کد خبر: ۱۰۶۶۱۶
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۵

بقایای 2 استخر از مایاها در مكزیک كشف شدند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: باستان شناسان آلمانی و مكزیكی در جریان كاوش‌های خود در شهر تاریخی یوكسول در میان جنگل‌های بارانی كشور مكزیک، موفق به كشف بقایای دو استخر بزرگ شدند كه در هزاران سال قبل توسط مایاها به عنوان محل ذخیره آب استفاده می‌شده‌اند.

به گزارش آركئولوژی‌نیوز، این استخرها كه آگوآدا نام دارند، در حدود دو متر عمق و صد متر مربع مساحت داشته و دیواره‌های كناری و كف آنها برای رعایت اصول بهداشتی با قطعات بزرگ كاشی پوشانده شده است.

بقایای شهر تاریخی یوكسول در سال 1934 در جنگل‌های بارانی مكزیک كشف شد و بر طبق بررسی‌های باستان‌شناسان محل زندگی 2 هزار نفر ازمردمان تمدن مایا بوده است.

در حدود یک ماه قبل نیز باستان‌شناسان موفق به كشف بقایای مقبره‌ی پادشاهی از تمدن مایا در كشور گوآتمالا شدند كه با وجود گذشت هزاران سال از ساخت آن در بهترین شرایط ممكن قرار دارد.

در ماه می نیز اعلام شد كه شش مجسمه سر انسان برجای‌مانده از تمدن مایا با قدمتی 2300 ساله كه سال‌ها قبل در محوطه تاریخی مشهور چاكان باكان كشور مكزیك كشف شدند، مرمت و بازسازی می‌شوند.

این شش مجسمه كه از آن‌ها به عنوان آثار تاریخی شاخص تمدن مایا نامبرده می‌شود، 15 سال قبل در جریان كاوش‌های انجام‌شده در معبدی از تمدن مایا به نام نوهرچبالام در عمق دو متری كشف شدند.

مایاها مجموعه‌ای از اقوام سرخ‌پوست در جنوب مکزیک و شمال آمریکای مرکزی بودند كه شهرهایشان را در دل جنگلهای بارانی می‌ساختند، این در حالی است كه قوم مایا از جمله تمدن‌های بسیار پیشرفته آمریکای مرکزی بودند و دست آوردهای آنها در هنر، معماری، ریاضیات و به ویژه نجوم بسیار چشمگیر بوده است.

از سوی دیگرمردمان تمدن مایا یك سیستم مالیاتی بسیار پیشرفته داشته‌اند كه شناخت كامل آن، به سال‌ها وقت نیاز دارد.

این در حالی است كه از سال‌ها قبل، گروهی از باستان‌شناسان چندملیتی درحال بررسی محوطه‌های تاریخی به‌جا مانده از مردم این تمدن در كشورهای آمریكای جنوبی هستند. باستان‌شناسان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند كه مردم این تمدن در سال‌های حیات تمدن مایاها، نظام اقتصادی خاصی داشته و براساس شیوه‌های خاص مالیات هر مغازه و مالیات هر كالا را به‌طور دقیق تعیین می‌كردند، این در حالی است كه در حدود سال 800 میلادی، برخی از شهرهای جنوبی تمدن مایا متروکه شدند و تا سال 950 میلادی هم بیشتر شهرهای بزرگ این تمدن ویران گردیدند.

تجدید حیاتی در تمدن مایا، در حدود سال 1200 میلادی به‌وجود آمد، اما پس از آن، در قرن شانزدهم، قلمروی مایاها به دست مهاجمان اسپانیایی فتح شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین