کد خبر: ۱۰۵۳۶۰
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۱
درخواست عفو بين الملل درباره محاكمه طالبان به جرم جنايات جنگي؛

تقابل حقوق بشر و سياست امنيتي در افغانستان

نگراني فعالان حقوق بشر از قرباني شدن حقوق زنان و كودكان در مذاكرات با طالبان
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب - سرويس بين الملل: زماني كه كرزاي سخن از مذاكره با طالبان براي حل مسئله امنيت در افغانستان و دستيابي به آرامش در اين كشور سخن گفت، يكي از مهم ترين ترديدهايي كه فارغ از حوزه سياسي و امنيتي درباره اين پيشنهاد مطرح شد، بحث حقوق بشر بود. 

برخي از فعالان حقوق بشر معتقد بودند كه گرچه دستيابي به صلح و امنيت در طرح كرزاي، محور اصلي و هدف اصلي آن به شمار مي رود و قابل احترام است اما به هر حال نمي توان از فضاي رعب و وحشت و انجام ده ها مجازات اعدام غيرقانوني در ملا عام و كشتار هزاران نفر از مردم بيگناه به دست نيروهاي طالبان چه در زمان سيطره بر كل افغانستان و چه در حال حاضر و در نبردهاي پراكنده چشم پوشيد. 

اخيرا سازمان ملل متحد گزارشي منتشر كرده است كه در آن گفته شده كه عامل شصت و هفت در صد از تلفات غیر نظامیان در نیمه اول سال جاری میلادی، حملات انتحاری، بمب گذاری های کنار جاده و انفجارهایی بوده است که طالبان رسما مسئولیت آن ها را به عهده گرفته اند. بر اساس اين گزارش، همچنين تلفات کودکان در شش ماه اول سال جاری میلادی در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشه یک و نیم برابر افزایش یافته است. 

بر اساس گزارش مذكور، طالبان به كرات و بر اساس شواهد غيرقابل انكار مرتكب جنايات جنگي متعدد شده اند. از همين رو سازمان عفو بين الملل خواهان دستگيري و مجازات طالبان شده است. 

در چنين شرايطي و با توجه به اين كه بر اساس معاهده رم درباره جنايات جنگي، چنانچه دولتي توان برخورد با جنايتكاران جنگي را نداشته باشد، مي توان از دادگاه بين المللي لاهه كمك بخواهند. با اين بحث، مشخص نيست كه وضعيت طالبان با توجه به چنين وضعيتي و طرح كرزاي چه خواهد بود. 

برخي از تحليلگران سياسي معتقدند كه طرح بحث و درخواست سازمان عفو بين الملل، عامل ديگري را به عدم موفقيت طرح كرزاي اضافه خواهد كرد و به پيچيده تر شدن بحث امنيت در افغانستان خواهد انجاميد، ضمن آن كه اساسا انجام چنين كاري نيز به طور عملي در شرايط فعلي غيرممكن است. اين موضوع در حالي مطرح مي شود كه فعالان حقوق بشر معتقدند كه نمي توان به صرف مسائل سياسي از حقوق انساني قربانيان خشونت هاي اخير در افغانستان گذشت. به اعتقاد آن ها نبايد حقوق از دست رفته هزاران زن و كودك افغان در مذاكرات دولت با طالبان فراموش شود. 

تا كنون دولت افغانستان درباره بحث سازمان عفو بين الملل و تقاضاي آن ها براي دستگيري و محاكمه طالبان به جرم انجام جنايات جنگي اظهار نظري نكرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین