کد خبر: ۱۱۱۰۰۵
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۵
دعایی، رئیس هیأت مدیره کانون همیاری و توسعه مهدهای کودک کشور:

واگذاری پیش دبستانی‌ها به مدیران مدارس فاجعه است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس هیأت مدیره کانون همیاری و توسعه مهدهای کودک کشور با اعلام اینکه بر خلاف ادعای بهزیستی تا کنون هیچ توافق‌نامه‌ای در مورد آموزش پیش دبستانی امضا نشده گفت: اجاره و واگذاری مسئولیت پیش دبستانی‌ها به مدیران مدارس فاجعه است. 

فاطمه دعایی ادامه داد: هفته گذشته جلسه ای در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد آموزش پیش دبستانی با حضور نمایندگان این کمیسیون، نماینده وزارت آموزش و پرورش، نماینده‌ای از بهزیستی و نماینده کانون همیاری و توسعه مهدهای کودک برگزار شد.
وی افزود: در این جلسه نماینده آموزش و پرورش رسما اعلام کرد که این وزارتخانه فضاهای خالی مدارس دولتی را به بخش خصوصی اجاره می‌دهد و قصد دارد پیش دبستانی را به تدریج در این فضاها با تشویق بخش خصوصی ایجاد کند و ترجیح آنها این است که این مراکز را به مدیران مدارس اجاره دهند.

رئیس هیأت مدیره کانون همیاری و توسعه مهدهای کودک کشور اظهار داشت: اجاره و واگذاری مسئولیت پیش دبستانی‌ها به مدیران مدارس فاجعه است چرا که آنها انگیزه‌ای برای توسعه کار خود نداشته و تخصصی هم در زمینه آموزش پیش دبستانی ندارند.

وی در مورد لزوم اخذ مجوز برای آموزش پیش دبستانی‌ها به مهدهای کودک زیر نظر سازمان بهزیستی از آموزش و پرورش گفت: مجوزهای مهدهای کودک با عبور از فیلترهای بهزیستی و ارگانهای دیگر مانند وزارت بهداشت و اماکن عمومی ناجا و از مسیر قانونی گرفته شده است و قانون عطف به ماسبق نمی شود و نمی‌توان گفت مهدهایی که طبق قانون قبلی مجوز گرفته اند با تصویب قانون جدید دوباره مجوز بگیرند.

وی با اشاره به جلسه کمیسیون آموزش مجلس در مورد پیش دبستانی اظهار داشت: از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درخواست کردیم آموزش قبل از دبستان یکپارچه شود چرا که در تمام دنیا آموزش از شیرخواره تا 6 سال به صورت غیرمستقیم است و یک مدل آموزش علمی مبتنی بر بازی نیاز دارد. باید مدیریت کلان دولتی این مرحله از آموزش هم یک شخصیت حقوقی باشد و یک آئین‌نامه اجرایی آن را پوشش قانونی بدهد.

دعایی تصریح کرد: ولی وضعیت فعلی این گونه است که مجوز آموزش کودکان تا سه سال را بهزیستی، چهار و پنج سال را سازمان مدارس غیردولتی و 6 سال را آموزش و پرورش می دهد که هر کدام آیین نامه خاص خود را دارند.

وی در مورد یکسان نبودن محتوای آموزشی در دوره پیش دبستانی گفت: این مشکل در آموزش و پرورش هم وجود دارد به همین دلیل باید برای محتوای آموزشی دوره پیش دبستانی فکر اساسی و کارشناسی شود.

رئیس هیئت مدیره کانون همیاری و توسعه مهدهای کودک کشور با اشاره به اینکه تا کنون 11 آیین نامه تاسیس و اداره مهدهای کودک توسط بهزیستی تدوین شده است گفت: در مصوبه مردادماه سال 87 کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که در آن آموزش کودکان چهار و پنج ساله به آموزش و پرورش واگذار شد مهلت سه ماهه ای برای این وزارتخانه تعیین شد که آیین نامه اجرایی آن را تهیه کنند اما بهد از گذشت بیش از دو سال هنوز آیین نامه ای نوشته نشده است.

وی با تاکید بر اینکه دوره پیش دبستانی از اولویتهای کلان برنامه ریزی فراموش شده کشور است ادامه داد: با اشتباهی که در مورد مهدکودها می‌شود هزاران نفر بیکار می‌شوند چرا که بخش خصوصی در این زمینه با در اختیار داشن 14 هزار فضای آموزشی برای حدود 100 هزار نفر در سطح کشور کارآفرینی کرده است.

وی اظهار داشت: در اسفندماه سال قبل کمیسیون بهداشت مجلس که کمیسیون فرعی بررسی تقاضای اصلاح این ماده است رای به نفع مهدهای کودک داد.

رئیس هیأت مدیره کانون همیاری و توسعه مهدهای کودک کشور با بیان اینکه آموزش و پرورش از بضاعت لازم برای تحت پوشش قرار دادن دوره پیش دبستانی برخوردار نیست افزود: 500 هزار کودک به آمار پیش دبستانی کشور اضافه و در مقابل این تعداد از آمار کودکان تحت پوشش مهدها کاسته شده است و در صورت واگذاری پیش دبستانی به آموزش و پرورش بسیاری از نیروهای شاغل در این مهدها به تدریج بیکار می‌شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین