کد خبر: ۱۰۷۸۸۳
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۸۹ - ۲۲:۴۳

متکی: دست صهیونیست‌ها در آتش زدن قرآن نمایان است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر امور خارجه کشورمان و وزیر امور خارجه مالاوی پیش از برگزاری اجلاس هم‌اندیشی ایران و آفریقا در کنفرانس خبری به سئوالات خبرنگاران پاسخ گفتند. 

کنفرانس خبری منوچهر متکی وزیر امور خارجه و آتا الیزابت باندا وزیر امور خارجه مالاوی دقایقی پیش در وزارت امور خارجه برگزار شد. 

در این کنفرانس خبری منوچهر متکی در پاسخ به سئوالی، مبنی‌بر موضع صریح وزارت امور خارجه در برابر عمل شنیع سوزاندن قرآن در آمریکا، گفت: موضع صریح جهان اسلام از جمله ایران روشن است که محکومیت این اقدام زشت است. 

وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما به طور آشکار دست صهیونیست‌ها را در این مسائل می‌بینیم و این همان تندروی‌هایی است که با اقدامات تفرقه‌افکنانه به دنبال آن هستند که اهداف خود را دنبال کنند. 

متکی متذکر شد: آنچه که مهم است این است که کشورهای غربی به این نتیجه برسند که نمی‌توان حرمت‌ها را پاسداری کرد تا زمانی که مرز روشنی میان آزادی بیان و اهانت مشخص نکنیم. 

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با بیان اینکه اهانت به مقدسات پیروان ادیان الهی و در این جا مقدسات بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان موضوعی نیست که آثار آن زدوده شود، گفت: مسلما این تخم کینه‌ای که کاشته می‌شود دود آن به چشم خود آنها می‌رود. 

متکی تصریح کرد: جاودانگی قرآن مجید به عهده خداوند است که می‌فرماید ما آن را نازل کرده‌ایم و خودمان از آن محافظت می‌کنیم. 

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه همه ملت‌های آزاده این اقدام را محکوم می‌کنند ادامه داد: در جلسه‌ای که با دعوت از همه سفرای خارجی مستقر در تهران در همین سالن داشتیم، به آنها متذکر شدیم که باید دولت‌هایشان مواضع صریح و روشنی را در این باره مشخص کنند.
منوچهر متکی با خاطر نشان کردن انتشار کاریکاتورهای مودر چند روزنامه اروپایی اضافه کرد: در آن مورد قبلی دیدیم که یکی از رهبران اروپایی به کاریکاتوریست مزبور جایزه داد. در اقدام اخیر نیز مسئولین آمریکایی باید پاسخگو باشند. 

متکی در پایان گفت: کسانی که پیروان ادیان دیگر را برنمی‌تابند و با آنها با بمباران و گلوله برخورد می‌کنند در اینجا ساکت نشسته‌اند و ما امیدوار هستیم که دولتمردان آمریکایی پاسخ روشنی به این گستاخی‌ها نشان بدهند. 

وزیر امور خارجه مالاوی که کشور متبوعش ریاست دوره‌ای اتحادیه آفریقا را نیز بر عهده دارد در پاسخ به خبرنگار ایلنا، درباره موضع اتحادیه آفریقا درباره اهانت به مقدسات مسلمانان اظهار داشت: من فکر می‌کنم برای جواب دادن به سئوالتان شما باید اطلاعاتی درباره کشور مالاوی داشته باشید. 

وی افزود: کشور مالاوی کشور کوچکی است در آفریقا که 14 میلیون نفر جمعیت دارد و گروه‌های مختلف مذهبی در آن بدون اهانت به هم زندگی می‌کنند. 

وزیر امور خارجه مالاوی ادامه داد: 80 درصد جمعیت مالاوی مسیحی هستند و 20 درصد آنها مسلمان و در این باره من انتظار ندارم که کسی بخواهد درباره سوزاندن قرآن و انجیل تهدیدی انجام بدهد. 

وی در پایان متذکر شد: ما در مالاوی به هم احترام می‌گذاریم و با هم زندگی می‌کنیم.
در پایان کنفرانس مطبوعاتی منوچهر متکی در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره آزادی تبعه آمریکایی اظهار داشت: دادستانی محترم تهران که پرونده این سه آمریکایی را که به صورت غیرقانونی وارد مرزهای کشورمان شده بودند، در دست بررسی دارد، با پیشنهاد وکیل مدافع یکی از این سه نفر در مورد آزادی دختر آمریکایی با سپردن وثیقه موافقت کرده است. 

متکی اضافه کرد: بنا بر تصمیم مقامات قضایی این خانم با قید وثیقه از زندان آزاد خواهد شد و اصل پیگیری این پرونده تا زمان تصمیم نهایی مقامات قضایی روند خود را طی خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین