کد خبر: ۱۱۰۱۸۹
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۳

کاهش سودآوری شرکت‌های پتروشیمی با تولید بنزین

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بروز مشکلاتی در جابجایی ارز و عدم بازگشایی خطوط اعتباری خارجی باعث خواهد شد تا علاوه بر از دست دادن مشتریان و بازار پر رقابت فروش در دنیا، تأمین قطعات و تجهیزات با کیفیت نیز به مخاطره بیافتد، امری که شاید در پی وقوع آتش‌سوزی در پتروشیمی‌های پردیس و خارک در زمینه عدم رعایت اصول تعمیر و نگه‌داری به روشنی نشان داد که نبود قطعات اصلی و تأمین بالا جبار بدون کیفیت آنها از بازارهای چینی چه مشکلاتی را می تواند به همراه داشته باشد.

در حالی که کشورهای مختلف جهان تلاش می‌کنند تا با کاهش هرچه بیشتر ارزش پول ملی خود در برابر ارزهای رایج، صادرات محصولات داخلی‌شان را با رشد فزآینده‌ای روبه‌رو کنند، سیاست دولت بر خلاف این رویه در کشور مسلماً صنایعی که عمده محصولات تولید‌ی آنها صادراتی است را در بلندمدت با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهد کرد.

صنایعی همچون پتروشیمی‌ها علاوه بر حساسیت به نوسانات نرخ ارز با مخاطراتی همچون طرح تحول اقتصادی و تبعات اجرای آن و نیز بازار فروش به شدت رقابتی محصولات درگیر بوده و این در حالی است که اعمال تحریم های مختلف ریسک اصلی این شرکت‌ها به شمار می‌رود.

در همین رابطه رضا زنگنه، مدیر مشاوره وسبد گردانی شرکت کارگزاری خبرگان سهام در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز؛ به تشریح وضعیت شرکت‌های پتروشیمی در بورس اوراق بهادار پرداخت و اظهار داشت: با توجه به نیاز گروه پتروشیمی به مواد اولیه ای همچون فرآورده‌های نفتی یا گاز طبیعی مسلماً با آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی روند سودآوری این شرکت‌ها تحت تأثیر چگونگی تعیین نرخ خوراک مصرفی در راستای اجرای طرح تحول اقتصادی خواهد بود.

از اینرو علیرغم متوسط بازدهی بیش از 40 درصدی صنایع بورسی از ابتدای امسال، به دلیل همین ابهام، صنایع پتروشیمی از سوی معامله‌گران مورد توجه چندانی قرار نگرفته و نتوانستند از رشد مناسبی برخوردار شوند.

وی اقبال بازار به صنایع پتروشیمی بورس در روزهای اخیر را ناشی از آشفتگی‌های رخ داده در بازار ارز داخلی دانست و افزود: با توجه به اینکه عمده محصولات شرکت‌های پتروشیمی، صادراتی است انتظار برخی سرمایه‌گذاران از تداوم رشد نرخ دلار داخلی و به تبع آن تصور عدم مداخله دولت در این روند باعث شد تا به طور طبیعی قیمت سهام این قبیل شرکت‌ها با رشد همراه شود.

این فعال بازار سرمایه در واکنش به این سوال که با توجه به اقدامات اخیر برخی شرکت‌های پتروشیمی در زمینه تولید بنزین، سودآوری این شرکت‌ها با چه وضعیتی روبه‌رو خواهد بود؟ پاسخ داد: هر چند در گذشته واردات بنزین به کشور چالش جدی دولت نبود اما چنانچه تولید این ماده از نظر اقتصادی به سود آنها بود پیش از این با تغییر طراحی‌های اولیه در تجهیزات و ماشین آلات خود زمینه آن‌را پدید می‌آورند بنابراین در حال حاضر با توجه به بالا بودن هزینه‌های احتمالی طی چرخه تولید بنزین، علاوه‌بر نداشتن توجیه اقتصادی عملاً به کاهش سودآوری شرکت‌های پتروشیمی در طول سال خواهد انجامید.

زنگنه، همچنین کاهش فروش محصولات در بازارهای خارجی را به عنوان بزرگترین تأثیر تحریم‌های کشورهای غربی بر پتروشیمی‌ها دانست و عنوان کرد: بروز مشکلاتی در جابجایی ارز و عدم بازگشایی خطوط اعتباری خارجی باعث خواهد شد تا علاوه‌بر از دست دادن مشتریان و بازار پر رقابت فروش در دنیا، تأمین قطعات و تجهیزات با کیفیت نیز به مخاطره بیافتد، امری که شاید در پی وقوع آتش‌سوزی در پتروشیمی‌های پردیس و خارک در زمینه عدم رعایت اصول تعمیر و نگه‌داری به روشنی نشان داد که نبود قطعات اصلی و تأمین بالا جبار بدون کیفیت آنها از بازارهای چینی چه مشکلاتی را می‌تواند به همراه داشته باشد.

وی ارزندگی سهام شرکت‌های پتروشیمی در بورس را منوط به رشد نرخ ارز در بازار‌های داخلی و نحوه اجرای طرح تحول با شیبی به مراتب ملایم‌تر از شرایط اعلام شده فعلی دانست و در بخش دیگری از اظهارات خود با معرفی شرکت حفاری شمال به عنوان پرپتانسیل ترین شرکت بورسی افزود: با توجه به لزوم حفظ ظرفیت موجود در تولید نفت نیاز به حفر چاههای نفتی بیشتری بوده و از این‌رو شرکت حفاری شمال با بهره‌گیری از امکانات ویژه و نیز بازار خدمات خود در داخل کشور از موقعیت مناسبی در راستای اجرای پروژه‌های نفتی مختلف بهره مند خواهد بود.

از طرفی با توجه به عدم رشد سهام این شرکت به تناسب متوسط رشد پی بر ای کل بازار در ماه‌های اخیر، در حال حاضر در کنار پوشش‌های مناسب EPS پیش‌بینی شده آن در عملکرد‌های 3ماهه و 6ماهه، امکان رشد این سهم در بازار فراهم بوده و می‌توان به ارزندگی آن یقین داشت.

شایان ذکر است طی معاملات روز گذشته شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت (سهامی خاص) به عنوان یکی از سهام‌داران عمده "حفاری" اقدام به خرید این سهم در بازار نموده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین