آفتاب- فروزان آصف نخعی: شرایط کنونی بسیار سخت و تاریخساز شده زیرا تندروها در حال حاضر در دوره پسااصولگرایی و اصولگرایان میانهرو در شرایط پسا احمدینژادیسم قرار گرفتهاند. این که در نهایت سرنوشت این اختلافات پای صندوقهای رای حل شود یا خیر؛ تاریخ آینده جمهوری اسلامی ایران ظرف 2 الی 3 سال آینده و شاید هم زودتر است.
احمدینژاد در برابر عبور از اصولگرایی که مشایی رییس دفتر وی، آراء او را متعلق به فعالیت اصولگرایان نمیداند مجبور است وارد فعالیتهای دورانساز و کلان با ریسک بسیار زیاد شود.
دکتر محمود احمدینژاد سهشنبه، دوم شهریور در دیدار جمعی از دانشجویان با اشاره به این که امروز بزرگترین اتفاق در عرصه اقتصاد و فرهنگ کشومان در حال وقوع است گفت: ما هم اکنون به دنبال تغییر اساسی در برخی مبانی حوزه فرهنگ و اقتصاد هستیم.
البته او آن قدر هوشیار است که به برخی اشتباهات صورت گرفته در کابینهاش اعتراف کند. او در این زمینه میگوید: موضوع مهم این است که اگر روزی مسؤول شدیم، نباید امپراتوری راه بیندازیم که متأسفانه این موضوع در دولت دهم در موردهایی تکرار شد و برخی برای دیدار با فلان مسئول که باید کارها را حل و فصل کند و به امور مردم رسیدگی کند، از من تقاضا میکردند که از آن مسئول برای آنها وقت بگیرم که بتوانند او را ببینند.
احمدینژاد در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که "برخی دیواری کوتاه تر از دیوار احمدینژاد پیدا نمیکنند... عدهای فکر میکنند کار آنها (فتنهگران) تمام شده است و باید دولت و احمدینژاد را مورد هجمه قرار دهند." شاید منظور وی انتقادهای بسیار زیادی است که این روزها از سوی اصولگرایان میانهرو متوجه سیاستهای دولت دهم و اصولگرایان تندرو شده تا جایی که قرار است به زودی وزیر جهاد کشاورزی مورد استیضاح نمایندگان مجلس قرار بگیرد.
ولی احمدینژاد نگفت که اگر به او انتقاد نکنند پس منتقدین چه کسی یا چه نهادی را باید به عنوان مسئول رفتار دولت مخاطب قرار دهند. با این همه شاید این سخنان افروغ در گفتو گو با سایت شفاف پاسخی به احمدینژاد باشد مبنیبر اینکه برخورد جناحها در گذشته با یکدیگر صحیح نبوده است.
افروغ در ادامه میافزاید: در دوره حاکمیت چپها و راستها ما شاهد مواجهه کودکانه و غیر حکیمانه این گروهها نسبت به یکدیگر و نوعی مدیریت واگنی و حذفی بودیم. بهگونهای که میتوان اینگونه داوری کرد که الگوی رفتاری و مدیریتی این دو جریان قطع نظر از جهتگیریهای متفاوت آنها یکسان بوده است.
همین نکته باعث شده است که جریان نوظهور بتواند با سهولت بیشتری ضمن بزرگنمایی اختلافات این دو جریان شناخته شده از این اختلافات کمال بهره را ببرد و آموزههای دینی و اخلاقی را پشت سر گذاشته، تلاش کند یک نگاه غیر اسلامی را در جامعه حاکم کند. این جریان نوظهور دیر یا زود کار دست نظام میدهد و ارزشها و فلسفه سیاسی مبتنیبر مردمسالاری دینی را با چالش رو برو میکند."
اما احمدینژاد در بخش دیگری از سخنان خود برحرکت در مرز زمان تاکید کرد و این که وقتی در مرز زمان حرکت نکنیم، در زمین دشمن بازی میکنیم...و اگر نسبت به این موضوعات آگاهی وجود نداشته باشد و این مسائل را ندانیم، میرویم در میدانی بازی میکنیم که مانند داستان کربلاست.
احمدینژاد که همواره از ظهور امام زمان سخن میگفت معلوم نیست که چه وقایعی او را به وادی طرح مسأله کربلا و وقوع حادثه کربلا در شرایط کنونی سوق داده است. این سخنان در شرایطی معنای خود را باز مییابد که بدانیم افروع نسبت به استفاده ابزاری از انسان در دولت احمدینژاد و این که در این دولت انسانها تاریخ مصرف دارند تاکید و آن را محکوم کرده است.
وی میافزاید: انسانها نباید اجازه دهند حکمرانانشان ولو به نام حکومت اسلامی آنها را مورد سوء استفاده ابزاری قرار دهند. قرآن کریم میفرماید: فرعون قوم خودش را خوار کرد و آنها نیز از او اطاعت کردند، چون قومی فاسق بودند. بنابراین نه حکمرانان ما اجازه دارند که نگاهی فاسقانه و غیر کریمانه به انسان داشته باشند و نه انسانها مجازند که اجازه برخورد فاسقانه را به حکمرانان خود بدهند.
عماد افروغ تصریح کرد: این جریان (احمدی نژاد) نه اصولگراست و نه اصلاح طلب، بلکه یک جریان نوظهور است که متناسب با فهم خود از هر فرصتی برای حفظ قدرت و یا دستیابی بیشتر به آن استفاده میکند.
افروغ در واکنش به برخی اظهارات مبنیبر وجود اختلاف ماهوی میان احمدینژاد و مشایی گفت: اصلاً نباید فکر کنیم که فرد مذکور نسبت ثانوی و فرعی با رئیسجمهور دارد. رابطه فرد مذکور با رئیسجمهور یک رابطه این همانی است و این دو با هم تعریف میشوند و به تعبیر دیگر این دو فرد یک روح در دو جسم و دو روی یک سکه هستند و هیچ شکافی نیز میان آنان وجود ندارد.
در بخش مداحان اشخاصی مانند حدادیان معتقدند که شخص احمدینژاد با رییس دفترش مشایی متفاوت است و باید مشایی را طرد و محمود احمدینژاد را تقویت کرد. اما شاید بتوان واکنش افروغ را به تحرکهای جدیدی نسبت داد که در جناح احمدینژاد برای انتخابات آینده مشاهده شده است.
بر اساس گزارش خبرگزاریها، جمعیت رایحه خوش خدمت وابسته به احمدینژاد تقاضای صدور مجوز 3 حزب را داده تا در انتخابات آینده با تمام قوا وارد برای حمایت از مشایی وارد صحنه شوند. برخی از اخبار محفلی حاکی از آن است که امکان طرح شعارهای جوانپسند در باره حجاب و .... درانتخابات آینده بسیار زیاد است.
با این همه نگرانی در این بخش به هیأتهای موتلفه نیز سرایت کرده تا جایی که موتلفه اسلامی خواستار آن شده که یک جریان حزبی جدید و فراگیر با ترکیب احزاب و افراد اصولگرا تشکیل شود.
حسن غفوریفرد عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و نماینده مردم تهران در حاشیه برگزاری جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، با اعلام این خبر افزود: حزب موتلفه اسلامی به دنبال ایجاد یک جریان جدید حزبی متشکل از افراد اصولگرا است.
وی افزود: این حزب جامع از ترکیب حزب موتلفه و تشکلهای صنفی و سیاسی هم چون جامعه اسلامی مهندسین، جامعه اسلامی ورزشکاران، جامعه اسلامی دانشجویان، جامعه اسلامی اصناف و احزابی که عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری هستند، تشکیل میشود.
حزب موتلفه اسلامی بیش از 45 سال سابقه فعالیت دارد. غفوریفرد در بیان اهداف تشکیل این حزب فراگیر نیز گفت: احزاب در جامعه در حال حاضر تحرک زیادی ندارند و به این وسیله میخواهیم خون جدیدی در زمینه فعالیتهای حزبی در احزاب جریان پیدا کند.
بیدلیل نیست که موسوی نخستوزیر دوران جنگ مطرح میکند حوادث پس از انتخابات باعث شده تا شرایط گفتوگو فراهم شود.