس به صورت یک عرف جریان دارد و شما هر چند روز یک بار می‌بینید که جلوی مجلس عده‌ای جمع می‌شوند تا مطالبات خود را به گوش نمایندگان برسانند و این حالت نیمه رسمی پیدا کرده است. یک روزی جمعی از معلمان تجمع می‌کنند، روز دیگر جمعی از ایثارگران. به هر حال مجلس جایگاهی است که نمایندگان مردم حضور دارند و مطالبات را تبدیل به قانون می‌کنند و این اتفاق می‌افتد. 

یکی از خبرنگاران در ادامه تاکید کرد این که تجمع مذکور قانونی بوده و از نبوی پرسید: نظر شما در مورد واکنش‌های تندی که به تجمع قانونی دانشجویان صورت گرفته چیست؟ در حالی که یکی از نمایندگان به صورت صریح به دانشجویان اهانت کرده است. 

خبرنگار دیگری که سوال قبلی را از نبوی پرسیده بود، تاکید کرد که این تجمع مجوز نداشته است، نبوی در پاسخ این سخنان گفت: حرف کلی ما این است که باید مجوز داشته باشند. 

نبوی در پایان گفت: اگر تجمعی هم مجوز داشته باشد، ولی نظر من خیرخواهانه این است که در این تجمعات از افراط و تفریط خودداری شود و توصیه مقام معظم رهبری نیز در این راستا بود که ما حق نداریم که به عنوان یک فردی که انقلابی هستیم، شعار و نسبتی دهیم که قابل اثبات در محاکم صالحه نباشد و این یک نوع خروج از عقلانیت و اعتدال است که فرضا من برای خودم حق ویژه‌ای قائل باشم که به راحتی در شعارها و نسبت‌ها از الفاظ و نسبت‌هایی استفاده کنم که همان طور که مقام معظم رهبری اشاره کردند،‌ عندالله آدم برایش قابل دفاع و قابل اثبات نباشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین