کد خبر: ۱۰۵۸۲۲
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۳
معتمدی، مسؤول انجمن دوست‌داران میراث فرهنگی رامهرمز خبر داد:

یك سازه‌ی آبی ـ تاریخی، در رامهرمز کشف شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: منصور معتمدی، در خوزستان، بیان كرد: به‌تازگی سازه‌ای آبی ـ تاریخی با كاربری تقسیم آب شرب و كشاورزی در شمال شرق رامهرمز در ارتفاعات زاگرس خوزستان و منطقه‌ی ابوالفارس شناسایی و كشف شد.

وی گفت: این سازه‌ی آبی ـ تاریخی یک سیستم آبیاری خیره‌كننده از مهندسی آب است كه بیش از 24 روستا را آبیاری می‌كرده است. مطلب قابل توجه در این سازه حفر كانال، قنات، كاریز، چاه، بندكشی، پل‌بند و جوی‌های تقسیم آب است و طوری ساخته شده كه سبب تقسیم عادلانه‌ی آب و سرازیر شدن آب به تمام اراضی روستا می‌شد.

معتمدی ادامه داد: مهندسان آب در دوران باستان از وضعیت و جاذبه‌ی طبیعی منطقه‌ی ابوالفارس برای ساخت سدی از جنس سنگ و ساروج نهایت بهره را برده و با ساخت این سازه‌ی مخزنی و ساخت بندهای تنظیمی و حفر كانال‌های آب پایین‌دست سد، اقدام به آبیاری صدها هكتار از اراضی كرده بودند.

او اظهار كرد: براساس بررسی‌های باستان‌شناسی انجام‌شده در منطقه‌ی ابوالفارس، آثار تاریخی بسیاری از سنگواره‌های جانوری و گیاهی متعلق به میلیون‌ها سال پیش و هم‌چنین آثاری از بشر اولیه متعلق به دوران پارینه‌سنگی، میان‌سنگی و نوسنگی شامل غارها و جان‌پناه‌ها و محوطه‌های تاریخی كه در گذشته مورد استفاده بودند، به‌دست آمده است.

معتمدی توضیح داد: از شاخص‌ترین آثار باستانی موجود در منطقه می‌توان به وجود یك سیستم آبیاری و آب‌رسانی دقیق كه نشان‌دهنده‌ی مهندسی آب در روزگاران باستان است، اشاره كرد. رودخانه‌ی ابوالفارس از ارتفاعات مشرف بر این ناحیه به نام كوه «قلعه رجب» سرچشمه می‌گیرد. 

این منطقه از مجموعه آبادی‌های مختلف شامل باوج، زیره را، سواره، آبژدان، كبوتری، ترتاب، چل احمدی، سلون، آب گرمج، سرتنگ، دره خشك، پا ریشه كوه، گل راه، اسلام آبادان، درمین و گله‌دار تشكیل شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین