کد خبر: ۱۰۲۴۷۵
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۰

پس از ۲۵ سال، محاکمه رهبر پیشین آرژانتین، معمار «جنگ کثیف» آغاز شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب خورخه رافائل بیدلا رهبری سابق آرژانتین که رئیس یکی از خونبارترین حکومت‌های نظامی در آمریکای جنوبی بود به اتهام جنایت علیه بشریت در حدود ۲۵ سال پیش، روز جمعه محاکمه می‌شود. 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از بوینس آیرس، خورخه رافائل بیدلا دیکتاتور سابق آرژانتین که رئیس یکی از خون‌بارترین حکومت‌های نظامی در آمریکای جنوبی بود به اتهام جنایت علیه بشریت در حدود ۲۵ سال پیش، روز جمعه محاکمه می‌شود. 

بیدلا که اکنون ۸۴ ساله است به اتهام قتل ۳۱ زندانی سیاسی که پس از کودتای تحت رهبری وی به جوخه اعدام سپرده شدند، دادگاهی می‌شود. 

در آن زمان دولت نظامی اعلام کرد که این افراد در حال فرار از زندان کشته شده اند. بیدلا معمار « جنگ کثیف » تلقی می‌شود که طی سال‌های ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۳ در دوران حکومت دیکتاتوری وی بر آرژانتین حاکم بود و طی آن حداقل ۳۰ هزار نفر از مخالفان دولت نظامی به قتل رسیدند.
 
در سال ۱۹۸۵ خورخه رافائل بیدلا به جرم قتل، ارتکاب شکنجه و جرائم دیگر به حبس ابد محکوم شد اما 5 سال بعد کارلوس منم رئیس جمهور وقت آرژانتین وی را عفو کرد. 

اما دیوان عالی آرژانتین در سال ۲۰۰۷ حکم عفو وی را لغو کرد و از آن زمان تعداد بیشتری از پرونده‌های جنایی علیه وی تشکیل شده است.
 
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس پرونده قتل‌ها در شهر کوردوبا در آرژانتین اولین بخش محاکمه دیکتاتور سابق است و حداقل دو مجموعه پرونده دیگر در ماه‌های آینده در دادگاه مطرح خواهد شد. 

یکی از این موارد مربوط به دزدیدن ده ها نوزاد از زندانیان سیاسی است که بعدا اعدام شدند. 

میگل سبایوس وکیل مدافع خانواده قربانیان جنایت در کوردوبا می‌گوید اهمیت این پرونده در آن است که زندانیانی در این شهر اعدام شده‌اند که در حکومت غیرنظامی بازداشت شده بودند و حتی قبل از آنکه محاکمه‌ای صورت بگیرد توسط عاملان حکومت نظامی اعدام شدند.
 
پدر میگل سبایوس که خود از فعالان چپ‌گرا بود و قبل از وقوع کودتا دستگیر شده بود.
 
پس از کودتای ۲۴ مارس ۱۹۷۶ وی همراه تعداد بسیاری از هم‌فکرانش توسط ماموران حکومت نظامی از سلول‌های زندان شهر کوردوبا خارج شده و در گوشه‌ای دور افتاده اعدام شدند. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید خورخه رافائل بیدلا و سایر فرماندهان نظامی یک «خونتا» یا شورای نظامی تشکیل دادند که تمام مخالفان سیاسی خود را نابود کرد، کنترل اتحادیه‌های کارگری را در دست خود گرفت، رسانه‌ها و مطبوعات را سانسور می‌کرد و تحت لوای مبارزه با کمونیسم و خراب‌کاران هزاران فعال سیاسی و حقوق بشر را به قتل رساند. 

خورخه رافائل بیدلا و سایر فرماندهان نظامی یک «خونتا» یا شورای نظامی تشکیل دادند که تمام مخالفان سیاسی خود را نابود کرد، کنترل اتحادیه‌های کارگری را در دست خود گرفت، رسانه‌ها و مطبوعات را سانسور می‌کرد و تحت لوای مبارزه با کمونیسم و خراب‌کاران هزاران فعال سیاسی و حقوق بشر را به قتل رساند.
 
شرکای جرم بیدلا عبارتند از لوسیانو بنجامین منندز ژانرال سابق ارتش که فرماندهی مبارزه با به اصطلاح خراب‌کاران در دشت‌های گسترده آرژانتین برعهده داشت و همچنین ۳۲ افسر ارشد سابق ارتش و پلیس و همینطور چند مقام غیر‌نظامی در حکومت دیکتاتوری آرژانتین. 

میگل سبایوس وکیل مدافع یک گروه از خانواده قربانیان می‌گوید که بیدلا به عنوان فرمانده ارتش و رئیس خونتا، کسی بود که تمام فرامین را صادر می‌کرد. 

او در کتاب زندگینامه اش به نام «دیکتاتور» که در سال ۲۰۰۱ چاپ شد می‌نویسد: «من از همه چیز که اتفاق می افتاد با خبر بودم. من در راس همه امور بودم.» بیدلا زمانی که در قدرت بود منکر مفقود شدن مخالفان می‌شد. او در یک کنفرانس خبری در سال ۱۹۷۷ گفت: «ما در آرژانتین چیزی به اسم مفقود شدگان نداریم.» در سال ۱۹۷۸ همزمان با برگزاری جام جهانی فوتبال در آرژانتین در فاصله کوتاهی از استادیوم های فوتبال، زندانیان سیاسی و مخالفان دولت نظامی در زندان‌های مخفی شکنجه و اعدام می‌شدند. 

دیکتاتور سابق آرژانتین، در کشورهای اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و آلمان نیز به جرم قتل شهروندان این کشور در حوادث سیاسی آرژانتین تحت تعقیب است.
 
وی در سال‌های گذشته دوران زندان خود را یا در بازداشتگاه های نظامی و یا در حبس خانگی سپری کرده است. ولی اکنون با وجود اینکه سنش بالاتر است در زندان‌های معمولی محبوس شده است.
 
بیدلا و وکلای وی اخیرا در مورد پرونده قتل‌های شهر کوردوبا اظهار نظری نکرده اند. بیدلا در گذشته گفته بود که در آن سال‌ها آرژانتین در حال جنگ بود و ماموران نظامی نباید به خاطر این قتل‌ها بازخواست و یا محاکمه شوند.
 
علاوه‌بر این وی گفته بود که دستگاه قضایی غیر نظامی را به‌رسمیت نمی‌شناسد و فقط محاکمه در یک دادگاه نظامی را می‌پذیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین