کد خبر: ۱۰۶۳۰۲
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۳
مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه:

سلاح‌های توليد ايران در جهت ثبات منطقه و جلوگيری از هرگونه تعرض است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: اصولا سلاح‌هایی که ایران تولید می‌کند و دارای توانایی بالایی است در جهت ثبات امنیت منطقه و جلوگیری از هرگونه تعرض است. 

رامین مهمانپرست در ابتدای نشست هفتگی خود ضمن تبریک میلاد امام حسن مجتبی و هفته دولت سوخت‌گذاری راکتور اتمی نیروگاه بوشهر را به خبرنگاران و ملت ایران تبریک گفت. 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مقامات آمریکا گفته‌اند، سلاح‌هایی که ایران تولید می‌کند تهدیدی برای منطقه است، گفت: آنهایی که این حرف را می‌زنند برداشت درستی ندارد. 

سخنگوی وزارت خارجه افزود: اصولا سلاح‌هایی که ایران تولید می‌کند و دارای توانایی بالایی است در جهت ثبات امنیت منطقه و جلوگیری از هرگونه تعرض است. 

مهمانپرست ادامه داد: کشورهایی که توانایی دفاعی آنها افزایش پیدا می‌کند باعث می‌شود در برابر تهدیدها بایستد و این برای برقراری ثبات و امنیت منطقه موثر است. 

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با مذاکرات گروه وین و اینکه آیا ترکیه و برزیل که در بیانیه تهران نقش اصلی داشتند، در این مذاکرات هم حضور خواهند داشت یا خیر گفت: بحث ایران و گروه وین در رابطه با مبادله سوخت است که در چارچوب بیانیه تهران خواهد بود، نقش جدی ترکیه و برزیل و حضور این دو کشور می‌تواند مفید باشد. 

دستیار ارشد وزیر امور خارجه درباره نمایندگان انتصابی رئیس‌جمهوری در منطقه و اینکه آیا نقش آنها با دستگاه دیپلماسی تعاملی است یا خیر تصریح کرد: این مسأله نشان‌دهنده اوج توجه دستگاه اجرایی کشور در موضوعات مهمی است که برای ما حساسیت دارد و با توجه به حساسیت بیشتر رئیس‌جمهور، دستگاه سیاست خارجی این مساله را گام مثبتی را تلقی می‌کند. 

مهمانپرست در مورد سرنوشت امام موسی صدر و تلاش‌هایی که باید برای مشخص شدن سرنوشت این روحانی شیعه صورت بگیرد نیز گفت: مسأله امام موسی صدر همچنان مهم است و فکر می‌کنیم همه باید تلاش کنند سرنوشت ایشان مشخص شود. 

وی افزود: رابطه ما و کشور لیبی در چارچوب‌های مشخص شده پیگیری می‌شود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره زمان دیدار با گروه وین و مذاکرات خانم اشتون و جلیلی گفت: زمان مذاکرات با گروه وین هنوز قطعی نشده و زمان مذاکره آقای جلیلی و خانم اشتون هم قطعی نشده است، ولی ما اعلام آمادگی کرده‌ایم و زمینه‌ها آماده است. 

مهمانپرست با اشاره به تاریخ اواخر سپتامبر و یا اوایل اکتبر متذکر شد: این مذاکرات در تاریخ‌های یاد شده باید مورد توافق قرار بگیرد. 

مهمانپرست درپاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه غربی‌ها گفته‌اند با توجه به سوخت‌گذاری در نیروگاه بوشهر ایران نیاز به غنی‌سازی ندارد، گفت: مطرح کردن اینکه با راه افتادن نیروگاه بوشهر نیازی به غنی‌سازی نیست، جای تعجب دارد زیرا با راه افتادن این نیروگاه‌ها نیازی به غنی‌سازی حتما به‌وجود می‌آید. 

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به برنامه‌های بلند مدت ایران برای تامین برق هسته‌ای و انجام کارهای تحقیقاتی و پزشکی، اضافه کرد: ظرفیت تولید برق ما باید به بیست برابر ظرفیت نیروگاه بوشهر برسد و بنابراین برای تعیین سوخت آن باید برنامه‌ریزی داشته باشیم. 

مهمانپرست در پاسخ به اینکه اوباما در مورد مذاکره با رئیس‌جمهور ایران زیر قولش زده است، گفت: جناب آقای رئیس‌جمهور طبق برنامه‌های بررسی شده در مجمع عمومی سازمان ملل حضور پیدا می‌کنند، اما برنامه‌های آقای اوباما را باید از طرف خودش بپرسیم. 

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با تحویل موشک‌های اس 300 از روسیه، گفت: در رابطه با امکانات دفاعی مورد نیاز کشور همانطور که این روزها شاهد آن بوده‌ایم توانایی دفاعی ما در حال افزایش است، اما در مورد قراردادهای ما با روسیه از جمله در مورد موشک‌های اس 300 امیدواریم با اجرای تعهدات و گسترش هر چه بیشتر روابط با آنها با توجه به تعهداتی که دارند همکاری کنیم. 

مهمانپرست همچنین درباره اینکه آیا ایران با کشورهای دیگری غیر از روسیه وارد مذاکره برای ساخت نیروگاه هسته‌ای خواهد شد یا خیر گفت: ما اعلام کرده‌ایم در پروژه‌های تولید برق اتمی، کشورهایی که آمادگی داشته باشند می‌توانند در یک رقابت بین‌المللی وارد این بازار جذاب شوند. 

رامین مهمانپرست درباره موضع وزارت خارجه در رابطه با اتهام جاسوسی آقای موسویان گفت: بحث جناب آقای موسویان یک بحث قضایی است و ما اظهارنظر خاصی در این‌باره نداریم و دستگاه‌های امنیتی و قوه قضاییه این مسأله را بررسی می‌کند. 

مهمانپرست در خصوص تقاضا‌های مکرر ملاقات سفیر انگلیس که با مخالفت علمای ایران مواجه شده است،گفت: دلیل این امر روشن است. 

به خاطر مداخلاتی که انگلیس در امور داخلی کشور ما داشته است این طبیعی است که مقامات و علمای ما با انها مذاکره نمی‌کنند و اگر دولت انگلستان می‌خواهد که این رویه تغییر کند، باید در گفتار و رفتار خود تجدید نظر کند و عملکردها و اظهار نظرهای آنها اصلاح شود وقتی که آنها اصرار دارند علیه کشور ما قدم بردارند این اتفاقات می‌افتد. 

سخنگوی وزارت خارجه درباره پرونده مربوط به بهرامی که به گفته رسانه‌های هلندی تابعیت هلندی ایرانی دارد و در ناآرامی‌های عاشورای سال گذشته بازداشت شده است گفت: درباره پرونده‌هایی که افرادی غیر از تابعیت ایرانی تابعیت کشور دیگری را قبول کرده‌اند، چون ما تابعیت مضاعف را قبول نداریم آنها را ایرانی می‌دانیم و قوه قضاییه هم مثل شهروند عادی پرونده آنها را بررسی می‌کند. 

مهمانپرست مسأله فاجعه سیل پاکستان و اقداماتی که ایران در این باره انجام داده‌است،‌گفت: فاجعه‌ای که در پاکستان اتفاق افتاده است ابعاد وسیعی دارد،حدود دو میلیون نفر از خواهران و برادران ما دچار مشکل شده‌اند و غیر از اینکه جمهوری اسلامی کاروان‌های کمکی فرستاده است، اقدامات دیگری نیز از قبیل مطرح ‌کردن در سازمان کنفرانس اسلامی و سازمان اکو، این موضوع را پیگیری کرده است. در این باره مردم باید یک بسیج عمومی داشته باشد و در سفرهایی که مقامات پاکستانی به ایران کرده‌اند از جمله در مورد مذاکرات وزیر کشور پاکستان هیاتی به این کشور اعزام شده و انشاء‌الله مردم و علمای ما با یک بسیج عمومی به برادران و خواهران خود کمک خواهند کرد.
مهمانپرست در پاسخ به سوالی مبنی بر انتصاب گالانت به سمت ریاست ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی،گفت: اینکه فردی جنایتکار وقصاب جنگ 22 روزه غزه را به‌عنوان رئیس ستاد مشترک ارتش انتخاب می‌کنند هشدار به ایران نیست، بلکه هشدار به بشریت است و باید به حال کشورهای مدعی حقوق بشر تاسف خورد که هیچ اقدامی نمی‌کنند. 

مهمانپرست همچنین در واکنش به اظهارات جوبایرن درباره دخالت‌های خارجی در امور عراق گفت: اظهارات بایرن اظهار درستی است و ما هم می‌خواهیم آمریکایی‌ها از دخالت امور عراق دست بکشند چرا که احزاب داخل عراق می‌توانند با رایزنی‌ها در تشکیل دولت اقدام کنند. 

رامین مهمانپرست درباره تشکیل نیروی امنیتی مشترک ایران و پاکستان گفت: ما و پاکستان در منطقه مرزی خود دچار مشکلاتی هستیم و این مشکلات مربوط به گروه‌های تروریستی است که با کمک سایر کشورها اقدام به برهم زدن امنیت منطقه می‌کنند. 

وی افزود: ما باید کار مشترکی انجام دهیم و با رایزنی‌های دایم فعالیت‌های گروهای تروریستی را خنثی کنیم. 

سخنگوی امور وزارت خارجه درباره مذاکرات سازش محمود عباس نیز گفت: در رابطه با حل مشکلات بحران‌های خاورمیانه همه باید تلاش کنند ریشه‌ها را برطرف کند اما درباره اینکه این مذاکرات سازش به جائی می‌سدیاخیر، ما معتقدیم این مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد چون تا وقتی که مردم فلسطین آواره هستندو مردم کشورهای دیگری در آن جا ساکن شده‌اند مشکلی حل نمی‌شود. 

مهمانپرست با اشاره به پیشنهاد‌های ایران در این باره اظهار داشت: ما پیشنهاد خود را در این ارتباط بارها اعلام کرده‌ایم، باید فلسطینی‌ها به کشورشان برگردند و آنهایی که از جای دیگری آمدند به سرزمین اصلی خود بازگردند و سپس انتخابات آزاد برگزار شود در این صورت فکر می‌کنیم، مشکلات حل می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین