کد خبر: ۱۰۶۵۱۲
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۲

صالحی: براساس تعهدات‌مان برای بازرسی تاسیسات هسته‌ای مشکلی نداریم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس سازمان انرژی اتمی گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سه اصل ایمنی، پادمان و کمک کردن به کشورهای عضو برای ارتقای فناوری هسته‌ای متوازن نیست. 

وی با اشاره به اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس اساسنامه خود باید سه اصل ایمنی، پادمان (مسائل امنیتی) و کمک کردن به کشورهای عضو برای ارتقای سطح فناوری هسته‌ای را مدیریت کند، افزود: اما هم اکنون این 3 اصل در آژانس توازن ندارد. 

وی با اشاره به اینکه ما به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره رعایت نکردن سه اصل یادشده نقد داریم، گفت: آژانس بیش از اینکه به بخش ایمنی و کمک‌های فنی کشورهای عضو کمک کند به بخش پادمانی یعنی بررسی فعالیت‌های‌های هسته‌ای کشورهای عضو می‌پردازد. 

صالحی افزود: ما براساس تعهدات‌مان برای بازرسی مشکلی نداریم اما آژانس باید در سه اصل یادشده توازن را برقرار کند. 

رییس سازمان انرژی اتمی دربخش دیگری از سخنانش درباره مقررات ان پی تی گفت: ان‌پی‌تی معاهده‌ای بین‌المللی است که بر اساس کشورهایی که به ان پی تی پیوسته‌اند هر کدام تعهدی را پذیرفتند. 

صالحی با بیان اینکه ان، پی، تی کشورها را به دو گروه تقسیم کرده است، افزود: یک گروه کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای که شامل 5 کشور چین، روسیه، آمریکا، فرانسه و انگلیس است که این 5 کشور اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند. 

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این کشورها اجازه داده است که دارای سلاح هسته‌ای باشند و به بقیه کشورها گفته است که شما در پی سلاح هسته‌ای نباشید، اما می‌توانید از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار باشید که ما اینجا هم نقدی بر ان، پی، تی داریم. 

وی گفت: این معاهده در سال های 1995، 2000، 2005 و 2010 شروع به بازنگری شد اما این بازنگری صوری است نه یک بازنگری ماهوی. 

صالحی افزود: نقد ما این است که این معاهده، تبعیض‌آمیز است چرا که در آن به یک سری کشورها حق داشتن سلاح را داده است. 

صالحی که در برنامه صبح به خیر ایران شبکه یک سیما سخن می‌گفت، افزود: بعد نیز گفته است آن کشورهایی که دارای سلاح هسته‌ای هستند در آینده باید از سلاح‌های خودشان صرفه نظر کنند، اما آن کشورهایی که سلاح ندارند و می‌خواهند از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای بهره‌مند باشند باید همه گونه تعهدی بدهند که مبادا به مقاصد غیر صلح‌آمیز منحرف شوند. 

صالحی افزود: آژانس آن قسمتی را که کشورها به سمت سلاح هسته‌ای غیر صلح‌آمیز نروند خیلی تقویت کرده و صدها بازرس گذاشته است که دائم کشورها را بازرسی می‌کند اما آن قسمت خلع سلاحی که باز در ان پی تی پیش‌بینی شده که کشورها باید خلع سلاح بشوند را مسکوت گذاشته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین