آفتابنیوز : آفتاب: با وجود سهم یک درصدی ایران از کل درآمد سالانه پژو سیتروئن بعید است که ایران با قطع واردات قطعه خود از این شرکت بتواند تاثیر منفی روی فعالیت های آن بگذارد.
خودروساز بزرگ فرانسه امسال در حالی ۲۰۰ سالگی خود را جشن میگیرد که روابط این شرکت با بزرگترین پایگاه تولیدیاش در قاره آسیا طی چند وقت اخیر به دلیل مسائل سیاسی تا حدودی تیره شده است.
داستان از آن جا شروع شد که محمدرضا رحیمی، معاون اول رییسجمهوری در مراسم اختتامیه دهمین نمایشگاه بین المللی صنعت تهران در اظهاراتی کم سابقه اعلام کرد که ایران می تواند پژو، بزرگترین خودروساز فرانسه را ورشکست کند. استدلال رحیمی این بود که اگر ایران واردات ۲٫۵ میلیارد دلاری قطعات خودرو خود را از پژو قطع کند، این شرکت فرانسوی دیگر نمی تواند روی پای خود بایستد.
معاون اول رییسجمهوری این را هم گفت که نارضایتیها در فرانسه به دلیل افزایش نرخ بیکاری و بالا رفتن سن بازنشستگی شدت گرفته که این موضوع نیز به صنعت خودروسازی این کشور اروپایی لطمه زده است. احتمال کاهش سطح همکاری ایران با پژو حتی قبل از رحیمی از سوی برخی دیگر از مقامات کشور نیز مطرح شده بود. البته بیان چنین اظهاراتی در سطح معاون اول رییسجمهوری تاکنون سابقه نداشته است.
پیشتر نیز برخی مسئولان دولتی از جمله وزیر صنایع و معادن از نحوه همکاری شرکت پژوسیتروئن با ایران ابراز نارضایتی کرده و گفته بودند که این شرکت فرانسوی باید فنآوریهای بیشتری را در اختیار طرف ایرانی قرار دهد. اما بعد از اظهارات معاون اول رییسجمهوری، مسئولان شرکت پژو فرانسه ترجیح دادند تا چند روزی را در سکوت بسر برده و واکنشی از خود نشان ندهند. با این حال یکی از سخنگویان این شرکت در پاریس اخیرا اعلام کرد که سهم ایران در گردش مالی پژو تنها یک درصد بوده و به این ترتیب ایران قادر نیست در صورت قطع واردات خودرو دردسری را برای پژو بهوجود آورد.
سخنگوی پژو البته به ارزش دلاری سهم یک درصدی ایران از گردش مالی پژو اشاره ای نکرده، اما در عین حال گفت که اظهارات معاون اول رییس جمهور ایران بیشتر جنبه سیاسی داشته و ناشی از فضای متاثر از تحریمهای بینالمللی علیه این کشور بوده است.
سخنگوی پژو همچنین خاطرنشان کرد که همکاری ایرانخودرو و این شرکت فرانسوی کماکان ادامه خواهد یافت. موضوعی که از سوی شرکت ایران خودرو نیز بر آن تاکید شده است.
اما در شرایطی که نه معاون اول رییس جمهوری و نه سخنگوی پژو به صورت دقیق به جزییات ادعاهای خود اشاره نکردهاند، بد نیست با توجه به گفته هر دو نفر سهم ایران در گردش مالی بزرگترین خودروساز فرانسه را محاسبه کنیم.
بر اساس آخرین آمار میزان درآمد شرکت پژوسیتروئن فرانسه در سال ۲۰۰۹ میلادی به رقم ۴۸٫۴۲ میلیارد یورو رسید. بنابراین یک درصد این رقم حدود ۴۸۰ میلیون و ۴۲۰ هزار یورو می شود. این عدد صحت رقم اعلام شده از سوی معاون اول رییس جمهور مبنی بر واردات ۲٫۵ میلیارد دلاری قطعه از شرکت پژو را زیر سوال میبرد. زیرا رقم ۴۸۰ میلیون یورو به هر گونهای هم که به دلار تبدیل شود، قطعا به ۲٫۵ میلیارد دلار نخواهد رسید.
بنابراین با وجود سهم یک درصدی ایران از کل درآمد سالانه پژو سیتروئن بعید است که ایران با قطع واردات قطعه خود از این شرکت بتواند تاثیر منفی روی فعالیت های آن بگذارد.
با این وجود در سال ۲۰۰۹ میلادی و بر اساس آمار انجمن جهانی خودروسازان ایران سومین پایگاه بزرگ تولیدی شرکت پژو در جهان بوده است. در سال گذشته میلادی ۳۳۶ هزار و ۲۸۸ دستگاه از محصولات پژو در ایران تولید شد که این رقم معادل ۱۱ درصد کل تولید جهانی شرکت پژو در این سال بوده است.
در سال ۲۰۰۸ سهم ایران از کل تولیدات پژو در جهان ۹ درصد و در سال ۲۰۰۷ بالغ بر ۷ درصد اعلام شده بود. بدین ترتیب طی سالهای گذشته سهم ایران از کل تولیدات پژو رو به افزایش گذاشته است.
تولیدات پژو در ایران طی سال ۲۰۰۹ نسبت به سال قبل از آن ۳۵ هزار و ۲۸۸ دستگاه افزایش داشته است. در سال ۲۰۰۸، ۳۰۱ هزار دستگاه خودروی پژو در ایران تولید شده بود. فرانسه بزرگترین کانون تولید محصولات پژو در سال ۲۰۰۹ شناخته شده است. در مجموع یک میلیون و ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو توسط شرکت پژو در فرانسه تولید شد.
پس از این کشور اسپانیا با تولید ۵۰۷ هزار دستگاه در رتبه دوم از این نظر قرار گرفته است. ایران نیز با تولید ۳۳۶ هزار و ۲۸۸ دستگاه در رتبه سوم قرار گرفته است.از این رقم ۳۲۴ هزار و ۴۸۰ دستگاه از نوع پژو و ۱۱ هزار و ۸۰۸ دستگاه خودروی سیتروئن بوده است.
تازه با همین ریاضیات ... موفق شدند... را نیز صاحب شوند.
مسولین محترم سایت آفتاب!
اروپایی ها خودشان قبول کردند که دچار رکود شدید اقتصادی هستند!
روزانه تعدادی بانک ورشکست می شوند، و ضع نابسامانی دارند، ولی مثل اینکه ما آنقدر غرب پرستیم که حتی واقعیت هایی که خود غربی ها اذعان دارند نمیبینیم...
متاسفم
همین