کد خبر: ۱۰۸۸۱۸
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۱

وزیر دفاع از رونمایی نقشه جهان با مرکزیت زمانی و نصف‌النهاری مکه خبر داد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: همزمان با دومین روز هفته دفاع، مقامات کشورمان، از آماده‌سازی و اجرای 4 طرح در حوزه جغرافیا، از جمله رونمایی و افتتاح نقشه جهان با مركزیت زمانی و نصف‌النهاری مكه خبر داده و از كنترل و رصد تمامی تحركات منطقه‌ای و مكان‌یابی زیر سطحی توسط یک سامانه جدید دریایی گزارش دادند.

به گزارش ایرنا به نقل از اداره تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، سردار سرتیپ احمد وحیدی وزیر دفاع، روز پنج‌شنبه اول مهر ماه ۸۹، در تشریح پروژه‌های افتتاحی در حوزه جغرافیایی گفت: نقشه جهان با مركزیت زمانی مكه مكرمه از طرح‌های بسیار مهمی است كه پس از یك‌سال تلاش و كار فراوان در سازمان جغرافیایی وزارت دفاع به ثمر نشست و ما امروز شاهد رونمایی از این نقشه هستیم.

وزیر دفاع ایران افزود: در این نقشه نصف‌النهار مبدا كه به عنوان مبدا زمانی محاسبات كشورها مورد استناد قرار می‌گیرد، از خانه كعبه به عنوان مركز عالم هستی عبور داده شده و این نقشه می‌تواند در توجه هرچه بیشتر جهان به اهمیت و جایگاه كعبه به عنوان كانون مهم مورد اهتمام جهان اسلام موثر باشد و به هم‌سویی هرچه بیشتر ملل اسلامی منجر شود.

وی تصریح كرد: اعلام نصف‌النهار مكه ‬در مقابل نصف‌النهار گرینویچ لندن كه توسط یک انگلیسی در سال ۱۸۸۴ مطرح شده بود، موجب همگرایی جهان اسلام خواهد شد.

وحیدی در تشریح سامانه اطلاعات مكانی كنترل عملیاتی دریایی ذالنون گفت: این سامانه قابلیت تشخیص موقعیت مكانی اجسام متحرک از جمله كشتی‌ها و زیردریایی‌ها را به‌صورت لحظه‌ای دارد و برای نخستین‌بار در كشور قدرت فرماندهی، كنترل و تصمیم‌گیری مكان‌یابی زیرسطحی را بدون نیاز به حضور در مناطق عملیاتی امكان‌پذیر می‌سازد.

وزیر دفاع با بیان اینكه تعیین معابر مناسب برای تردد سطحی و زیر سطحی از دیگر قابلیت‌های این سیستم به شمار می‌رود، افزود: مرزهای آبی ایران با استفاده از این سامانه تحت مراقبت و مانیتورینگ قرار گرفته و موجب توسعه و ارتقای حضور در آب‌های آزاد دریاهای جنوب و كنترل كامل تردد شناورهای سطحی و زیر سطحی برای مقابله با تروریسم و دزدی‌های دریایی خواهد شد.

وحیدی با اشاره به توانایی رصد تمامی تحركات منطقه‌ای توسط این سامانه گفت: متناسب با تهدیدات احتمالی، سطح آمادگی خود را افزایش داده‌ایم و دیده بانی پیشرفته از امتیازات ویژه این سامانه است كه بهره‌های فراوانی برای كشورمان دارد و موجب تقویت و تحكیم توسعه پایدار شود.

وزیر دفاع در خصوص مركز ملی مكان‌یابی ایران نیز گفت: این مركز با داشتن بانک اطلاعات مكان محور ملی قادر به طراحی سامانه‌ای با مدل تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی برای وزن‌دهی معیارهای تصمیم‌گیری در انتخاب مكان های مناسب سایت‌های دریافت تصاویر ماهواره‌ای می‌باشد، در این سامانه از لایه‌های اطلاعاتی گوناگون تاثیر گذار مانند اقلیم، زمین‌شناسی، لایه‌های شهری و مسكونی، راه‌های دسترسی به منابع محیطی نظامی استفاده شده است.

وحیدی پیرامون اطلس كویرهای ایران نیز اظهار داشت: سازمان جغرافیایی وزارت دفاع در راستای شناسایی شرایط جغرافیایی كشور و با توجه به ضرورت شناسایی كویرها، اطلس كویرهای ایران را برای نخستین‌بار منتشر كرد. 

وزیر دفاع از جمله مشخصات مهم اطلس كویرهای ایران را تعیین دقیق وسعت، موقعیت و پراكندگی مناطق كویری ایران، توصیف و بیان ویژگی‌های مناطق كویری براساس آخرین فناوری‌های روز، تشریح توانمندی‌ها و محدودیت‌های مناطق كویری ایران و ارائه توان‌سنجی اقتصادی، اجتماعی و اكولوژیكی مناطق كویری بر شمرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۲
0
0
حدود 10 سال پيش ايده‌اي به ذهنم رسيد. آ‌ن‌را تحت مقاله‌ايي به عنوان هويت اسلامي و مختصات جغرافيايي نگاشتم در آن مقاله نصف‌النهار مكه را مبدا زمان و طول جغرافيايي براي جهان اسلام پيشنهاد دادم اين مقاله در كنگره جغرافيا در دانشگاه امام حسين به‌صورت پوستري پذيرفته شد. پس از آن در ترم‌هاي متوالي تدريس درس كارتوگرافي و هواشناسي موضوع را در بين دانشجويان مطرح كردم اكنون خوشحالم اين نظريه يه انجام رسيده. چه اينكه بر اساس پيشنهاد بنده بوده باشد يا از ناحيه شخص ديگر به هر حال كاري بود كه بايد انجام مي‌شد و مخصوصا تاكيد داشتم اين كار توسط جمهوري اسلامي ايران كه بحق منادي وحدت جهان اسلام است اعلام گردد كه بحمدالله اينچنين شد.

مجتمع آموزش علمي كاربردي جهاد كشاورزي يزد

صمدي
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۲
0
0
با سلام به وزارت دفاع و همه كساني كه در تهيه نقشه با محوريت نصف النهار مكه مشاركت داشته‌اند تبريک مي‌گويم. پيشنهاد دارم نسخه‌اي از اين نقشه‌ها در مراسم حج امسال در بين حجاج ايراني و خارجي پخش شود و به‌ويزه در مراسم برائت اعلام گردد. صمدي
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین