آفتابنیوز : آفتاب: عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز گفت: هیچ فرد و گروهی حق ندارد در هیچ شرایطی اعتبار اسلام، امام، رهبری نظام و امکانات ملی را در درگیریهای سیاسی و کسب قدرت یک جناح سیاسی هزینه کند و عرصههای مقدس وحدت و امنیت ملی را به درگیریهای سیاسی و منفعتطلبیهای جناحی بیالاید.
حجت الاسلام محسن دعاگو در سخنانی به محدوده آزادی در نگاه فرهنگ دینی اشاره کرد و گفت: آزادی، برخورداری از حق انتخاب و اقدام در حوزههای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است. سرزمین اندیشه در تصرف صاحب اندیشه و آزادیهای این عرصه، شفاف و گسترده است. آزادی اندیشه، انگیزه و عقیده در همه عرصههای اندیشهورزی، انگیزهسازی و باورهای انسانی در انسانهای برخوردار از قدرت تعقل، واقعیتی انکارناپذیر است.
وی معتقد است که سیستمهای پیچیده اطلاعاتی از تحولات ذهن انسان ناآگاهند و هرگز نمیتوانند رویدادهای فکری را در جدارهای امنیتی و مصلحتی زندانی کنند.
امام جمعه شمیرانات آزادی اندیشه را محور کمالآفرینی و ارزشسازترین شاخصه انسانی توصیف کرد و افزود: آزادی اندیشه، موهبتی خدایی و ارزشسازترین شاخصه انسانی است. انسانها از هر نژاد و تباری میتوانند به هرچه مایلند با هر انگیزه و در هر زمان و مکانی بیاندیشند، دین، مذهب، جهتگیری، راهبرد و شیوههای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مورد علاقه خویش را برگزینند و پیامدهای طبیعی گزینشگریهای خویش را بپذیرند. اگر تحولات ذهنی به بدگمانی و آسیبرسانی به حقوق دیگران بیانجامد، بدگمان را به گناهکاری میکشاند ولی از آزادی اندیشه نمیکاهد.
وی آزادی اندیشه را اساسیترین رکن ساختاری در عرصه دینگرایی و دینداری دانست و گفت: دین، عرصه خردورزی و آزادی اندیشه انسانی است. خدا دینباوری و دینگرایی مبتنی بر زور و زر و تزویر را نمیخواهد، عبادت آلوده به ریاکاری و خودنمایی را نمیپسندد، از آلایش دینداری به آفت شرک و نفاق بیزار است، حق و باطل، زشت و زیبا و «رشد و غی» را برای بندگانش تبیین میکند و انتخابشان را در کمال آگاهی و آزادی طلب میکند.
دعاگو، برخورد آزادمنشانه پیامبر اکرم(ص) با کفار مکه را برترین الگوی مدنی برای به رسمیتشناختن حق آزادی دانست و ادامه داد: در شرایطی که کفار مکه با پیشنهاد عبادت نوبتی خدا و بتان به روشنفکرنمایی میپرداختند، خدای محمد(ص) از ناسازگاری کفر و ایمان سخن میگوید و بالاترین عیار آزادی عقیده را در جمله کوتاه «لکم دینکم ولی الدین» بر عرصه اندیشهها نازل میفرماید و با تعبیر زیبای «لکم دینکم» به عقیده حقناسپاسان خداگریز و دین ستیز احترام میگذارد، در حوزه دینداری از اخلاص در خداگرایی و ستیز با شرک و ریاکاری استقبال میکند و در عرصه اندیشه هیچ اندازه و عیاری از اجبار و اکراه را نمیپذیرد.
وی گناهکاری و جرمگرایی را خط قرمزهای آزادی و ستیزهگری با آزادیهای دیگران و حقوق انسان دانست و گفت: آزادی بیان، قلم، رفتار و کردار به معنای حق انتخاب سخن و سخنگفتن، گزینش و اقدام در حوزه نوشتار، رفتار و کردار از شفافترین حقوق آشکار و غیرقابل انکار است، ولی گسترش آزادی به حوزه سلب آزادی از دیگران و تعرض به حقوق مسلم دیگران، گناهکاری و جرمگرایی است. جرایمی که با نقشآفرینی زبان، قلم، رفتار و کردار به تضییع حقوق دیگران میانجامد مجازات قانونی را درپی دارد و مجازات مجرمان در چارچوب قوانین رسمی، لازمه سالمسازی فضای همزیستی انسانی است.
عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: در حوزه تعرض به حقوق خصوصی و عمومی انسانها و ظلم به نفس با گناهکاری و تجری نسبت به آفریدگار هستی، گناه سرپیچی از فرمان خدای منان، آسیبرسانی به خویشتن و دیگران با توبه جبران میشود و یا خشم و عقاب خدا را برمیانگیزد. کسانی که آزادی را به گناهکاری و جرمگرایی میآلایند در خردورزی با کاستی و سستی روبرو میشوند، مدیریت عرصه زندگی را به شیطان میسپارند، شیرینی خداگرایی و عبادت آفریدگار هستی را احساس نمیکنند و از گناهکاری، هنجارشکنی و ناهنجاری لذت میبرند.
وی گفتو گوی منطقی، حقپذیری و اصلاحگرایی در رویدادهای سیاسی را لازمه پایبندی به آموزههای دینی و نماد بلوغ سیاسی دانست و گفت: براساس فرهنگ قرآن در برخورد با مخالفان، آرامش، تواضع، استماع سخنان دیگران و پیروی از بهترین آنان نماد سرسپردگی در برابر تکاملبخش انسان و موجب برخورداری از بشارت خدای رحمان است. از نگاه قرآن باید مخالفان را با حکمت و موعظه حسنه به آئین مدنی و راه تکاملبخش هستی فراخواند و با برترین و بهترین منطق با مخالفان به مجادله پرداخت.
دعاگو در ادامه گفت: خداباورانی که به منزلت عبادالرحمن آراسته شدهاند، تواضع را در رفتار خویش برگزیدهاند، در پاسخ نادانان پیام سلامتی میدهند، از ارتکاب به ناهنجاری فاصله میگیرند، آراستگی به منطق انسانی را هرگز فراموش نمیکنند، با کرامت از لغوگرایی و هرزهگویی عبور میکنند و هرگز به تندخویی و اتهامپراکنی آلوده نمیشوند.
وی مجازاتهای فراقانونی و ناسازگار با پیامهای دینی در بسترها و عرصههای سیاسی را بزرگترین ناهنجاری ناسازگار با دیانت، عقلانیت و وحدت و عزت تحلیل کرد و گفت: در نظامهای حکومتی، منطقیترین روش برای برخورد با مجرمان، موازین قانونی و قوانین رسمی است. هیچ شخص و گروهی حق ندارد خارج از چارچوب قانون برای فرد و یا جمعی مدعی مجازات شود و یا به اعمال مجازات ویژه بپردازد. با هیچ منطقی نمیتوان برای همگان حق تشخیص قضایی و اجرای مجازاتهای ادعایی را پذیرفت. فتنهسازانی که برای افراد و گروههای سیاسی خارج از چارچوب ضوابط شرعی و قوانین کشوری جرم ادعا و مجازات اجرا میکنند، با وحدت و امنیت ملی میستیزند.
امام جمعه شمیرانات انحراف شعارهای ملی از رسالت تحکیم اعتبار و اقتدار سیاسی و آفرینش و تحکیم وحدت و امنیت ملی را ناسازگار با خردورزی و منافع و مصالح ملی دانست و گفت: شعارهای سیاسی برای نمودارسازی وحدت ملی در برابر استکبار و ارتجاع جهانی طراحی و اجرا شد. در فلسلفه پیدایش شعارهای سیاسی، تهمت و توهین به شخصیتهای ملی و یا فشارسازی علیه جریانهای وفادار به نظام و قانون اساسی، جایگاه و پایگاهی نداشت. پیامرسانی سیاسی با شعارهای آکنده از تهمت و توهین با شئون انسانی، مبانی دینی و منطق انسانی سازگار نیست، وحدت و امنیت ملی را با کاستی و سستی روبرو میسازد، توان مدیریت حکومت را باسستی و کاستی مواجه میسازد و از برد آرمانهای ادعایی در اندیشه همگانی میکاهد.
وی کسانی را که از اعتبار اسلام و رهبری نظام، راهبرد پیروزی میسازند و از حوزههای فراملی در درگیریهای جناحی سوءاستفاده سیاسی میکنند، دشمنان دانا و دوستان نادان نامید و گفت: طراحان شعارهای تهمتمدار و با وحدت ناسازگار با گستاخی کامل از مرزهای دیانت، عقلانیت و مصلحت عبور میکنند، به وحدت و امنیت و اعتبار و اقتدار ملی آسیب میرسانند و حوزه دین و ولایت را در معرض اتهامپراکنی دشمنان قرار میدهند.
به گفته دعاگو نیاز تردیدناپذیر شرایط حساس کنونی، بسترسازی رویش، گرایش و همگرایی ملی است. هرگز سازماندهی ریزش، تنش و حذف سیاسی به اعتبار و اقتدار و وحدت و امنیت ملی نمیانجامد، موضع نظام را در برابر دشمنان خارجی، آسیبپذیر میسازد، منافع و مصالح ملی را در درگیریهای خستهکننده داخلی قربانی میکند و برای زورمداران و تندروان، پشیمانی و شرمندگی ملی به بار میآورد.
وی وحدت و همگرایی را اساسیترین نیاز جامعه انسانی دانست و گفت: وحدت در خاندان، فامیل و قوم و قبیله با خردورزی، تدبیر، چشمپوشی و گذشت رئیس شکل میگیرد. وحدت جهان اسلامی بر محور مشترکات دینی «توحید، نبوت، معاد، قرآن و قبله» پدیدار میشود، وحدت انسانی بر محور منافع و مصالح جامعه بشری بدست میآید و یکپارچگی انسانی را در بین همسانان همگرا در سرشت و ساختار میآفریند.
عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز گفت: وحدت ملی از شئون برآمده از همهپرسی و انتخاب ملت در عرصههای انتخاباتی شکل میگیرد و بر محور میثاقهای ملی، نظام رسمی و قانون اساسی از تحکیم و استمرار برخوردار میگردد.
دعاگو در پایان با بیان اینکه شئون برآمده از انتخاب ملت، ملی و فراجناحی است،گفت: هیچکس در جایگاه حکومت برآمده از آراء ملت حق ندارد در قامت رهبر جناح و جریان سیاسی ویژه ظاهر شود و منافع و مصالح ملی را در پیشبرد جناح و یا باند و گروه سیاسیاش هزینه کند. جایگاه اسلام و رهبری نظام، فراجناحی، ملی و جهان اسلامی است. هیچ فرد و گروهی حق ندارد در هیچ شرایطی اعتبار اسلام، امام، رهبری نظام و امکانات ملی را در درگیریهای سیاسی و کسب قدرت یک جناح سیاسی هزینه کند و عرصههای مقدس وحدت و امنیت ملی را به درگیریهای سیاسی و منفعتطلبیهای جناحی بیالاید.