کد خبر: ۱۰۵۰۳۵
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۸
دكتر محمد نهاونديان در نشست ماهانه هيات نمايندگان اتاق ايران:

هرگونه اقدامِ منجر به ترغيب براي افزايش تحريم‏ها، غيرمعقول است

نتيجه تحريم‏ها فشار بر مردم است؛ كاهش تحريم وظيفه همگاني
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس اتاق ایران در جلسه هيات نمايندگان اين ماه اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران كه به مناسبت حلول ماه مبارك رمضان، چند روزي زودتر تشكيل شد، تحریم‌های اقتصادی عليه ايران را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: تحریم اقتصادی و صدور قطعنامه‌های اخیر در شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و کنگره آمریکا نشانه موج جدید تهدید اقتصاد ایران است. 

وی از تحریم اقتصادی به‌عنوان عرصه نبرد یاد کرد و گفت: تحریم اقتصادی ایران تعرض به حقوق فعالان اقتصادی، سلب حق پیشرفت و حضور در عرصه بین‌المللی است و تهدید امنیت اقتصادی برای فعالان اقتصادی به‌شمار می‌رود، به همین علت نمي‌توان با ساده‌انگاری از کنار آن گذشت و مثل یک جنگ نظامی باید آن را جدی گرفت و تدبیر کرد. 

دکتر نهاوندیان نادیده گرفتن تحریم‌ها را موجب نادیده گرفتن اقدامات تحریم‌کننده‌ها و آثار آن و نیز نادیده گرفتن دشمن برشمرد و تصریح کرد: هم‌چنان‌که نباید دشمن را در یک جنگ نظامی نادیده گرفت و باید حرکات آن را مورد مطالعه و ارزیابی قرار دهیم، وظیفه داریم با تدبیر چاره‌اندیشی کنیم. 

به گفته وی، فشار تحریم‌ها برخلاف دلسوزی برخی تحریم‌کننده‌ها، نهایتاً به مردم واگذار می‌شود، توان رقابتی و کیفیت کالاها را کاهش می‌دهد و در نهایت هزینه‌هایی است که به مردم وارد می‌شود.
نهاوندیان بار دیگر تأکید کرد: حاصل تحریم‌ها بالا رفتن قیمت کالاها می‌شود و آثار آن در بیکاری و گرانی در سطح جامعه دیده می‌شود. 

نهاوندیان با بیان این‌که مردم ایران زبان فشار و تحمیل را نمی‌پسندند، یادآور شد: در طول تاریخ و در اشکال مختلف فشار، مردم ایران یک‌دل و یک‌پارچه در مقابل تهدید خارجی ایستادگی کردند، این‌که با فشار باعث تغییر یک موضع سیاسی شوند، نتیجه نمی‌دهد. 

وی هم‌چنین با این نگاه واقع‌بینانه هرگونه کمک به گسترش تحریم و به استقبال تحریم رفتن و نیز هرگونه اقدامی که دشمن را برای افزایش تحریم‌ها ترغیب کند را معقول ندانست و تلاش برای کاهش تحریم را وظیفه همه عنوان کرد. 

رئیس اتاق ایران به دورنمای آثاری که تحریم‌ها در برخواهند داشت نیز توجه کرد و گفت: تحریم مانع پیشرفت و عقب نگه داشتن نسل آینده می‌شود و باید به فکر تحریم در آینده باشیم، به همین جهت با گسترش تحریم در هر مرحله باید مقابله جدی شود. 

وی با تأکید بر این‌که نباید صحنه بین‌المللی را به افراطیوني سپرد که می‌خواهند باعث انزوای ایران شوند، درخصوص راه‌کاری که می‌توان برای مقابله با تحریم‌ها انجام داد، گفت: باید از فرصت‌های مذاکره، هوشمندانه و مدبرانه استفاده کنیم و طبعاً استفاده از دیپلماسی عمومی یک ابراز جدی است. 

نهاوندیان خاطرنشان کرد: از علاقه‌مندی بخش خصوصی کشورهای دیگر برای کار با ایران حتماً استفاده شود و بايد از ظرفیت‌های بخش خصوصی در دیپلماسی عمومی و پیدا کردن راه‌حل‌های میانه‌ای که بتواند اعتمادسازی کند و در نهایت سوءتفاهم‌ها را برطرف کند، بهره بگیریم. 

وی هم‌چنین از آمادگی بخش خصوصی برای در اختیار قرار دادن ظرفیت‌هایش به‌منظور حراست از آرامش عمومی خبر داد و گفت: برای مقابله با تحریم، باید فضا برای حرکت چابکانه فعالان اقتصادی ایجاد کنیم و موانع بر سر راهشان را برطرف سازیم. 

وی تصریح کرد: باید به کمک بخش خصوصی بشتابیم تا مشکلات تحریم‌ها را بگذارنند و کمیته ویژه‌ای با اختیارات ویژه ایجاد شود تا آزادی لازم برای فعالیت فعالان اقتصادی به‌وجود آوریم. 

نهاوندیان نقش حمایتی دولت از فعالان اقتصادی در مقابل تحریم‌ها را مورد تأکید قرار داد و گفت: اگر تحریم عملی شود، باید به‌طور جدی از سوی دولت اعلام شود که خسارات احتمالی به فعالان اقتصادی جبران می‌شود، چرا که دل‌گرمی و حمایت برای این‌که فعالان اقتصادی نشاط خود را از دست ندهند، ضروری است. 

وی با اعلام این‌که الان میدان کارزار، میدان اقتصادی است، اظهار کرد: همان‌گونه که در جنگ تحمیلی خسارات وارد آمده جبران می‌شد، باید همه خساراتی که به فعالان اقتصادی وارد می‌شود را جبران کنیم که به معنای نگاه ویژه، اختیارات و تسهیلات ویژه در شرایط ویژه است. 

رئیس اتاق ایران، روش بخش خصوصی را اقتصادی – سیاسی ندانست و تصریح کرد: اجازه دهیم، بخش خصوصی به روش خود از منافعش دفاع کند، اما حمایت حقوقی از حقوق بخش خصوصی می‌تواند صورت گیرد و در صورت ایجاد هماهنگی‌های لازم، اتاق می‌تواند این حمایت را سامان دهد. 

به اعتقاد وی مجموعه‌ای از اقدامات می‌تواند ما را از این شرایط خارج کند و با همکاری همگان، راه‌حل معقول و روبه‌جلو پیدا شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین