کد خبر: ۱۰۸۱۷۸
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۷

محمد ارکون درگذشت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمد ارکون، روشنفکر مسلمان الجزایری، بعد از یک نبرد طولانی با بیماری، در سن ۸۲ سالگی در پاریس درگذشت. 

محمد ارکون که سه‌شنبه شب در پایتخت فرانسه از دنیا رفت، استاد دانشگاه سوربن و یکی از چهره‌های شاخص روشنفکری در جهان اسلام بود که تاثیر بسزایی بر دانشجویان و نسل جدید محققان در اسلام شناسی داشت. 

این روشنفکر برجسته اسلامی، پروژه «نقد عقل اسلامی» و اسلام‌شناسی تطبیقی را پیگیری می‌کرد و معتقد به جمع بین اسلام و مدرنیسم با رویکردی عقلانی بود. 

محمد ارکون در فوریه سال ۱۹۲۸ در خانواده‌ای از طبقات پایین جامعه الجزایر به دنیا آمد. تحصیلات متوسطه را در شهر اوران و تحصیلات عالی را در الجزیره و سپس در پاریس به پایان رساند. او زبان فرانسه را به عنوان زبان دوم، و زبان عربی را به عنوان زبان سوم فراگرفت، مدتی در پاریس به کار تدریس زبان و ادبیات عرب پرداخت و طی سال‌های ۱۹۵۶ تا ۱۹۵۹ در دانشکده ادبیات آن شهر به طور موقت تدریس می‌کرد. 

ارکون از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۹ استادیار دانشگاه سوربن بود و پس از دریافت درجه دکترا از این دانشگاه، در سال ۱۹۶۹ به عنوان استاد کنفرانس در دانشگاه لیون انتخاب شد و تا سال ۱۹۷۲ در این کرسی خدمت کرد. وی از سال ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۷ مقام استادی زبان عربی و تمدن اسلامی را در دانشگاه سوربن به عهده داشت و در سال ۱۹۶۸ در دانشگاه لوس‌آنجلس به عنوان استاد مهمان تدریس کرد. 

محمد ارکون تا کنون در دانشگاه‌های شهرها و کشورهای مختلفی چون رباط، فاس، الجزایر، تونس، دمشق، بیروت، تهران، برلین، آمستردام، هاروارد، پرینستون، کلمبیا و دنور در رشته‌های مختلف تدریس کرده و کنفرانس‌هایی نیز در زمینه‌های گوناگون برگزار کرده است.
 
وی در سال‌های آخر عمرش در دانشگاه سوربن در مقام استاد ممتاز فلسفه، تمدن و اندیشه اسلامی تدریس می‌کرد. 

برخی از کتاب‌های باقی مانده از وی عبارت اند از: تفکر عربی(۱۹۷۴)، اومانیسم عربی قرن دهم( ۱۹۸۲)، اسلام، دین و جامعه(۱۹۸۲)،‌ قرائت‌های قرآن(۱۹۸۲)،‌ رساله‌ای در باب تفکر اسلامی(۱۹۸۴)،‌ نقدی بر منطق اسلامی(۱۹۸۴)،‌ اسلام، اخلاق و سیاست (۱۹۸۶)،‌ دریچه‌هایی رو به‌اسلام (۱۹۸۶)، از منهتن تا بغداد: ورای خیر و شر( ۲۰۰۳).
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین