کد خبر: ۱۰۶۴۸۳
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۸

صالحی: 25 كیلو اورانیوم 20 درصد تولید کردیم

به روسیه، پیشنهاد ایجاد کنسرسیوم سوخت هسته‌ای هسته‌ای داده‌ایم
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: معاون رئیس‌جمهوری درباره آخرین وضع نیروگاه اتمی بوشهر نیز گفت: امیدواریم اواخر مهر ماه سر راکتور بسته شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینكه تاکنون حدود 25 کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد تولید کرده‌ایم گفت: به روسیه هم پیشنهاد ایجاد کنسرسیوم سوخت هسته‌ای هسته‌ای داده‌ایم.

علی اکبر صالحی که در یک شبکه تلویزیونی به مناسبت هفته دولت سخن می‌گفت درباره تامین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران گفت: ما تاکنون حدود 25 کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد تولید کرده‌ایم و در تلاش هستیم اولین مجتمع صفحه سوخت هسته‌ای را شهریور ماه سال 1390 تولید کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین از پیشنهاد ایران به روسیه مبنی‌بر ایجاد کنسرسیوم سوخت هسته‌ای برای تامین سوخت نیروگاه بوشهر و نیروگاه های آینده خبر داد.

وی گفت: ما به روسیه پیشنهاد ایجاد کنسرسیومی، تحت لیسانس این کشور را داده‌ایم تا بخشی از کارها در روسیه و بخشی از کارها در ایران انجام شود که مسکو در حال بررسی این پیشنهاد است.

معاون رئیس‌جمهوری درباره ضرورت غنی‌سازی در ایران اظهار داشت: ما باید به دنیا توانمندی‌های بالقوه و بالفعل خود را در تولید اورانیوم و تبدیل آن به مجتمع سوخت هسته‌ای نشان دهیم و به این صورت در بحث تجارت بین‌المللی مسأله تامین سوخت راحت می‌شود.

صالحی در عین حال تاکید کرد: ما قصد نداریم سوخت تمام نیروگاه‌هایمان را در داخل تولید کنیم.

معاون رئیس‌جمهوری درباره آخرین وضع نیروگاه اتمی بوشهر نیز گفت: امیدواریم اواخر مهر ماه سر راکتور بسته شود.

صالحی گفت: فرایند راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر از 30 مرداد ماه آغاز شد که سوخت اصلی نیروگاه برای بارگذاری در قلب راکتور به ساختمان اصلی نیروگاه منتقل شده است تا در استخر سوخت نگه‌داری شود و پس از بازبینی‌های فنی در قلب راکتور قرار گیرد.

صالحی در بخش دیگری از سخنانش، 3 اصل مهم در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ایمنی، پادمان و کمک‌های فنی به کشورهای عضو آژانس برای ارتقای فناوری هسته‌ای بیان کرد و گفت: اکنون انتقاد و اشکالی که به آژانس وارد است این است که بین این 3 اصل توازن وجود ندارد و این نهاد بین‌المللی به موضوع پادمان بیش از دو اصل دیگر پرداخته است.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: الان محدودیت‌هایی در استفاده از کمک‌های فنی آژانس به کشورهای عضو این نهاد ایجاد کرده‌اند که ما اعتراض کرده‌ایم.

صالحی اضافه کرد: مثلا بحث ایمنی نیروگاه‌ها مسأله‌ای بین‌المللی است و اگر بخواهیم از تجارب سایر کشور استفاده کنیم آژانس باید تسهیل کننده باشد نه ایجاد کننده سد.

صالحی همچنین معاهده " ان پی تی" را تبعیض‌آمیز خواند و افزود: در این معاهده نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بخش تعهد سپردن کشورهای بدون سلاح هسته‌ای برای حرکت نکردن به سمت این‌گونه سلاح‌ها را بسیار تقویت کرده اما بخش خلع سلاح را عملا مسکوت گذاشته است.

معاون رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوال دیگری درباره بیانیه سعدآباد نیز گفت: غربی‌ها همیشه یک‌سری بهانه از جمله مسأله حقوق بشر، دمکراسی یا سلاح‌های کشتار جمعی برای فشار به کشورهای دیگر دارند و از آنجا که جمهوری اسلامی ایران در مدار سیاست‌های ترسیم شده بین‌المللی آنها حرکت نکرده است به بهانه واهی "مشغول بودن ایران به فعالیت‌های سری که اصلا مبنای حقوقی و فنی ندارد" پرونده هسته‌ای را تشکیل دادند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه آنها داشتند اجماع جهانی علیه ما ایجاد می‌کردند، گفت: جمهوری اسلامی ایران با هوشمندی سیاسی بحث مذاکره با آلمان، انگلیس و فرانسه را آن زمان مطرح کرد.

صالحی تصریح کرد: در مذاکرات سعدآباد غربی‌ها اعلام کردند اگر شما 6ماه تعلیق کنید دیوار بی‌اعتمادی را برمی‌داریم اما 6ماه گذشت و دیدیم که غرب همچنان بهانه‌تراشی می‌کند تا اینکه قبل از دولت نهم؛ مقام معظم رهبری فرمودند تعلیق را متوقف کنید چون غرب به پیمان‌هایش متعهد نیست.

وی اضافه کرد: بحمد‌الله تاکنون هر‌گاه آنها فشارها را بیشتر کرده‌اند ما بیشتر پیشرفت کرده‌ایم و این از الطاف الهی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین