کد خبر: ۱۰۹۰۶۸
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۱
در نشست اختتامیه دوره "اردکان‌شناسی"

تابش: عناصر فرهنگی می‌توانند تاثیرات خود را در سطح ملی و جهانی به منصه ظهور برسانند

دکتر داوری به نمادی از اردکان تبدیل شده است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمدرضا تابش در نشست اختتامیه دوره "اردکان‌شناسی" ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس از برگزارکنندگان این مراسم تجلیل کرد و قدردانی از بزرگان علم و ادب را نشان دادن راه به آیندگان دانست که با شناخت از مفاخر خود، قله‌های رفیع علم و دانش را می‌پیمایند و با اتکاء به این داشته‌ها راه پرصلابت آنها را تداوم می‌بخشند و برای شهر و دیار و کشور خود عظمت و افتخار می‌آفرینند. 

به گزارش آفتاب، وی افزود فرهنگ باعظمت ایران و فرهنگ ملی ما برگرفته از خرده فرهنگ‌هاست و در ادامه صنایع دستی، آثار، دست‌نوشته ها، حتی صفات و سلوک افراد تاثیرگذار در هر منطقه را نمادهای شکل دهنده فرهنگ هر شهر و دیار دانست. 

نماینده مردم اردکان با اشاره به حوزه تاثیر افراد گفت: عناصری هستند که قابلیت بروز و ظهور در عرصه فرهنگ ملی را دارند و برخی از این عناصر مرزهای ملی را درنوردیده‌اند و تاثیرشان در سطح عالم و کره خاکی است.
 
تابش ادامه داد: خوشبختانه ما در اردکان همه این نمادها و عناصر فرهنگی را داریم. 

وی برای نمونه به اماکنی چون چک چک، قلعه خرانق و ... اشاره کرد و هنر قالی بافی و بافت منحصربه‌فرد تاریخی اردکان را نیز از این جمله نامید و از شخصیت‌های برجسته ای چون آیت‌الله العظمی محقق داماد، دکتر ملک افضلی، دکتر داوری و سیدمحمدخاتمی در این راستا نام برد. 

تابش افزود: بنده از ابتدای دوره نمایندگی‌ام سعی بر شناسایی و شناساندن این نمادها و عناصر به همشهریان و هموطنان عزیز داشته و دارم و خوشحالم که امروز به مدد دوستان جوان باانگیزه‌مان جزئی از این هدف و ایده تحقق می‌یابد. 

نماینده مردم اردکان سپس با اشاره به شخصیت دکتر داوری افزود: خوشحالم که اردکان با وجود عناصر عالم و توانمندی همچون دکتر داوری تاثیرات خود را در فرهنگ و هویت ملی کشور عزیزمان ایران، متجلی ساخته است. 

تابش گفت: فرهنگ به اقلیم و جغرافیای خاصی محدود نمی‌شود و عناصر فرهنگی می‌توانند تاثیرات خود را در سطح ملی و جهانی به منصه ظهور برسانند. 

وی ادامه داد: افتخار دارم و با صدای بلند اعلام می‌کنم که علما و شخصیت‌های فرهنگی ما در عالی‌ترین سطح در فرهنگ ملی بروز و ظهور داشته‌اند. 

وی سپس به تعهد خود در راستای ارتقاء سطح فرهنگ و شناسایی و شناساندن عناصر و شاکله‌های فرهنگی تاکید نمود. 

تابش سپس استاد دکتر داوری را نماد اصالت، نجابت،شرافت، پایداری و علم و تخصص دانست و گفت: امروز که دکتر داوری با این ویژگی‌ها در آسمان فرهنگ کشور می‌درخشد‌، وی به نمادی از اردکان تبدیل شده است. 

تابش افزود: امثال داوری‌ها در اردکان هستند و باید استعدادهای آنها را بشناسیم و زمینه بروز و ظهور قابلیت‌های آنها را فراهم کنیم. 

تابش با اشاره به مراسم انتخاب دکتر داوری به عنوان فیلسوف فرهنگ در سال 87 گفت: آنچه در آن مراسم موجب غرور من شد جملات پایانی دکتر داوری بود که با آمیزه‌ای از ادب و تواضع گفت که من یک روستایی ساده هستم که با کتاب انس داشتم که این البته شرف کمی نیست. 

گفتنی است در این مراسم دکتر رضا داوری در سخنانی ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران این مراسم علت حضور خود در این مراسم را بیشتر از این منظر دانست که یک عده جوان خوش‌ذوق اردکانی به احیاء میراث گذشته اهتمام ورزیده‌اند.

گفتنی است این مراسم با حضور نماینده مردم اردکان، امام جمعه، فرماندار و معاون وی، مدیرکل میراث فرهنگی استان و جمعی از علاقمندان به فرهنگ در محل فرهنگ‌سرای آیت‌الله خاتمی(ره)برگزار شد و در پایان جوایزی به برخی از فرهنگ دوستان و زحمتک‌شان عرصه میراث فرهنگی توسط نماینده مردم اردکان و رئیس فرهنگ‌ستان علوم کشور اهدا شد. 

همچنین لوح تقدیری نیز به دکتر داوری به پاس خدمات و زحمات ایشان اهدا شد.

در پایان این مراسم به پیشنهاد مهندس تابش هدیه‌ای نیز به دکتر جواد حائریان پزشک پیشکسوت اردکان به رسم یادبود اهدا گردید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین