کد خبر: ۱۰۳۴۴۳
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۱

وزیر ارتباطات در اتاق بازگانی تهران؛ مرده‌شور شاخص تجارت غیراخلاقی را ببرند

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: صبح روز یکشنبه در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی تهران، وزیر ارتباطات به گفت‌و شنود با فعالان بخش خصوصی پرداخت. 

صبح روز یکشنبه در سالن اجتماعات قدیمی‌ترین تشکل بخش خصوصی، مباحثه داغی میان سکان دار IT کشور واهالی کسب‌وکار در گرفت. دریک سو سخن از گرانی اینترنت بود و نارسایی پهنای باند ودرسوی دیگر، وزیر و معاونش از سیاست‌ها و عملکرد دولت دفاع کردند و البته درمورد بعضی سیاست‌ها به تفصیل سخن گفتند. قدیمی‌ترین تشکل بخش خصوصی روز یک شنبه درنشست صبحانه اش میزبان و زیرارتباطات وفن آوری اطلاعات بود.

"رضا تقی پور" آمده بود تا متفاوت از نشست های رسمی،پای صحبت اهالی کسب وکار بنشیند وازفراز وفروهای حوزه "ارتباطات وفن آوری اطلاعات"آگاهی یابد وبه صورت متقابل،بخش خصوصی را از برنامه هایش با خبرکند.در این نشست، دایره نقد فعالان بخش خصوصی از اینترنت گران وکیفیت نا مناسب خطوط تلفن همراه فراتر رفت وبه پارازیت وفیلترینگ و واگذاری مخابرات رسید و وزیر مراغه ای دولت هم نشان داد که پهنای باندش برای شنیدن نقدها زیاد است چه آن که او دراین نشست سه ساعته خوب انتقاد‌ها را شنید و به تفصیل به بیشتر آنها پاسخ داد.

شاخص‌های ناقض ارزش‌ها به روایت وزیر

وزیر ارتباطات اما وقتی می‌خواست به انتقاد‌ها وانتظارات فعالان حوزه‌ی آی تی پاسخ دهد، پیشاپیش از «صراحت کلامش» عذرخواهی کرد. تقی‌زاده، این «صراحت» را در واکنش به سخنانی به کار بست که به زعم او «دور از انصاف» بود: «برخی از صحبت‌هایی را که در این جمع مطرح شد اگر عامدانه و عمدی نپنداریم باید به حساب ضعف اطلاع‌رسانی بنویسیم. چراکه فاصله یبسیاری با واقعیت‌ها داشت.»

تقی‌‌پور سپس اعلام کرد که برخی سئوالات را بی‌پاسخ خواهد گذاشت: «از پاسخ به بسیاری از پرسش‌ها به‌ویژه پرسش‌هایی که ناقض ارزش‌های انقلابی و اسلامی است معذورم. سرپوشیده می‌گویم، اهل فن خود، در می‌یابند.» 

وی با اشاره به انتقادها گفت: «اگر می‌گوییم برخی شاخص‌های بین‌المللی در حوزه‌ی آی تی و ارتباطات را قبول نداریم به این دلیل است که دست‌یابی به این شاخص‌ها به معنای فروش ارزش‌های اسلامی است. برای مثال، یکی از این شاخصه‌های که متاسفانه به عنوان لکه ننگ جوامع محسوب می‌شود تجارت پورنوست که به «آی تی» و «اینترنت» چسبیده است؛ ما می‌خواهیم در این شاخص اول شویم؟ مرده شور این شاخص را ببرد.»

دکتر تقی‌پور در ادامه افزود: «بعضی‌ها غیر مستقیم به این سمت‌وسو آدرس می‌دهند، ما هم نمی‌خواهیم باب تجارت در این حوزه را باز کنیم.»

وزیر ارتباطات، وقتی خط‌ونشان‌هایش را کشید، لحنش را تغییر داد و خطاب به فعالان اقتصادی گفت: «برا ی توسعه فناوری اطلاعات در حوزه‌ی صنعت همراه شما هستیم و از بررسی مشکلات اجرایی در چنین فضای مثبتی استقبال می‌کنیم.»

او در پاسخ به انتقاداتی که دشواری‌های دسترسی به شبکه‌های ارتباطی را نشانه می‌رفت، گفت: «شبکه‌های ارتباطاتی و مخابراتی کشور به دلیل تدریجی بودن توسعه آن از یک معماری واحد و متوازن بی‌بهره است. اما این بدان معنا نیست که از ظرفیت فعلی نتوانیم استفاده کنیم.»

«توسعه‌ی بخش خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات» موضوع دیگری بود که تقی‌پور به آن اشاره کرد وگفت: «ما تنها سازمانی هستیم که باب مراوده با بخش خصوصی را هم از ناحیه کاربران و هم ازجانب ارائه کنندگان خدمات با تاسیس سازمان تنظیم مقررات (رگولاتوری) به صورت رسمی باز کرده‌ایم. اما برخی از دوستان کم لطفی می‌کنند و می‌گویند نشانی از توسعه‌ی بخش خصوصی نمی‌بینند.»

او گفت که در حال حاضر 5 شرکت در ارتباطات فضایی، 4 شرکت در حیطه‌ی «وایمکس» و یک هزار و 407 شرکت نیز در بخش سرویس‌دهی اینترنت در سطح کشور فعال هستند.

تقی‌پور در ادامه حوزه‌ی فناوری اطلاعات را نوپا توصیف کرد و افزود: «سازمان تنظیم مقررات به عنوان یک کانال رسمی و سازمانی برای انتقال در‌خواست‌ها، انتقادات و پیشنهادات به باز است؛ بنابراین الزامی برای برگزاری چنین جلساتی نیست.»

او در بخش دیگری از سخنانش اذعان کرد: «نمی‌گوییم زیرساخت‌های ارتباطی به صورت صد در صد فراهم است؛ اما برای رفع نواقص این بخش آمادگی داریم‌.»

وزیر ارتیاطات دولت دهم، از تشکیل کارگروه فناوری اطلاعات خبر داد و گفت: «این کارگروه ساختاری فرا سازمانی دارند که قرار است به امور زیربنایی بپردازد. در قالب 19 کمیته در این کارگروه پیش‌بینی شده که از این میان تنها 7کمیته فعال است. تقی پور اگرچه بنابر آنچه که مصلحت حکم می‌کرد، بسیاری از پرسش‌ها را بی‌پاسخ گذاشت اما نتوانست در مقابل انتقادها سکوت کند؛ او در واکنش گلایه‌های برخی میهمانان دیروز اتاق بازرگانی تهران نسبت به نحوه‌ی تولی‌گری حوزه فناوری اطلاعات گفت: «فناوری اطلاعات یک بخش نیست؛ بلکه یک لایه است. بنابراین انتظار داریم که افراد با ورود به این حوزه، مسئولیت توسعه فناوری اطلاعات را در حیطه‌ی فعالیت خود برعهده بگیرد. تامین زیرساخت‌های توسعه‌ی این بخش البته بر عهده‌ی وزارت ارتباطات است.»

او «زیر ساخت‌های ارتباطی»، «تعیین استاندارد‌ها و پروتکل‌ها» و در نهایت «تامین امنیت» را جزو زیرساخت‌های مورد نیاز توسعه‌ی فناوری ارتباطات در کشور خواند. 

وی همچنین از توسعه‌ی پهنای باند تا پایان مهر ماه سال جاری خبر داد و گفت: « پهنای باند با افتتاح شبکه‌ی کر وسوپر کر در فاز نخست، به 470 گیگا بیت درساعت افزایش می‌یابد.»

ارتباط صنعت وفناوری ارتباطات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه اگرچه توسعه‌ی فناوری اطلاعات در بخش صنعت را موضوعی پیچیده و قامض توصیف کرد اما گفت: «راهبردها ومحور‌ها‌ی آن را مشخص کرده‌ایم. اختصاص سهم5 /1درصدی صادرات برای این بخش آرمانی نیست. همه‌ی جوانب را در نظر گرفته‌ایم؛ البته این راهم می‌پذیریم که این طراحی در مراحل اولیه به سر می‌برد و هنوز نهایی نشده است که با مشارکت اتحادیه‌ها در آینده نهایی می‌شود.» 

وی گفت: «حوزه ی فناوری ارتباطات در حالی به عنوان یکی از ظرفیت‌های بالقوه برای جلوگیری از فرار مغز‌ها مطرح است که در این حوزه نیز خام فروشی می‌کنیم.»

واگذاری مخابرات

تقی‌پور با اشاره به آنچه «جنجالی‌ترین واگذاری تاریخ بورس» لقب گرفته است نیز توضیحاتی ارائه داد: «نمی‌خواهم فرافکنی کنم و یا بگویم که وزارتخانه هیچ تاثیری در روند این واگذاری نمی‌توانسته داشته باشد.»

وس البته با کتمان تلویحی واگذاری مخابرات به یک نهاد نظامی گفت: «5/24 درصد از سهام این شرکت به بنیاد تعاون سپاه واگذار شده است که ماهیت این بنیاد مانند صندوق های بازنشستگی است. اما این بنیاد نقش موثری در مدیریت امور شرکت مخابرات ندارد؛ چرا که از این ساختار یک نفر برای در ترکیب هیأت مدیره ی آن برگزیده شده است. سایر اعضا نیز از میان کارشناسان اقتصادی هستند.»
 
وی افزود: «از اعضای هیأت مدیره این در خواست را داشته‌ایم که رویکردی حرفه‌ای و اقتصادی را دنبال کنند؛ البته برداشتمان این است که حتی فضایی که به واسطه‌ی تصدی گری دولت بر این شرکت حاکم بود تلطیف شده است.»

توسعه خدمات الکترونیک 

وی در ادامه در باره‌ی توسعه‌ی دولت الکترونیک گفت: نزدیک به 500 نوع خدمات را شناسایی کرده‌ایم که درصد 70 آن باید تاپایان برنامه پنجم به صورت الکترونیکی ارائه شود؛ بدین معنا که اگر درحال حاضر خدمات الکترونیکی به 70 نوع خدمت خلاصه می‌شود تاپایان برنامه باید به 350 نوع برسد.»

او از لزوم دسترسی به شبکه‌های دسترسی سخن گفت وافزود: «طراحی‌ها باید به گونه‌ای باشد که تاپایان برنامه پنجم ودر راستای توسعه‌ی دولت الکترونیک پهنای باند به 10 مگابیت در ثانیه افزایش پیداکند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین